۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
گزارش بازار کار تابستان۱۴۰۱

اشتغال وبیکاری از جمله مسائل اساسی اقتصاد هر کشوری است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال وکاهش بیکاری به عنوان یکی ازشاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی میشود. نیروی انسانی و جمعیت فعال هر جامعه، نقش به سزایی درفرآیند تولید دارد وبه عنوان پدیدآورنده‌اصلی ثروت و محرک اقتصاد محسوب میشود. توسعه زمانی تحقق می‌یابد که از تمام عوامل وامکانات ومنابع تولید کشوراستفاده به عمل آید. بیکاری علاوه بر اتلاف منابع انسانی، مسائل ومشکلات متعدد اقتصادی،اجتماعی وسیاسی را به همراه دارد و دامنه فقر را در جامعه گسترش میدهد. گزارش حاضر به بررسی وضعیت متغیرهای بازار کار درفصل تابستان سال ۱۴۰۱ میپردازد. این گزارش بااستفاده از داده های خام نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران تهی هشده است. وضعیت بازارکار درتابستان۱۴۰۱ برای سیاستگذاران، پژوهشگران وکارفرمایان حاوی نکات کلیدی وقابل تاملی است.

جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور در تابستان ۱۴۰۱ به حدود ۶۳.۷ میلیون نفر رسیده که نسبت به تابستان ۱۴۰۰ بیش از۷۲۵ هزارنفرافزایش یافته است. هم زمان با افزوده شدن بیش از۷۲۵ هزار نفر به جمعیت ۱۵ساله و یشتر در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل، به جمعیت فعال کشور ۲۱۱ هزار نفر وبه جمعیت غیرفعال کشور ۵۱۴ هزار نفر افزوده شده است. سهم جمعیت فعال زنان از کل جمعیت فعال کشور ۱۶.۷ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۰.۲ واحد درصد افزایش یافته است. این درحالی است که سهم جمعیت فعال مردان از کل جمعیت فعال کشور درتابستان ۱۴۰۱ حدود۸۳.۳ درصد بوده که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ کاهش ۰.۲واحد درصدی راتجربه کرده است.
نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ساله وبیشتر کشور درتابستان ۱۴۰۱ حدود۴۱ درصداست که نسبت به تابستان ۱۴۰۰،حدود ۰.۱ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ مشارکت اقتصادی زنان ومردان درتابستان ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۲واحد درصد افزایش و ۰.۴ واحد درصد کاهش یافته وبه ترتیب به ارقام ۱۳.۷درصد و ۶۸.۴ درصدرسیده است.

گزارش بازار کار تابستان۱۴۰۱

*نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۱ به حدود ۸.۹ درصد رسیده که نسبت به تابستان ۱۴۰۰ حدود ۰.۷ واحد درصد کاهش داشته است.
نرخ بیکاری زنان ومردان در تابستان ۱۴۰۱، به ترتیب ۱۷.۲ درصد و ۷.۳ درصد بوده که این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سالگذشته برای زنان باکاهش ۰.۵ واحد درصدی و برای مردان با کاهش ۰.۸ واحد درصدی همراه بوده است.
همانطور که ملاحظه میشود درتابستان ۱۴۰۱ همچنان نرخ بیکاری زنان به مراتب بالاتر ازمردان ودارای اختلاف حدود ۹.۹ واحد درصدی است.

گزارش بازار کار تابستان۱۴۰۱

*تعداد بیکاران 

مطابق نمودار ۴، جمعیت بیکار در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۲.۳ میلیون نفر بوده که این رقم نسبت به تابستان ۱۴۰۰، کاهش ۶.۴ درصدی را داشته است.
جمعیت زنان بیکار درتابستان ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال۱۴۰۰ حدود ۱۰ هزارنفر(۱.۳درصد)کاهش یافته وبه حدود ۷۴۸ هزار نفر رسیده؛جمعیت مردان بیکار نیز در تابستان ۱۴۰۱ با کاهش حدود ۱۶۰ هزارنفری (۹.۱درصد) نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱.۵میلیون نفر رسیده است.
سهم زنان از کل جمعیت بیکار ۱۵ساله و بیشتر در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۳۱.۷ درصد بوده که نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۱.۶واحد درصدی راتجربه کرده ورقم مشابه برای مردان از ۶۹.۸ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۶۷.۸ درصد در تابستان ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

گزارش بازار کار تابستان۱۴۰۱

*تعداد و نرخ بیکاری جوانان ۱۸ الی ۳۵ سال 

در تابستان ۱۴۰۱، جمعیت جوانان بیکار ۱۸ الی ۳۵ سال حدود ۱.۶ میلیون نفر بوده که نسبت به تابستان ۱۴۰۰ حدود ۱۶۰ هزار نفر (۸.۸درصد) کاهش یافته است. از این میزان حدود ۶۴.۶ درصد را مردان و۳۴.۷ درصد را زنان تشکیل داده اند.
درتابستان ۱۴۰۱، جمعیت زنان ومردان بیکار گروه سنی۳۵-۱۸ساله نسبت به تابستان ۱۴۰۰ به ترتیب حدود ۲۰ هزار نفر و ۱۵۰ هزار نفر کاهش یافته است.
نرخ بیکاری جوانان ۱۸ الی ۳۵ سال در تابستان ۱۴۰۱، برابر با ۱۶.۲ درصد بوده که نسبت به تابستان ۱۴۰۰ حدود ۱.۴ واحد درصد کاهش یافته است.
درتابستان ۱۴۰۱، نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله درمقایسه با نرخ بیکاری کل بیشتر بوده ول ینسبت به تابستان ۱۴۰۰ این شکاف کاهش یافته است.
نرخ بیکاری زنان و مردان در گروه جوانان ۳۵-۱۸ساله درتابستان ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۹.۳ درصد و۱۳.۱ درصد است که نسبت به تابستان ۱۴۰۰ به ترتیب ۱.۷ واحد درصد و ۱.۵ واحد درصد کاهش یافته است.
در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۷۰.۳ درصد بیکاران کشور متعلق به گروه سنی۳۵-۱۸ساله بوده است که از این میزان حدود ۶۷ درصد را مردان تشکیل میدهند.

گزارش بازار کار تابستان۱۴۰۱

*تعداد و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

حدود ۹۵۵ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان‌ آموزش عالی در تابستان ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اندکه این رقم در مقایسه با تابستان ۱۴۰۰ کاهش ۵۶ هزارنفری داشته‌است.
نرخ بیکاری زنان درمیان فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در تابستان ۱۴۰۱، به۲۳.۲ درصد رسیده که نسبت به نرخ مدت مشابه سال قبل ۱.۸واحد درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری مردان فارغ‌التحصیل آموزش عالی نیز با کاهش ۰.۹ واحد درصدی مواجه شده و به ۸.۸ درصد رسیده است.
در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به تابستان ۱۴۰۰، تعداد زنان بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی حدود ۲۴ هزار نفر کاهش یافته که این عدد برای مردان حدود ۳۲ هزار نفر است.
حدود ۴۰.۹ درصد ازبیکاران کل کشور درگروه فارغ‌التحصیلان آموزش عالی طبقه‌بندی شده اند که ۴۶ درصد از آن‌ها را مردان و ۵۳.۴ درصد از آن‌ها را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

گزارش بازار کار تابستان۱۴۰۱

*ترکیب اشتغال بر حسب بخش‌های اقتصادی

مطابق نمودار ۱۱ مشاهده میشود، درتابستان ۱۴۰۱، بخش خدمات با سهم ۵۰.۴ درصد یبیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش صنعت و بخش کشاورزی به ترتیب ۳۳.۸ درصد و ۱۵.۸درصد از شاغلان ۱۵ساله وبیشتر را ازآن خود کرده اند. همچنین در تابستان ۱۴۰۱درمقایسه با تابستان ۱۴۰۰، سهم شاغلان بخش کشاورزی ۱.۶درصد کاهش، سهم شاغلان بخش خدمات ۱.۶واحد درصد افزایش و سهم شاغلان بخش صنعت تغییری نداشته است. درتابستان ۱۴۰۱، اشتغال ایجادشده نسبت به تابستان ۱۴۰۰، برای بخش خدمات و صنعت،مثبت و به ترتیب حدود ۵۴۶ هزار نفر و ۱۲۱هزار نفر بوده در حالی که وضعیت برای بخش کشاورزی منفی و در این بخش از تعداد شاغلان حدود ۳۰۰ هزار نفر کاسته شده است

گزارش بازار کار تابستان۱۴۰۱

*استان تهران

جدول ۱ نرخ مشارکت، بیکاری و نسبت اشتغال (تعداد شاغلان به جمعیت فعال) را در استان تهران در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به تابستان ۱۴۰۰ نشان میدهد: نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله وبیشتر استان تهران در تابستان ۱۴۰۱ به ۴۰.۳ درصد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۱.۲ درصدی داشته است.
در تابستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان تهران به ۷.۲ درصد رسیده که این نرخ نسبت به تابستان ۱۴۰۰ کاهش ۱.۷ درصدی داشته است. مقایسه این نرخ با نرخ بیکاری کل کشور نشان میدهد نرخ بیکاری استان تهران نسبت به کل کشور حدود ۱.۷ واحد درصد کمتر است.
در تابستان ۱۴۰۱، سهم افراد شاغل استان تهران از کل جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر این استان، حدود ۳۷.۴ درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰،ً تقریبا ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است. رقم مشابه برای کل کشور نیز حدود ۳۷.۳ درصد بوده که در مقایسه با تابستان ۱۴۰۰،ً تقریبا
افزایش ۰.۱ درصدی داشته است.

گزارش بازار کار تابستان۱۴۰۱

کد خبر 22883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =