۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
جلسه شورای حکام چیست؟

شورای حکام یکی از ارکان مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

به گزارش بیدار بورس،  شورای حکام یکی از ارکان مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
وجه تسمیه این شورا به حکام آن است که به این شورا اختیار حکمیت و صدور حکم درباره فعالیت های هسته ای داده شده است و نماینده هر کشوری در آن،   حاکم آن کشور محسوب می شود.

اعضای شورای حکام؟

از سال ۱۹۸۴ شورای حکام دارای ۳۵ عضو بوده که به دو گروه انتصابی وانتخابی تقسیم می‌شوند. طبق ماده ۶ اساسنامه آژانس، شورای حکام ۱۳ عضو از میان کشورهای پیشرفته و صاحب تکنولوژی را برای یک سال خدمت در این شورا منصوب می‌کند که اصطلاحا اعضای انتصابی شورای حکام نامیده می‌شوند. ۲۲ عضو دیگر را نیز کنفرانس عمومی آژانس از میان کشورهای عضو بر اساس مناطق جغرافیایی برای دو سال خدمت در هیات حکام انتخاب می‌کند.

 منطقه‌ای و از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند:

سهمیه

گروه منطقه‌ای

۵

آمریکای لاتین

۴

اروپای غربی

۳

اروپای شرقی

۴

آفریقا

۲

خاورمیانه و آسیای جنوبی

۱

آسیای جنوب شرقی و حوزه اقیانوس آرام

۱

شرق دور

۲۰

جمع

دو عضو دیگر نیز به صورت چرخشی و از بین کشورهای در حال توسعه برگزیده می‌شوند.

شورای حکام چند بار در سال برگزار می‌شود؟

این شورا معمولاً پنج بار در سال و در ماه‌های مارس و ژوئن، دو بار در سپتامبر، پیش و پس از جلسه مجمع عمومی، و در دسامبر تشکیل جلسه می‌دهد.

در این شورا به چه موضوعاتی می‌پردازند؟
بررسی گزارش‌های ارائه شده درباره موضوعات گوناگون مربوط به وظایف شورا، بررسی برنامه و بودجه،   بررسی گزارش‌های کنفرانس عمومی و تصویب توافق نامه‌ها وپادمان‌ها و گزارش‌هایی که باید توسط آژانس به سازمان ملل یا هر سازمان مرتبط با کار آژانس ارائه گردد.

 بررسی گزارش‌های عملکرد فعالیت‌های اعضا علاوه براین موارد،   شورای حکام به مسایلی از قبیل تمام موضوعاتی که با تصمیم شورا در دستور کار قرار گرفته،   موارد ارجاعی از سوی کنفرانس عمومی آژانس و درخواست‌هایی که هر یک از اعضا خواستار بررسی آن شده‌اند نیز در جلسات رسمی خود رسیدگی می‌کند.

طریقه تصمیم‌گیری در شورای حکام؟

جلسات عمومی و خصوصی شورا با حضور دو سوم اعضا به حد نصاب می‌رسد، هر یک از اعضا یک حق رای داشته، دبیر کل سازمان ملل و نماینده وی می‌توانند بدون رای در جلسات شورا شرکت کنند. شورا از کمیته‌ها و شاخه‌های فرعی که وظیفه انجام دستورهای مطرح شده شورا را دارند نیز برخوردار است. یکی از کمیته‌های مهم آن،  کمیته فنی و همکاری‌های تکنولوژیک است. رای‌گیری در شورای حکام به سه صورت انجام می شود :
۱. رای گیری به صورت اجماع: این که از اعضای حاضر در جلسه در مورد موضوع سوال می شود، اعضای حاضر فقط در صورتی که با این موضوع مخالف باشند،   مخالفت خود را اعلام می‌دارند، در صورت موافقت،  سکوت اختیار می‌کنند.
۲. رای گیری بااکثریت دو سوم؛ در این شیوه موافقان و مخالفان نظرات خود را مطرح می‌نمایند و بعد از جمع بندی نظرات ارائه شده در صحن شورا توسط رئیس شورا نظر جمع به عنوان مصوبه نهایی قلمداد می‌شود.
۳. تصویب بدون رای‌گیری؛ در صورتی که برخی از اعضای شورای حکام (کمتر از ۱۸ عضو) با قطعنامه موافق نباشند، از آن به عنوان تصویب بدون رای‌گیری نام می‌برند. در این شیوه نظر مخالفان فقط به صورت کتبی ارائه می‌شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =