چند عامل در عدم توسعه زنجیره ارزش صنعت بزرگ بورس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اثر چند عامل در عدم توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی، پیشنهادی برای واقعی‌سازی قیمت خوراک گاز ارائه کرد.

به گزارش بیدار بورس، ‌بهروز محبی‌ نجم‌آبادی در خصوص بهره مندی صنایع عمده و پالایشگاه‌ها از یارانه پنهان انرژی به فارس گفت: یک‌باره نمی‌توان این یارانه را حذف و افزایش قیمت اعمال کرد. کمیسیون‌های مرتبط و مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهد و گام‌های مؤثری در جهت واقعی‌سازی قیمت‌ها بردارد.

وی افزود: در حوزه صنایع باید به بهروری توجه ویژه‌ای داشت اما متأسفانه میانگین مصرف انرژی در تولید کالا از سایر کشورها بالاتر است. قیمت پایین انرژی و رانت خوراک موجب مصرف بی‌رویه انرژی صنایع عمده شده است. عدم اقدامات زیرساختی در جهت افزایش منابع گازی موجب ناترازی گاز شد. در کنار این ناترازی علاوه بر دستور کار سرمایه‌گذاری خارجی، می‌توان گام به گام و هوشمندانه به سمت واقعی‌سازی قیمت انرژی در صنایع رفت.

این نماینده مجلس ادامه داد: خام‌فروشی، عدم فرآوری محصولات، عدم استفاده از فناوری‌های نوین و سرمایه‌گذاری مناسب و شیوه مدیریت سوخت و یارانه پنهان انرژی می‌تواند در عدم توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی اثرگذار باشد. در شرایط فعلی اتفاقات مطلوبی در حوزه‌ فروش نفت در حال جریان است که قطعاً می‌تواند در تصمیمات زیر ساختی کمک حال باشد.

محبی نجم‌آبادی عنوان کرد: شناورسازی قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها بدین معنا است که بر اساس قیمت گاز و خروجی که حاصل می‌شود تصمیماتی گرفته شود که قابل تغییر باشد. بر اساس قیمت گاز داخلی و چندین کشور که هاب انرژی هستند این تصمیمات اخذ خواهد شد. لذا این تصیمات می‌تواند در راستای واقعی‌سازی قیمت گاز و مناسب سازی با بازارهای جهانی اثرگذار باشد.    

به گفته وی، طبق شیوه پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس، اگر هر ساله ۲۰ درصد به قیمت سوخت صنایع عمده و پتروشیمی اضافه شود، پس از سه سال قیمت خوراک با سوخت گاز صنایع برابر خواهد شد. با اجرای این چنین برنامه‌هایی می‌توان در جهت واقعی‌سازی قیمت‌ها گام برداشت تا صنایع نیز مجبور به اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت شوند و از هدررفت انرژی صنایع جلوگیری کرد.

کد خبر 24597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =