پیشنهادات ۳ گانه برای تنظیم بازار آهن اسفنجی و اصلاح عرضه و تقاضا فولاد

انجمن تولیدکنندگان فولاد با درخواست اصلاح شرایط عرضه و تقاضا آهن اسفنجی از وزیر صنعت، پیشنهادات ۳ گانه ای برای تنظیم این بازار ارائه کرد.

به گزارش بیدار بورس، بهرام سبحانی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با ارسال نامه‌ای در خصوص درخواست اصلاح شرایط عرضه و تقاضای آهن اسفنجی به وزیر صنعت اعلام کرد: پیرو مکاتبات متعدد قبلی با وزارتخانه و بورس کالا، آهن اسفنجی به عنوان شارژ فلزی اصلی در تولید فولاد طی چند ماه اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشت. به طوری که نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی در بورس کالا از ۵۷ درصد در مرداد ماه به ۶۵ درصد در معاملات اخیر رسید.

با در نظر گرفتن هزینه های حمل، تبدیل و استاندارد ضایعات در فرایند ذوب فولاد، قیمت فروش فعلی شمش در بورس کالا موجب وارد آمدن ضرر و زیان قابل توجه به کارخانه های فولادی به ویژه فولادسازان کوچک و متوسط می شود. تعدادی از این کارخانه ها به واسطه عدم توان تحمل زیان انباشته، ماه‌های گذشته مجبور به توقف تولید و تعطیل شدند که در مکاتبات قبلی این انجمن به اطلاع رسیده است.

بر این اساس و با توجه به اینکه با فرا رسیدن ماه های سرد سال، احتمال اعمال محدودیت های تامین گاز در کارخانه های احیای مستقیم می رود که همین مسئله موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت دوباره آهن اسفنج خواهد شد، خواهشمند است دستور فرمایید:

۱. کف عرضه ابلاغی به شرکت های تولید کننده آهن اسفنجی بطور جدی کنترل، اجرایی و پایش شود.

۲. با عنایت به کمبود شدید عرضه آهن اسفنجی نسبت به تقاضا (کمتر از ۶۰ درصد)، شرکت های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی منع شوند و تنها تولید کنندگان فولاد (قوس و القایی) مجاز به خرید این محصول در رینگ رقابتی باشند. تجار نیز صرفاً در مچینگ و در صورت عدم تقاضای شرکت های تولیدی بتوانند آهن اسفنجی را خریداری کنند.

۳. ضمن رایزنی با مسئولین ذی ربط در وزارت نفت و شرکت گاز برای کاهش محدودیت های احتمالی بر شرکت های احیای مستقیم و ایجاد هماهنگی بین شرکت های تولید کننده آهن اسفنجی، زمینه عرضه مکفی و مستمر آهن اسفنجی در بورس کالا طی ماه های آتی سال فراهم آید.

کد خبر 23536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =