تقابل شرکت‌های سیمانی و وزارت صنعت ادامه‌دار شد

رئیس هیات‌ مدیره انجمن صنعت سیمان، آمار جدیدی از وضعیت سخت شرکت‌های سیمانی ارایه کرد تا تقابل این صنعت با وزارت صنعت ادامه‌دار شود.

به گزارش بیدار بورس، حمید فرمانی در واکنش به حاشیه های اخیر درباره فعالیت تمام کارخانه‌های سیمان و ادعای وزات صنعت مبنی بر جوسازی‌های رسانه‌ای انجمن صنعت سیمان به ایسنا گفت: تلاش صنعت به‌رغم محدودیت‌های اعمالی قابل تقدیر است اما تخصیص ۲۱میلیون مترمکعب کمتر از نیاز گاز صنعت، متفاوت از قطعی گاز سیمانی ها نیست.

سیمانی‌ها در تامین مازوت هم دچار چالش‌هایی هستند. این صنعت تنها وجه مثبت عملکرد وزارت صنعت به دلیل کنترل قیمت بوده و در صورت عدم همکاری سیمانی‌ها، شرایط مثبت فعلی محقق نمی شد. بنابراین مسئولان وزارت صنعت باید از تولید و صنایع حمایت کنند اما قطع گاز ۵۴ کارخانه را ادعایی کذب خوانده در حالی که تولیدکننده بازی با کلمات را بلد نیست.

در شرایط عادی، مصرف روزانه گاز برای صنایع سیمان ۲۷ میلیون مترمکعب است اما در شرایط فعلی حداکثر گاز تخصیصی برای کل صنعت ۶ میلیون مترمکعب است. گفته می‌شود این محدودیت گاز است نه قطعی. اینها بازی با کلمات است. ۵۴ شرکت سیمانی، کاملا با قطع گاز مواجه و الباقی تحت شرایط اعمال محدودیت هستند. به طوری که حداکثر گاز مصرفی ۶ میلیون مترمکعب در روز است.

سوخت موردنیاز باقی‌مانده از مازوت استفاده می‌شود که آن نیز به‌راحتی قابل استفاده است اما تامین مازوت نیز با مشکل همراه است. مازوت موردنیاز به دلیل اولویت دار بودن مصرف با نیروگاه‌ها و... آن‌طور که باید و شاید در اختیار قرار نمی‌گیرد. ضمن اینکه دردسرهایی هم دارد. بطور مثال مازوت یک شرکت سیمانی توسط شرکت دیگر مستقر در استان یا شهر دیگر آن هم با هزنیه حمل دو برابری نسبت به قیمت ۶۰۰ تومانی تامین می‌شود.

تجمیع ۱۳میلیون تن کلینکر در کارخانه‌ها و عدم نگرانی از این بابت به سبب تمهیدات درست شرکت‌های سیمانی است که با تمهیدات به موقع مانع التهاب قیمتی شدند. مصرف برق شرکت های سیمانی هم در شرایط عادی ۱۷۰۰ مگاوات‌ ساعت است اما به ۱۰۶۰ مگاوات ساعت رسیده و همچنان هم صحبت از اعمال محدودیت‌های بیشتر است. تا جایی که حداکثر تا اواخر هفته جاری به کمتر از هزار مگاوات‌ ساعت هم خواهد رسید.

کد خبر 25193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =