تور مالیات ایندفعه برای رمزارزها

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره آخرین وضعیت مالیات بر عایدی سرمایه و خانه های خالی و رمزارزها را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، داود منظور با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در آستانه ورود به صحن است، اعلام کرد:  این طرح یکی از طرح‌های مهم و در آینده یکی از قوانین مهم مالیاتی و پایه مالیاتی جدید و دارای هدف مقابله با سوداگری محسوب می‌شود. بنابراین افرادی که با اهداف سوداگرانه اقدام به خرید و فروش ملک، خودرو، طلا و ارز می‌کنند باید مابه‌تفاوت قیمت ها در زمان خرید و فروش را به عنوان درآمد شناسایی و مالیات بدهند.

هدف این قانون این است که دارایی‌ها و ثروت در حوزه‌های سوداگرایانه مورد استفاده قرار نگیرد و به سمت بخش‌های تولیدی هدایت شود. مشابه این قانون در تمام کشورهای پیشرفته تعریف شده و یکی از ابزارهای تنظیم‌گری اقتصادی مالیات بوده و امید است بزودی تصویب شود.

نظام مالیاتی قطعا از این نوع پایه‌های مالیاتی که رویکرد آن‌ها عمدتا تنظیم‌گری است استقبال می‌کند.همچنین درباره خروج سرمایه ناشی از اجرای این قانون نگرانی وجود ندارد. زیرا کشورهای دیگر هم چنین قانونی را دارند و اگر کسی سرمایه را خارج کند باید به کشور دیگری وارد کند که در آنجا هم قانون مالیاتی مشابه این موضوع وجود دارد.

**جریمه ۱۰ درصدی متخلفین

مشمولین متخلف طبق ماده ۲۲ قانون باید ۱۰ درصد از میزان فروش را به عنوان جریمه پرداخت کنند. برای تسهیل اجرای قانون از مجلس درخواست شد سازمان امور مالیاتی اختیارات بخش‌های دیگر جرائم را به طور کامل در دوره اجرای تدریجی قانون در اختیار داشته باشد تا اگر موارد یا اختلالاتی در سیستم اطلاعات وجود داشت تا زمان آماده‌سازی شرکت‌ها برای صورت‌حساب که ممکن است قدری طول بکشد بتوان قانون را به‌تدریج اجرا کرد.

۸ میلیون حساب شناسایی و به عنوان حساب‌های تجاری توسط سازمان مالیاتی اعلام شد. سازمان امور مالیاتی فارغ از اینکه یک حساب تجاری یا شخصی باشد کلیه حساب‌ها را از نظر حجم تراکنش مورد کنترل قرار می‌دهد. البته حساب‌های تجاری امتیازاتی دارند که توسط بانک مرکزی تعریف شده و کسانی که از این حساب‌ه استفاده می‌کنند، می‌توانند از امتیازات ویژه نیز استفاده کنند. سازمان مالیاتی حساب‌هایی را که تراکنش زیاد دارند به عنوان حساب مشکوک در نظر گرفته و بررسی می‌کند که برای چه هدفی انجام شده است. اگر استفاده از این حساب‌ها جنبه تجاری داشته باشد، قطعا مالیات این تراکنش‌ها محاسبه خواهد شد.

**معامله رمزارزها غیر قانونی است اما...

طبق آیین‌نامه و ضوابط اجرایی فعلی خرید و فروش رمزارزها غیرقانونی است اما کسانی که تراکنش مالی داشته باشند، فارغ از اینکه این تراکنش مربوط به چه کالا و خدماتی است، مشمول مالیات خواهند شد. با توجه به اینکه پرداخت برای هر نوع خرید و فروش اعم از رمزارز و غیر آن در بستر درگاه‌های پرداخت انجام می‌شود و تمام درگاه‌های پرداخت توسط سازمان مالیاتی پایش می‌شوند این گونه خرید و فروش‌ها نیز مشمول مالیات می‌شوند.

**آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی

مالیات بر خانه‌های خالی نیز در قانون بودجه سال گذشته و همچنین ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم مالیات بر خانه‌های خالی در نظر گرفته شده و طبق این قوانین افرادی که دارای خانه خالی هستند باید مالیات آن را پرداخت کنند. سازمان مالیاتی اطلاعات خانه‌های خالی را از وزارت راه دریافت می‌کند و تابع و منتظر اطلاعات اعلامی است.

طبق آمار تیر سال جاری بالغ بر ۵۲۰ هزار خانه خالی وجود دارد. البته در سامانه سازمان بیش از ۲۰۰ هزار اعتراض نیز نسبت به این اطلاعات ثبت شده که عبه وزارت راه منتقل شده است.

کد خبر 25150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =