۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
حواشی بلوک فارس

بلوک ۱۲درصدی "فارس" با تمام حواشی که داشت، در سومین روز رقابت بین دو خریدار پروپاقرص، بالاخره بلوک فارس ۳۰درصد بالاتر از قیمت پایه و حدودا ۱۸۵درصد بالاتر از قیمت تابلو معامله شد.

به گزارش بیداربورس بلوک ۱۲درصدی "فارس" با تمام حواشی که داشت، در سومین روز رقابت بین دو خریدار پروپاقرص، بالاخره بلوک فارس ۳۰درصد بالاتر از قیمت پایه و حدودا ۱۸۵درصد بالاتر از قیمت تابلو معامله شد.

*و اما ماجرا چه بود؟

۷ آبان ماه، ۵۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی عرضه شد.

قیمت پایه هر سهم ۱۳۹۷ تومان و به ارزش ۸۲ هزار میلیارد تومان از طریق کارگزاری بانک ملی

"فارس" با ارزش روز بیش از ۳۴۰ هزار میلیارد تومانی، بزرگترین شرکت بورس از این لحاظ بشمار می رود. صندوق بازنشستگی نفت و سهام عدالت با ۲۶.۳ و ۲۴ درصد، ملی صنایع پتروشیمی و تاپیکو با ۱۸.۷۵ و ۷.۶ درصد در ترکیب سهامداری آن حضور دارند.

نکته: خریدار در صورتی که تمایل به خرید اقساطی داشته باشد باید ۳۰ درصد ثمن معامله را نقدی طی مهلت ۲۰ روز کاری و مابقی معادل ۷۰ درصد ثمن معامله را طی چهار سال با فواصل زمانی ۶ ماهه و نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت کند.

*تنها ۲خریدار پای میز آمدند

پالایشگاه تهران : شتران مالکیتی در کرسی‌های هیات مدیره فارس ندارد. چهار کرسی هیات مدیره پالایش نفت تهران متعلق به سهام عدالت است. از طرفی دو سیت هیات مدیره فارس نیز در اختیار سهام عدالت است. به نظر می‌رسد که شتران قصد دارد با خرید بلوک فارس از طریق سهام عدالت مالکیت خود را در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گسترش دهد یا تا مجمع از بازار سهم خریده و صندلی هیئت مدیره بگیرد.

شرکت سرمایه گذاری اهداف  وابسته به صندوق بازنشستگی نفت : در حال حاضر  به طور غیرمستقیم دو کرسی هیات مدیره در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را در اختیار دارد. این شرکت مالک ۱۰۰ درصدی شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا است که در مجموع ۱۵۹ بیلیون سهم معادل ۳۲,۵۲ درصد از سهام فارس را در اختیار دارد. در صورت خرید این بلوک، ۳ کرسی هیات مدیره بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور را در اختیار خواهد گرفت.

*در روز اول رقابت ...

قیمت پایه هر سهم تا ۱۵۴۸ تومان و ارزش پایه‌ای از ۸۲ به ۹۱ همت رسید.

*در روز دوم رقابت....

رقم پایه قیمت هر سهم به ۱۶۴۸ تومان و مجموع ارزش پایه به حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان رسید.

قیمت این بلوک حدود ۱۶۷ درصد بالاتر از ارزش روز نماد فارس روی تابلوی معاملات بورس است .

*در روز سوم رقابت ...

در نهایت بلوک فارس با قیمت ۱۸۵۱ تومان و مجموع ارزش ۱۰۸ هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان  معامله شد.

*انتقادها بالا گرفت

با افزایش قیمت پایه در روز دوم رقابت، انتقاداتی از سوی کارشناسان نسبت به تکلیف اجباری و تصمیم بی منطق "شتران" برای تصاحب این بلوک مطرح شده و عده‌ایی براین باورند حضور شرکت اهداف، پوششی و برای رد گم کردن است.

*سرمایه شتران از کجا تامین شده است؟

از سویی عده‌ایی معتقدند مدیران "شتران" در این معامله عجیب و دستوری از جیب سهامداران استفاده میکنند ولی گروه دیگری با استناد به عملکرد نیمه اول سال اعلام کرده اند شرکت دارای نقدینگی (سپرده بانکی) چند هزار میلیارد تومانی بوده و عده ایی در صدد خروج  این نقدینگی هستند. تعدادی هم اعلام کرده‌اند چرا پالایشگاه تهران به جای ایجاد ظرفیت پالایشگاهی باید اقدام به خرید سهام "فارس" کند اما موضوع اصلی داستان ارزشمندی صندلی های هیئت مدیره است .

با موکول شدن رقابت خرید بلوک ۱۲ درصدی "فارس" به سومین روز، انتقادات کارشناسان از تصمیم بی‌منطق "شتران" بالا گرفت و عده‌ایی خواهان ورود سازمان بورس به این موضوع شدند.

*انتقادات کارشناسان به رقابت شتران

۱- استفاده از منابع سهامداران پالایشگاه تهران برای کسب کنترل سهام عدالت، خلاف حاکمیت شرکتی و صرفه و صلاح سهامداران این شرکت بورسی بوده و حکایت از استفاده از منابع یک شرکت برای اهداف یک شرکت دیگر دارد.

۲- سهام عدالت بنگاه‌دار تخصصی حوزه نفت و پتروشیمی نبوده و اصولا ساختار غیرکنترلی و دریافت سود دارد نه ساختار بنگاه‌داری اقتصادی.

۳-"شتران" به دلیل دارا بودن نفتای مازاد و فروش با دیسکانت های تا ۸۰- دلار، دارای زیان تولید قابل توجه در این محصول بوده و طبیعتا" رسالت آن باید اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای جذب نفتای فوق از طریق احداث واحدهای بنزین‌سازی و پایین دستی برای افزایش سودآوری شرکت باشد.

*پاپس نمیکشیم

شتران اما در مقابل تمامی انتقادها ایستاده و اعلام کرد: تا آخر رقابت میکنم.

عضو هیات مدیره پالایشگاه نفت تهران: فارس حدود یک سوم درآمد ارزی کشور را در اختیار دارد و با توجه به وضعیت برجام پیش بینی رشد نرخ ارز، و شرایط پیش رو این بلوک را بسیار ارزشمند می‌دانیم. خرید "فارس" به عنوان بهترین دارایی دولت که با اقساط و تسهیلات ۷۰ همت مزایده گذاشته است، به سود سهامداران "شتران" خواهد بود. این مزایده، احتمالا بزرگترین مزایده خاورمیانه باشد که کاملا اقتصادی است و جریان نقدی مناسبی ضمن کسب یک کرسی هیات مدیره برای "شتران" ایجاد می‌کند.

*اهداف به هدف رسید

با همه انتقادات، بلوک ۱۲درصدی فارس، درنهایت در روز سوم رقابت با قیمت ۱۸۵۱ تومان و مجموع ارزش ۱۰۸ هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان معامله شد.  خریدار بلوک شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بوده است.

خبرنگار: گلاره کحالی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =