چرا بازار به تعادل نرسید؟  

شاخص کل بورس هفته را با یک میلیون و ۲۵۰هزار واحد آغاز کرد و با ۷ هزار واحد افت به یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد رسید. یک روز نسبتا مثبت در نمادهای بزرگ و شاخصی، تا حدی امید را به بازار برگرداند اما عرضه صفوف خرید به همراه افزایش حجم و ارزش نمادهایی که صف‌فروش آنها پابرجا بود، مجدد باعث شد تا کلیت بازار دچار صف فروش شود.

فرصتی برای فروش
به گزارش بیداربورس، درواقع بازار جمع‌آوری صفوف فروش در هفته‌ای که گذشت را فرصت فروش دانست. در سال ۹۹، لیدر محوری بسیار باب بود به شکلی که اگر چند نمادی همچون فولاد، شپنا و شستا از صف فروش به صف خرید می‌رفتند و به همراه آنها خودرویی و بانکی‌ها متعادل می‌شدند، تمامیت بازار از صف فروش خارج می‌شد و تعادل به بازار بازمی‌گشت. در هفته‌ای که گذشت اما این ترفند حمایتی جواب نداد. به عبارتی وقتی منابع نقد جهت حمایت از نمادها و گروه‌های فوق‌الذکر به میدان آمد و صفوف خریدی را منجر شد، در طرف دیگر بازار صفوف فروش سنگین‌تر هم شد. سهامداران سایر شرکت‌ها، تعادل احتمالی ناشی از حمایت روانی را جهت خروج مناسب دیدند و همین شد که بازار به تعادل نرسید. افزایش صف فروش سایر نمادها، نهایتا منجر به عرضه‌های سنگین در نمادهایی شد که روز سه‌شنبه به صف خرید رسیده بودند و طبعا بازار مجالی برای تعادل نیافت.

افت هر روزه نمادهای ارزنده
حدود دو ماه است که ۳۰۰نماد در حدود ۳همت صف فروش هستند. این میزان صف فروش در تمامی روزها وجود داشته و سایه آن برتعادل بازار سنگینی می‌کند. مادامی که چنین شرایطی وجود دارد و وقتی فعال بازار سایت TSE را باز می‌کند، صفحه‌ای تماما قرمز دیده می‌شود، طبیعی است که دست کسی به خرید نمی‌رود، بطور مثال بسیاری از معامله‌گران که عموما از ریسک‌پذیران بازار هستند و اصولا نوسان گرفتن با به نقد بودن ترجیح می‌دهند تقریبا مقدار قابل توجهی از سرمایه خود را در صندوق‌های_درآمدثابت قرار داده‌اند. ‌ یعنی منابع جهت خرید نمادهای ارزشمند عقب می‌نشیند چون کلیت بازار منفی است و فروشندگان نیز بالاجبار سراغ سهمی می‌روند که صف فروش نیست علیرغم آنکه چنین نمادی قطعا به شدت ارزنده است اما تا اواخر بازار اگر یکپارچه بازار به صف فروش گرویده شود، آن سهام ارزنده هم با خاصیت آهن ربایی سریعا به منفی ۲ می‌چسبد.
در این وضعیت ما شاهد افت هر روزه نمادهای ارزنده هستیم و نمادهایی که ارزندگی کمتری دارند قفل در صف فروش بوده و تغییر قیمتی را تجربه نمی‌کنند. ازین زاویه تعادل بخشی و کاهش تعداد نمادهای صف فروش شده را به عنوان یک شاخص جهت زمان خرید سهام ارزنده و اصلاح کرده، می‌توان در نظر گرفت.

خروج ۵.۴همت پول حقیقی‌ها در یک هفته
در هفته‌ای که گذشت، ارزش معاملات ۱۴.۴ همت و متوسط روزانه آن ۲.۸۸همت بود. لازم به ذکر است که ارزش معاملات روز شنبه تنها ۱.۶ همت و ارزش معاملات روز سه‌شنبه که بازار اندکی به سمت تعادل رفت، ۵همت بود. این مساله نشان می‌دهد که بازار سهام در یک شرایط نرمال حداقل ۵همت ارزش معاملات روزانه خواهد داشت. خروج پول در این هفته ۱.۸۹ همت بود که بیشترین خروج پول روز چهارشنبه با ۶۳۳میلیارد تومان صورت گرفت و تنها روزی که ورود پول ثبت شد روز سه شنبه بود و آن هم در سطح ۸۷میلیارد تومان که تنها روز معاملاتی سال ۱۴۰۰ است که ورود پول ثبت شده و در سایر روزها تماما خروج پول داشتیم. از ابتدای سال تا روز چهارشنبه ۵.۴ همت خالص خروج پول حقیقی‌ها ثبت شده است.

انتشار اوراق بدهی و تعادل بازار
مجوزها جهت انتشار اوراق بدهی و خرید سهام با منابع حاصل ازان یکی از نکاتی است که می‌تواند به تعادل بخشی بازار کمک کند. البته هلدینگ‌ها طبعا سهام زیرمجموعه‌ها را خریداری می‌کنند و این مساله باعث نمی‌شود که تمامیت بازار به تعادل برسد اما حجم صفوف فروش بسیار اندک است و با تزریق منابعی که صورت می‌گیرد می‌توان گفت که قطعا زیرمجموعه‌های هلدینگ‌ها در اصطلاح خشک می‌شوند. این یک فرصت برای آن دسته از نمادها است که به موقع برگشت بازار، خالی از فروشنده شده‌اند و طبعا پتانسیل دارند ازین زاویه نمادهای ارزنده‌ای که با پول حاصل از انتشار اوراق متعادل می‌شوند نیز گزینه‌هایی هستند که از کلیت بازار کم‌ریسک‌تر بوده و در صعود قدرتمند عمل می‌کنند.

کد خبر 2684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =