صمت، سدی مقابل خصوصی‌سازی خودروسازان

دولت عنوان کرده است که خودرو سازان به بخش خصوصی واگذار شود اما شاهد هستیم که در عمل وزارت صمت در واگذاری خودرو سازان سنگ اندازی می کند و مرتب عنوان می کند که واگذاری بلوک خودرو سازی در ماه بعد اجرایی خواهد شد با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با بیداربورس گفت: کشور ما در شرایطی به سر می برد که اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم موجب خواهد شد تا به ضرر منافع یک عده خاص قدم برداریم.
این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: دولت و وزارت اقتصاد به این نتیجه رسیده اند که اختلاف قیمتی خودرو در درب کارخانه و بازار آزاد و همچنین دولتی بودن صنایع به صنعت آسیب می زند.
این تحلیل گر بازارهای مالی بیان داشت: در این سال ها در حوزه آر اند ای اتفاق های عجیب و غریبی در صنعت خودروسازی افتاده است که موجب شده است تا محصولات با کیفیتی به دست مردم نرسد و دولتی بودن صنایع صرفا یک حیات خلوتی بوده است برای مدیرانی که روابط خوبی با دولت دارند.
این مدرس بازار سرمایه عنوان کرد:از طرف دیگر سازمان خصوصی سازی و دولت به یک مرحله ای در خودرو سازی رسیده اند که زیان های سنگینی را انباشت کرده اند و سازمان خصوصی سازی به این نتیجه رسیده است که خودرو سازی جز هزینه برای دولت عایدی دیگری ندارند، بنابراین دولت تصمیم درستی گرفته است تا خودرو سازان و زیر مجموعه آن ها را واگذار کند.
فلاحیان گفت: اما متاسفانه تمام این بحث ها بیرون شرکتی است و درون شرکت یک سری روابطی وجود دارد و به عنوان نمونه بحث های پوپولیستی وجود دارد که اگر شرکت به بخش خصوصی واگذار شود، ممکن است تا قیمت ها افزایش یابد. که این موارد بهانه ای شده است تا وزارت صمت جلو خصوصی سازی واقعی را بگیرد و یکی از موانع بزرگ خصوصی سازی وزارت صمت است.
وی افزود: بنده فکر می کنم که منافعی در وزارت صمت وجود دارد که مانع از خصوصی سازی صنایع به خصوص در صنعت خودرو شده است، که این همه مخالفت می کند.
این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: در حوزه خودرو شاهد بودیم که در عرضه دوم خودرو سازی ها، وزارت صمت در خواست لغو معاملات بورس کالا را داشت، اما این دفعه نتوانست تا جلو معاملات خودرو در بورس کالا را بگیرد.
جواد فلاحیان در پایان گفت: در معارفه معاملات خودرو در بورس کالا ما شاهد بوده ایم که در این معارفه از جانب وزارت صمت هیچ کس حضور نداشته است. اقدامات وزارت صمت در حوزه خودرو این سوء زن را در پی داراد که حتما منافعی وجود دارد که وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت می کند و همچنین واگذاری خودرو سازان را به مرتب به تعویق می اندازد.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =