بورس در الویت چندم سرمایه‌گذاران است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه اکنون با کوچکترین تقاضا دچار عکس‌العمل‌های شدید صعودی می‌شود به بیدار بورس، گفت: تا زمانی که انتظار برای کاهش بیشتر ارزش پول ملی و ابهام در سیاست خارجی برای فرجام برجام وجود دارد کماکان بازار سرمایه در اولویت چندم سرمایه‌گذاران خواد بود.

علی‌رضا صادقی- کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه این روزها بازار سرمایه شرایط پر تلاطم ندارد به بیدار بورس، گفت: شاخص کل در محدوده یک میلیون وچهارصد هزار واحدی آرام گرفته است اما شاخص هم وزن حرکتی آرام، صعودی و گاها خلاف جهت شاخص‌کل دارد.

وی با اشاره به اینکه این حرکت شاخص هم‌وزن می‌تواند عمدتا ناشی از سهام شرکت‌های لیدر بازار مثل خودرویی‌ها باشد، تصریح کرد: نکته قابل توجه رشد اندک اغلب شرکت‌ها است که میتواند ناشی از عدم وجود تقاضای موثر برای خرید و عمق کم بازار برای سهام فوق باشد به نحوی‌که با کوچکترین تقاضا سهام آنها حرکت صعودی خود را آغاز می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از این موضوع نیز نباید غافل شد که بسیاری از این سهم‌ها اصلاح قمیتی خوبی رو انجام داده‌اند.

**افزایش تقاضا برای بازارهای موازی

 صادقی با اشاره به اینکه در بازارهای موازی نیز بازار طلا، دلار و مسکن کماکان پر تقاضا دنبال می‌شوند، گفت: این امر نتیجه انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران است اما باید به این مهم نیز توجه داشت که در روزهای پایانی سال عموما تقاضا برای پول به دلیل افزایش هزینه‌های جاری و تامین مواد اولیه برای سال ‌آتی افزایش می‌یابد.

**سیاست بانک مرکزی برای کاهش عرضه پول

وی با بیان اینکه بانک مرکزی سیاستی انقباضی در خصوص کاهش عرضه پول در یک سال گذشته اجرا کرده است، اظهار کرد: این امر موجب شده تا بسیاری از بانک‌ها به دلیل شرایط نامناسب ترازنامه‌ی خود امکان تامین مالی طبق روند گذشته را برای شرکتها نداشته باشند.

صادقی ادامه داد: از سوی دیگر سیاست‌های پولی برای سه ماهه پایان سال می‌تواند برای سرمایه گذاران تعیین کننده باشد چرا که هدف سیاست‌گذار پولی حفظ ارزش پول ملی و کاهش نقدینگی و به دنبال آن تورم است.

**بازار سرمایه الویت چندم سرمایه‌گذاران

 این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بانک مرکز هنوز نتوانسته انتظارات بازار را برآورده سازد، توضیح داد: با توجه به نزدیک شدن به پایان ماه و انتشار وضعیت یک‌ماهه شرکتهای خودرویی و با توجه به فروش محصولات پر تیراژ آنها در بورس‌کالا می‌توان انتظار داشت کماکان خودرو بتواند جهت‌ده بازار باشد.

وی در پایان گفت: در مجموع تا زمانی که انتظار برای کاهش بیشتر ارزش پول ملی و ابهام در سیاست خارجی برای فرجام برجام وجود دارد کماکان بازار سرمایه در اولویت چندم سرمایه گذاران خواد بود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =