چشم انداز اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲

خلاصه وضعیت چشم‌انداز اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲ از منظرصندوق بین‌المللی پول را از اینجا بخوانید.

به گزارش بیداربورس به نقل از معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران استمرار رشد مثبت اقتصادی همراه با کاهش سرعت رشد به ۳ درصد در سال ۱۴۰۱ و به ۲ درصد در سال ۱۴۰۲ مورد انتظار است.

رقم حدود ۲ تریلیون دلار برای تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۴۰۱ بر مبنای میانگین نرخ موزون ۵۰۵۵ تومان در هر دلار براورد شده است.( با توجه به میانگین نرخ ۲۵ هزارتومان برای خرید هر دلار در سامانه نیما در سال جاری و حذف اختصاص نرخ ارز ترجیحی برای واردات برخی اقلام اساسی، براورد صندوق صحیح بنظر نمیرسد).

بهبود نسبی در سرانه تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت در قالب رشد ۲ در صدی آن برای سال۱۴۰۱و یک درصدی برای سال ۱۴۰۲، پیشبینی شده است.

استمرار کاهش نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲و رسیدن به سطح زیر۴۰ درصد و اتفاق مشابه برای پس‌انداز ملی، مورد انتظار است.

تورم ۴۰ درصد برای ایران در سال۱۴۰۱(رقمی مشابه سال قبل) براورد، و استمرار آن در سال ۱۴۰۲ پیشبینی شده است(با توجه به تحقق تورم۴۷ درصدی طی نیمه نخست ۱۴۰۱،حداقل تورم موردانتظار برای سال جاری حدود ۴۶ در صد پیشبینی میشود که ۶ واحد درصد از رقم مورد انتظار صندوق بین‌المللی پول بالاتر است)

رشد مقداری (حجم) برای واردات و صادرات کالا برای سال ۱۴۰۱ به ترتیب برابر با ۶.۵ در صد و ۱۳.۱در صد پیشبینی شده که در سال ۱۴۰۲، هر دو با افت همراه خواهند بود.

بر اساس آمار گمرک ایران، طی نیمه نخست ۱۴۰۱مقدار صادرات کالای بدون نفت خام از افت ۱۲.۶درصدی و مقدار واردات کل نیز از کاهش ۱۴.۷درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده لذا تحقق پیشبینی رشد مقداری صادرات و واردات بستگی به عملکرد صادرات نفتی در کل سال و عملکرد صادرات بدون نفت خام و واردات طی نیمه دوم سال۱۴۰۱خواهد داشت.

پیشبینی افت حجم صادرات و واردات کالایی ایران در سال ۱۴۰۲را میتوان به انتظار افت درآمدهای صادراتی ناشی از صادرات نفتی، تعدیل تقاضا و به تبع آن کاهش واردات نسبت داد.

نرخ بیکاری موردانتظار برای ایران در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ همچنان تک رقمی ولی با روند افزایشی همراه خواهد بود.

نرخ بیکاری سال۱۴۰۱حدود ۹.۴درصد و برای سال ۱۴۰۲حدود ۹.۶ درصد پیشبینی شده است.

به دلیل انتظار برای هزینه عمومی در مقایسه با درامد عمومی دولت، کسری بودجه طی دو سال ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ تشدید خواهد شد و به ترتیب با ارقام ۴۱۹ هزارمیلیارد تومان و ۸۴۰ هزارمیلیارد تومان، برابر با ۴ و ۶ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

روند افزایشی خالص بدهی دولت طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز ادامه یافته و به محدوده ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک خواهد شد.

با توجه به رشد درامدهای ناشی از صادرات نفتی و همچنین افزایش ارزش صادرات غیرنفتی، بهبود حساب جاری ایران در سال ۱۴۰۱ به ۳۲ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۲ به ۳۰ میلیارد دلار موردانتظار خواهد بود.

*چشم‌انداز اقتصاد ایران بر اساس گزارش اکتبر ۲۰۲۲ صندوق بین‌المللی پول

چشم انداز اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲

چشم انداز اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =