دورخیز دولت برای رسیدن به عدد ۲۰ میلیون تن ترانزیت در سال ‌۱۴۰۱

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ما از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و همکاری با کشورهای همجوار برای گسترش کریدورهای عبوری از ایران بوده است.

‌به گزارش بیداربورس، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، در تشریح عملکرد این معاونت در یک سالگی دولت سیزدهم اظهار داشت: توسعه حمل و نقل به خصوص در حوزه ترانزیت یکی از اهداف مهم و تأثیرگذار در کشور است که از ابتدای دولت سیزدهم مورد توجه ویژه رئیس جمهور و شخص وزیر قرار داشته است.

وی گفت: در کشور کریدورهای متعدد شمال به جنوب و شرق به غرب وجود دارد و اگر بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم می‌توانیم پیامدهای مثبتی داشته باشیم، در همین راستا وزارت راه و شهرسازی دیپلماسی فعالی را برای ارتباط با دیگر کشورها و توسعه حمل‌ و نقل بین المللی بر عهده گرفته است.

افندی زاده افزود: ایران بر سر چهارراه بین‌المللی قرار دارد در سال ۹۳ حدود ۱۲.۵ میلیون تن کالا در ایران جابه‌جا شد اما بعدها به دلایل مختلف در سال ۱۳۹۹ این عدد به ۵.۵ میلیون تن کاهش یافت که پایین‌ترین رقم بود و این در حالی است که باید افزایش می‌یافت، با تلاش‌های انجام شده در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۱.۵ تن رسیده و در سال ۱۴۰۱ رسیدن به ۲۰ میلیون تن هدف‌گذاری شده است، اگر آمار پنج ماه اول سال را مدنظر قرار دهیم این عدد به ۵ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و باید تا پایان امسال به ۲۰ میلیون تن برسد.

معاون حمل و نقل وزیر راه ادامه داد: در کریدور شمال جنوب مهم‌ترین نقش را هند و روسیه ایفا می‌کنند. وزارت راه با ایجاد تفاهم‌نامه‌های بین روسیه و کشورهایی نظیر ازبکستان و تاجکیستان به دنبال فعال کردن این کریدور است، در کریدور شمال به جنوب ما سه شریان مهم شامل ترکیبی شامل جاده‌ای، ریلی، و دریایی داریم.

وی افزود: در پروژه راه‌آهن بندرعباس به سمت آستارا حلقه مفقوده رشت به آستارا است که  حدود ۱۶۲ کیلومتر طول دارد و قرار شده است با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به خصوص از سوی کشورهای روسیه و آذربایجان بتوانیم طی چند سال آینده این حلقه مفقوده را به شبکه ریلی اضافه کنیم. برای تکمیل این پروژه هم به یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری دیگر نیاز است.

وی گفت: در صورتی که این خط تکمیل شود ما یک خط ریلی مستقیم از بندرعباس به سمت آذربایجان و روسیه و در نهایت اروپا خواهیم داشت، بر اساس توافقات انجام شده بین ایران و روسیه، برای حمل و نقل ۱۰ میلیون تن کالا به تفاهم رسیدیم و در سفر اخیر هیات روسی به ایران، روس‌ها برای رسیدن این رقم به ۳۰ میلیون تن ابراز تمایل کرده‌اند.

افندی زاده تأکید کرد: شبکه ریلی دیگری که در حال حاضر به صورت فعال در حال کار است، از ترکمنستان به مقصد بندرعباس است. اولین قطار از مسکو حرکت کرد و با عبور از قزاقستان و ترکمنستان به ایران رسید و فقط ۵ روز طول کشید تا در ایران به بندرعباس برسد. این زمان تقریبا یک سوم زمان رسیدن کالاها از دیگر راه های حمل و نقل است. ما در تلاش هستیم تا در دولت سیزدهم خط ریلی چابهار به زاهدان سپس به مشهد و سرخس تکمیل شود، بندر چابهار ما را به آب‌های آزاد وصل کرده و می‌تواند کشورهای عضو CIS و پاکستان را تغذیه کند.

وی اضافه کرد: در کنار شبکه ریلی ما شبکه جاده‌ای‌ با پتانسیل بالا داریم و در این شبکه بیش از ۶۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی ایجاد شده است، در یک سال گذشته ما در مجموعه وزارت راه به دنبال آن هستیم تا موانع موجود در مرزها را کاهش دهیم. تفاهم‌نامه‌های خوبی را با کشورهای همسایه برای پایین آوردن زمان عبور کالا از گذرگاه‌های مرزی در دستور کار داریم. یکی از اهداف دیپلماسی ما این است که تعرفه‌ها در مرزها حتی به صفر برسد و زمان عبور از مرزها را به حداقل برسانیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در یک سال گذشته جلسات بسیار زیادی را با کشورهای مختلف داشته‌ایم از جمله آذربایجان، روسیه،  ترکمنسنان، ازبکستان، قزاقستان و حتی پاکستان و عراق که نام آنها در میان کشورهای حاضر در کریدور شمال به جنوب بوده است.

افندی زاده افزود: در مورد کریدور شرق به غرب،  چین سالانه حدود ۶۰ میلیون کالا به سمت اروپا صادر می‌کند و سهم ایران از این ترانزیت بسیار ناچیز است، تلاش شده تا دو گذرگاه مرزی اینچه‌برون و سرخس و شبکه ریلی شرق به غرب در اختیار کالاهای چین قرار بگیرد و به سمت اروپا و ترکیه برود. تفاهم‌هایی انجام شده و با فعال کردن کریدور شرق به غرب اولین قطار از طریق قزاقستان وارد ایران شده و به سمت ترکیه رفته است.

معاون وزیر راه ادامه داد: علاوه بر شبکه جاده‌ای ما در حال توسعه شبکه ریلی هستیم. شبکه‌های حمل و نقل ترکیبی هم در ایران مورد توجه قرار گرفته است. ظرفیت بنادر ما در شمال و جنوب ۲۷۰ میلیون تن در سال است و می‌توانیم با استفاده از حمل و نقل ریلی و ترکیبی از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

افندی‌زاده گفت: در سفر اخیری که به پاکستان صورت گرفت یک کریدور دیگر از پاکستان به ایران برای اتصال به ترکیه شکل گرفته که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، در یک سال اخیر تلاش شده تا بحث حمل و نقل از کریدورها فعال شود و این موارد می‌تواند نوید بسیار مهمی برای پیشرفت در آینده باشد و رئیس‌جمهور و وزیر راه توجه ویژه‌ای به این مسئله دارند.

وی اضافه کرد: ایران قطعا می‌تواند در آینده نقش بسیار مهمی در حمل و نقل بین‌المللی داشته باشد، در حمل و نقل داخلی هم تلاش خواهد شد تا با جذب سرمایه‌گذاری خصوصی، توسعه داشته باشیم زیرا منابع دولت محدود است.

کد خبر 20885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =