۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
خزان بورس با قطعی گاز

یک کارشناس بازار سرمایه دلیل روند نزولی این روزهای بازار سرمایه را قطعی گاز برخی صنایع و ریسک‌های سیاسی داخلی و خارجی دانست و اظهار کرد: در شرایط کنونی افزایش قیمت ارز، نرخ برخی کامودیتی‌ها و لیدری خودرو سازها  را میتوان کورسوی امید بازار عنوان کرد.

علی جبل‌عاملی - کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر بازار درگیر اخبار مثبت و منفی است به بیدار بورس، گفت: از یک سو عمده اخبار منفی مربوط به ریسک‌های سیاسی داخلی و خارجی، کاهش قیمت نفت و قطع گاز پتروشیمی‌ها، سیمان و البته فولادی‌ها است. از سوی دیگر شاهد افزایش نسبی قیمت ارز و برخی کمودیتی‌ها و اخبار خودرویی هستیم که ظاهرا وزن اخبار منفی‌ سنگین‌تر از مثبت‌ است.

**روند منفی بورس در این روزها طبیعی است

وی در خصوص قطعی گاز برخی صنایع، بیان کرد: با قطع گاز، پتروشیمی‌ها بخصوص تولیدکنندگان متانول و اوره، صنعت سیمان و تولیدکنندگان آهن اسفنجی و گندله با کاهش تولید مواجه می‌شوند بنابراین روند منفی بازار در این روزها طبیعی است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر صنعت پالایشگاهی، تصریح کرد: اخبار منفی سیاسی که همچنان بر سر بازار سرمایه سایه افکنده موجب شده تاسرمایه‌گذاران در این بازار موجب تردید شوند.

**لیدری خودروسازها ادامه دار خواهد بود؟

جبل‌عاملی با بیان اینکه این روزها شاهد سبز پوشی صنعت خودرویی با وجود اخبار مثبت از تولید و فروش با قیمت‌های جذاب در بورس‌کالا و معاملات بلوکی آنها هستیم، اظهار کرد: در صورت تداوم این اخبار، صنعت خودروسازی می‌تواند لیدری خود را چند صباحی حفظ کند؛ اگرچه گروه خودرویی اغلب در غیاب سایر بازارسازها خوش می‌درخشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: خوشبختانه سهم‌های کوچکی هم در بازار وجود دارند که علاوه بر خودرو فعلا می‌توانند نظر فعالان را تا حدودی به خود جلب کنند.

**اخبار مثبت از سوی چینی‌ها

وی با اشاره به پالس‌های مثبتی که از سوی چین به واسطه کاهش محدودیت‌های سیاست کووید صفر و تقویت بخش مسکن صادر شده است، اظهار کرد: این اخبار توانسته‌ اندکی وضعیت کمودیتی‌ها بخصوص زنجیره فولاد را بهبود بخشد اگرچه هنوز فعالان بین‌المللی نگران اعتراضات داخلی چین و همچنین نرخ بهره فدرال رزرو هستند و هنوز به قطعیت در مورد آیند رکود تورمی و رونق بازارهای کالایی نرسیده‌اند.

جبل‌عاملی ادامه داد: لذا شاید فعالان داخلی هم ترجیح دهند فعلا وزن زیادی به قیمتهای جهانی ندهند اما نگاهشان به افزایش قیمت ارز باشد تا شاید از این محل منتفع شوند.

**فعالان بازار سرمایه مراقب نقدینگی هستند

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز برای بازار سرمایه تیغ دولبه است، اظهار کرد: چرا که همزمان با صعود قیمت دلار به کانالهای بالاتر و تشدید انتظارات تورمی ممکن است در وهله اول نقدینگی به سمت خرید ارز و سکه حرکت کند، تأثیر خود را بر بازارهای دیگر بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اگرچه فعالان قدیمی‌تر بازار مطلع هستند که در صورت افزایش نرخ چگونه شرکتهای صادرات محور در یک چشم بر هم زدن می‌توانند بازدهی بسیار بالاتری از بازارهای موازی برای آنها به ارمغان آورند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =