قانون مالیات بر خانه های خالی از ۱۹فروردین اجرایی می شود

معاون وزیر راه با اعلام اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی از ۱۹ فروردین در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش بیداربورس،  محمود محمودزاده درباره اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی در سال جاری به شبکه خبر گفت: از ۱۹ فروردین همه‌ سرپرستان خانوار موظف به ثبت اطلاعات محل سکونت با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه کد یکتا هستند و در صورت ثبت نکردن یا ثبت اشتباه اطلاعات خانوار، واحد مزبور خالی تلقی و مشمول جرائم مالیاتی خواهد شد.

وی افزود: اگر بعد از مهلت دو ماهه، مالکان اطلاعات ملک را در سامانه ثبت نکنند از دریافت هرگونه خدمات دولتی مانند یارانه معیشتی، خدمات بانکی و آب و برق با تعرفه دولتی محروم خواهند شد. در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه، مالیات بر خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، اعمال می‌شود که برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالانه واحد مسکونی تعیین شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: این قانون برای املاک حقیقی بیش از ۱۵۰ متر در شهرهایی با جمعیت بیش از صد هزار نفر در نظر گرفته می‌شود. در شهرهای کمتر از صد هزار نفر مالیات بر واحدهای خالی‌ اعمال می‌شود که متراژ آن بیش از ۲۰۰ متر باشد.

محمودزاده گفت: هیچ مالکی در یک شهر نمی‌تواند در دو واحد مسکونی ساکن باشد. سرپرستان خانوار می توانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند. سرپرست خانوار مستاجر هم باید مشخصات محل سکونت و مشخصات را در سامانه ثبت کنند. برای واحدهایی هم که سند ملکی ندارند هم تدابیری اندیشیده شده است.

وی عنوان کرد: هدف از اجرای این قانون به کار انداختن سرمایه‌های ساکن و شناسنامه دار شدن بازار مصرف مسکن است. مالیات برای مالکان حقیقی واحد خالی در سال اول ۶ برابر قیمت اجاره خواهد بود و هر سال دو برابر می‌شود. همچنین برای واحدهای مسکونی که مالکان حقوقی دارند اخد مالیات در سال اول ۱۲ برابر اجاره آن است و در سال بعد دو برابر می‌شود. با اجرای این قانون مالک خانه خالی در طول ۱۰ سال به اندازه کل قیمت واحد مسکونی مالیات می‌پردازد.

محمودزاده اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار رسمی سال ۹۵، مجموعا ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی شناسایی شده است. با اجرایی شدن قانون مالیات‌های مستقیم، نگهداری ملک به عنوان سرمایه غیر اقتصادی است.

کد خبر 2223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =