کاهش سرانه درآمد ناخالص ملی

براساس گزارش رسمی وزارت کار، خط فقر برای سال  ۱۴۰۱ با حدود ۷۰درصد رشد نسبت به سال گذشته به طور سرانه ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است. یعنی خط فقر یک خانواده ۴ نفری بیش از ۱۱ میلیون تومان میشود. البته برخی اقتصاددانان این خطر را بالای ۲۵ میلیون تومان هم اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر درآمد سرانه ملی ایران در سال‌های گذشته همراه با کاهش ارزش پول ملی افت قابل توجهی داشته است.

*کاهش سرانه درآمد ناخالص ملی

به گزارش بیداربورس براساس گزارش رسمی وزارت کار، خط فقر برای سال  ۱۴۰۱ با حدود ۷۰درصد رشد نسبت به سال گذشته به طور سرانه ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است. یعنی خط فقر یک خانواده ۴ نفری بیش از ۱۱ میلیون تومان میشود. البته برخی اقتصاددانان این خطر را بالای ۲۵ میلیون تومان هم اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر درآمد سرانه ملی ایران در سال‌های گذشته همراه با کاهش ارزش پول ملی افت قابل توجهی داشته است.

*جمعیتِ بدون نان

طبق اطلاعات بانک جهانی در سال ۲۰۲۱ کشور ایران با جمعیتی ۸۵ میلیون نفری در رتبه ۱۸ جهان از منظر جمعیت قرار داشته در حالی که از لحاظ سرانه درآمد ناخالص ملی به روش اطلس و با رقم ۳۳۷۰ دلار رتبه ۱۳۳ ام و از حیث سرانه درآمد ناخالص ملی بر اساس برابری قدرت خرید با رقم ۱۵۷۶۰ دلار رتبه ۸۹ ام را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. درواقع ایران امکان فراهم سرانه مناسب برای جمعیت کنونی را هم ندارد. در این میان باید دلایل سیاست جوانی جمعیت دولت را مطالعه کرد.

آستانه

جولای ۲۰۲۲ (دلار)

جولای ۲۰۲۱ (دلار )

کم درآمد

کمتر یا مساوی ۱۰۸۵

کمتر یا مساوی ۱۰۴۵

درآمد متوسط-پایین

۱,۰۸۶ – ۴,۲۵۵

۱,۰۴۶-۴,۰۹۵

درآمد متوسط-بالا

۴,۲۵۶- ۱۳,۲۰۵

۴,۰۹۶-۱۲,۶۹۵

درآمد بالا

بیشتر یا مساوی ۱۳۲۰۶

بیشتر یا مساوی ۱۲۶۹۶

*دلیل افت درآمد سرانه ملی

بروز رکود به ویژه رکودهای تورمی از عوامل تاثیرگذار منفی بر روند رشد درآمد ناخالص ملی سرانه اقتصادها است. اقتصاد ایران به دلیل عدم رشد اقتصادی مولد، توسعه و پیشرفت، دستاوردی در زمینه بهبود سطح استانداردهای زندگی جامعه ایرانی نداشته است. و علائمی از ارتقا سرانه درآمد ملی ناخالص ایران و کاهش شکاف آن با سایر اقتصادهای مشابه مشاهده نمیشود تضعیف ارزش پول ملی به همراه افت رشد اقتصادی از جمله عواملی هستند که موجب افت معادل دلاری تولید ناخالص داخلی و به تبع آن تضعیف درآمد ملی سرانه ایران شده است.

وضعیت ایران در قیاس با اقتصادهای جهان

براساس آمار روند تغییردرآمد سرانه ایران با نوساناتی در سالهای گذشته همراه بوده است. درمقایسه ایران با اقتصادهایی با جمعیت مشابه، کشور ترکیه در گروه اقتصادهای بادرآمد متوسط-بالا و آلمان در گروه اقتصادهای با درآمد بالا قرار دارند. در سال ۲۰۲۱سرانه درآمد ملی ناخالص مربوط به کشورهای ترکیه و آلمان به ترتیب ۱.۹ و ۴برابر ایران بوده است.

*سقوط اقتصاد ایران در ۲۰۲۱

مقایسه وضعیت ایران با اقتصادهایی با موقعیت مشابه در سال ۲۰۰۰ به ویژه اقتصاد رومانی، نشان می‏دهد که در سال ۲۰۲۱ اقتصاد مزبور در گروه اقتصادهای با درآمد بالا قرار گرفته در حالیکه ایران در حفظ موقعیت قبلی خود نیز موفق نبوده است. برخی از اقتصادها شامل عراق، گرجستان، اندونزی و ویتنام نیز در سال ۲۰۰۰ از سطح درآمد سرانه به مراتب کمتری در مقایسه با ایران برخوردار بودند که در سال ۲۰۲۱ در موقعیت نسبی برتری نسبت به ایران قرار دارند.

کاهش سرانه درآمد ناخالص ملی

*اقتصادهای برتر جهانی

بر اساس روش اطلس، برمودا، سوئیس و نروژ و براساس برابری قدرت خرید سنگاپور، قطر و برمودا جز کشورها یا قلمروها با بالاترین درآمد ملی سرانه قرار دارند. در میان اقتصادهای مورد اشاره برخی کشورهای همسایه نیز حضور دارند.

کاهش سرانه درآمد ناخالص ملی

*برتری کشورهای همسایه

قطر با سرانه درآمد ملی ۵۷ هزار دلار، امارات متحده با رقم ۳۹ هزار دلار و کویت با ۳۶ هزار دلار جز اقتصادهای برتر از منظر درآمد سرانه هستند.

کاهش سرانه درآمد ناخالص ملی

خبرنگار: گلاره کحالی 
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =