پیش‌ بینی بورس فردا ۸ اسفند ۱۴۰۱

نماگرهای سهام امروز نیز به صعود ادامه دادند اما در نیمه دوم بازار عرضه‌ها کمی افزایش یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش بیداربورس به نقل از فردای اقتصاد برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز پس از ثبت یک روز تاریخی در شروع هفته دوم اسفند ماه، رشد دوباره‌ای را به ثبت رساند اما به مرور با افزایش عرضه‌ها به خصوص در گروه‌های کوچک و ریالی همراه شد و احتمال برای یک استراحت کوتاه‌مدت را افزایش داد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با افزایش ۳.۷۷ درصدی همراه شد و توانست از مرز ۱.۸ میلیون واحدی عبور کند. شاخص هم‌وزن نیز که روز مثبت اما ضعیف‌تری را دنبال کرد، یک افزایش ۲.۰۴ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات اما امروز با توجه به عرضه شدن صف‌های خرید، رشد قابل توجهی داشت و به عدد ۱۶۵۶۰ میلیارد تومان رسید که در ۱۸ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. در کنار این ارقام سبز اما شاهد یک خروج پول ۱۸۱ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

از شروع اسفند ماه سال جاری تاکنون، تنها طی ۵ روز کاری، شاخص کل بورس توانسته است رشدی بالغ بر ۱۷ درصد را تجربه کند که عدد قابل توجهی است. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که پس از رشدهای این چنینی، برخی از افراد به فکر شناسایی سودهای کوتاه‌مدت خود باشند و دست به فروش سهام در نرخ‌های بالای روزانه سهام بزنند. در این میان اما همچنان محرک‌های اصلی روزهای اخیر بورس پابرجا هستند و این موضوع باعث می‌شود که انتظار برای کاهش‌هایی همچون قبل، دور از انتظار باشد. در ادامه با بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر روند روزانه، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

*عرضه صف‌های خرید با فشار حقوقی‌ها

نگاهی به معاملات امروز بسیاری از سهام بزرگ بازار، نشان می‌دهد که بخش اعظم عرضه صف‌های خرید، اغلب توسط حقوقی‌ها اتفاق افتاده است. اسفند ماه هر سال معمولا به دلیل نیاز صندوق‌ها و شرکت‌ها به نقدینگی، فشار فروش مضاعفی در معاملات روزانه بازار احساس می‌شود که احتمالا اسفند سال جاری نیز از این داستان مستثنی نباشد. پرداخت حقوق و مزایا توسط صندوق‌های بازنشستگی و هلدینگ‌ها و همچنین تسویه اعتبارات کارگزای‌ها، موجب می‌شود که در طول روز و در قیمت‌های بالا، شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم که اکنون به دلیل سپری کردن چند روز بسیار قدرتمند، احتمال این موضوع بیش از پیش است و در بورس امروز نیز شاهد چنین مسائلی بودیم.

در کنار این اتفاق، به هرحال برخی از فعالان بورس تهران، استراتژی نوسانگیری را بر نگهداری سهام ترجیح می‌دهند و پس از کسب یک بازدهی کوتاه‌مدتی، در جهت فروش ظاهر شده و سهام خود را در قیمت‌های بالا عرضه می‌کنند که می‌تواند یکی از دلایل افزایش فشار فروش در بازار امروز باشد. با این حال اما با وجود عرضه صف‌های خرید، حقیقی‌ها از قدرت بالایی برخوردار بودند و بخش بزرگی از سهام را خریداری کردند که نشان می‌دهد بورس تهران همچنان دلایل مهمی برای تداوم روند صعودی خود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

*صعود بازارها با رهبری دلار

دلار بازار آزاد طی چند وقت اخیر روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد. این اسکناس آمریکایی که تا اوایل آبان ماه سال جاری در محدوده ۳۰ هزار تومان در بازار آزاد نوسان می‌کرد، پس از کاهش خوش‌بینی‌ها به احتمال احیای برجام و همچنین موتور روشن تولید نقدینگی، سقف‌شکنی‌های خود را آغاز کرد و اکنون در آخرین معاملات صورت گرفته، به قیمت بیش از ۵۸ هزار تومان رسیده است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که نرخ واقعی دلار در کشور با اعدادی که این روزها در بازار آزاد مشاهده می‌کنیم، فاصله دارد و باید در سطوح پایین‌تری قرار بگیرد. با این حال اما اعداد بیش از ۵۰ هزار تومان پیام بسیار مهمی همراه خود دارد و آن نیز رسیدن انتظارات تورمی به اوج قله است. این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت‌ها و بازارهاست و انتظار می‌رفت که بورس نیز با تمام تلاطمات خود به این موضوع واکنش جدی نشان دهد.

بازار امروز نیز به خوبی نشان داد که صنایع و سهام دلاری از استقبال بیشتری نسبت به صنایع و سهام ریالی برخوردارند و این موضوع مانع از کاهش قیمت آن‌ها می‌شود. در کنار این مسائل، بازگشایی مرکز مبادله ارزی که نرخ تسعیر ارز شرکت‌ها را از ۲۸۵۰۰ تومان به اعداد بالاتری هدایت کرده است، می‌تواند در ادامه منجر به سودآوری‌های قابل توجهی برای آن‌ها شود و گزارش‌ها و صورت‌های مالی دوره‌ای آن‌ها بسیار بهبود ببخشد. معاملات اخیر شرکت‌ها در بورس کالا نیز با جهش‌های بزرگی همراه بوده و تقاضا برای محصولات آن‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

*چالش تکنیکالی بورس

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، نشان می‌دهد که پس از ثبت کندل‌های مثبت و قدرتمندی که طی روزهای اخیر به ثبت رسانده است، اکنون در ادامه مسیر خود با مقاومت‌های فیبوناچی مواجه خواهد بود. همانطور که در تصویر زیر پیداست، در محدوده ۱.۸ میلیون واحدی، دو نسبت ۶۲ درصد فیبو اکستنشن و نسبت ۱۲۷ درصد فیبو اکسپنشن هم‌تراز شده‌اند که می‌تواند باعث افزایش عرضه‌ها شود. از این رو احتمال دارد که در روز آینده، یک توقف کوتاه‌مدت یا بازاری مثبت و متعادل را شاهد باشیم. در تصویر زیر، اهداف تکنیکالی بعدی شاخص کل بورس نیز مشخص شده‌اند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۸ اسفند ۱۴۰۱

 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

کد خبر 27432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =