دلار بالای ۳۳ هزار تومان هم خریدار دارد

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص خبر احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران بیان کرد: منابع بلوکه شده به کف بازار دلار کشور نمی‌رسند چرا که پس از آزادی امکان خرید و تبادل پیدا خواهند کرد و می توانند تبدیل به کالای وارداتی شوند بنابراین بر روی قیمت دلار بی تاثیر است.

محمدعلی کریمی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص وضعیت این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: در روزهای اخیر حجم معاملات خرد حدود ۲ هزار میلیارد تومان و حجم خروج پول اشخاص حقیقی از بازار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود و یا به عبارتی نسبت خروج پول حقیقی به حجم کل معاملات خرد یک چهارم بود که این نسبت به شدت کم سابقه است.

وی در خصوص چرایی این موضوع بیان کرد: به دلیل اعتراضات اخیر، هم اکنون کشور در حالتی است که برخی بیزنس‌ها از فعالیت عادی خود دست کشیده‌اند و در نتیجه سرعت فعالیت اقتصادی کمتر شده است.

او ادامه داد: از منظر اجتماعی وقتی شرایط ملتهب است، تمایل افراد به معامله‌ی دارایی‌ها کم می‌شود و این روزها با بررسی بازار ملک می‌توان دریافت که حجم معاملات تقریبا به صفر نزدیک شده است.

بورس در شرایط فعلی نمی‌تواند صعودی شود

کریمی با اشاره به اینکه بازار بورس هم از همین قاعده پیروی می‌کند، گفت: بازار بورس در شرایط فعلی نمی‌تواند صعودی شود و صرفا بازارهایی که به طور سنتی، از التهاب اثر مثبت می‌گیرند مانند بازار ارز و طلا ورود پول خواهند داشت.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: در میدان بازار دلار هم شاهد این موضوع هستیم که اکثرا خریدارند و حتی در قیمت‌های بالای ۳۳ هزار تومان خریدار هستند، بنابراین عدم همبستگی کوتاه‌مدت ارز و بازار بورس در این مدت طبیعی است.  

وی در خصوص خبر احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران بیان کرد: منابع بلوکه شده به کف بازار دلار کشور نمی‌رسند چرا که پس از آزادی امکان خرید و تبادل پیدا خواهند کرد و می توانند تبدیل به کالای وارداتی شوند بنابراین بر روی قیمت دلار بی تاثیر است.

او ادامه داد: در این خصوص باید مخارج این ارزها را دید تا بتوانیم بگوییم که بر بازار چه نوعی از کالا در داخل اثر گذار خواهند بود و اگر کالاها متعدد باشند عملا اثری روی بازار کالایی هم نخواهد گذاشت اما نکته ی جالب این است که مقداری پول (که برابر با فروش یک ماه نفت ایران در شرایط عادی است)، عموما در مواقعی می‌خواهد آزاد شود که بازار ارز صعودی است.

بانک مرکزی به آزادسازی پول‌های بلوکه شده متکی نیست

کریمی همچنین تصریح کرد: در اسفند ۹۹، فروردین ، تیر، مهر و دی ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ نیز آزادسازی منابع بلوکه شده مخابره شده و تقریبا هر سه ماه یک بار نیز اعلام می شود بنابراین اثر خود را از دست داده است چه بسا بانک مرکزی نیز ساز و کارهای دیگری برای امور ارزی دارد و به آزادسازی پول های بلوکه شده متکی نیست.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص چشم‌انداز روزهای آینده بازار بیان کرد: به نظر می‌رسد در گزارش فصل تابستان که در ایام آتی خواهد آمد، سود فصلی برخی شرکت‌ها کاهش داشته باشد که برای اولین بار در فصول اخیر، موجب افزایش نسبت قیمت به درآمد چهار فصل اخیر بازار خواهد شد و گزارشات ماهانه‌ی شهریور نیز تحت تاثیر کلیت بازار واقع می‌شوند و اثر خاصی ندارند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =