گامی برای بورس یا بر علیه بورس؟

با ابلاغ بانک مرکزی از امروز ۱۱ بهمن ماه نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی افزایشی خواهد شد هرچند در نگاه اول این خبر برای بازار شوکه کننده به نظر میرسد اما باتوجه به ترخ سود ۲۳ درصدی اوراق و عبور نرخ سود اوراق گام از ۳۰ درصد، بورسی‌ها انتظار افزایش بیشتر سود سپرده بانکی را داشتند.

به گزارش بیداربورس با ابلاغ بانک مرکزی از امروز ۱۱ بهمن ماه نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی افزایشی خواهد شد هرچند در نگاه اول این خبر برای بازار شوکه کننده به نظر میرسد اما باتوجه به ترخ سود ۲۳ درصدی اوراق و عبور نرخ سود اوراق گام از ۳۰ درصد، بورسی‌ها انتظار افزایش بیشتر سود سپرده بانکی را داشتند. با این اوصاف به نظر میرسد این افزایش نه تنها برای بازار سرمایه بد نبوده بلکه خیال سهامداران را تا حدودی راحت کرده است. از سوی دیگر با توجه به نرخ تورم که در ماه گذشته از ۵۰درصد عبور کرد، سود سپرده بانکی ۲۰.۵ درصدی دیگر جذابیتی برای سرمایه‌داران نداشته باشد حتی با نیم نگاهی به بازدهی بازارهای موازی از جمله طلا، سکه و دلار خروج سرمایه‌های بلوکه شده از بازار پول و سرازیری به بازارهای موازی چندان دور از ذهن نیست. 

**مصوبه جدید بانک مرکزی:

تیر ماه ۱۳۹۹

بهمن ماه ۱۴۰۱

سود سپرده‌گذاری کوتاه مدت(ماه شمار)

۱۰ درصد

۵ درصد

سود سپرده کوتاه مدت (سه ماهه)

۱۲ درصد

۱۲ درصد

سود سپرده‌های کوتاه مدت (شش ماهه)

۱۴ درصد

۱۷ درصد

نرخ سود سپرده بلند مدت (یکساله)

۱۶ درصد

۲۰.۵ درصد

نرخ سود سپرده بلند مدت (دو ساله)

۱۸ درصد

۲۱.۵ درصد

نرخ سود سپرده بلند مدت (سه ساله)

۲۲.۵ درصد

**نرخ تسهیلات جدید بانک مرکزی:

تیر ماه ۱۳۹۹

بهمن ماه ۱۴۰۱

نرخ سود تسهیلات بانکی

۱۸ درصد

۲۳ درصد

** یعنی اگر از بانک وامی دریافت میشود باید ۵ درصد بیشتر از گذشته به بانک سود پرداخت شود.

تبصره ۱: سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت در صورت ماندگاری کمتر از سه ماه تنها مشمول چهار درصد سود، یعنی یک درصد کمتر از سود سپرده کوتاه مدت عادی خواهد شد. (از ۲۰.۵ درصد به ۱۹.۵ درصد)

تبصره ۲: اگر هم اکنون سپرده‌ای نزد بانک دارید که مربوط به قبل از این مصوبه است، تا رسیدن سررسید، مشمول نرخ سود جدید نخواهد شد.

تبصره ۳:  دریافت هر گونه وثیقه نقدی قبل یا بعد از اعطای تسهیلات یا مسدود شدن بخشی از تسهیلات اعطایی به هر نحو توسط بانک‌ها ممنوع است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =