تکالیف جدید بانک مرکزی، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و بانکهای بورسی و دولتی

با مصوبات مجلس، تکالیف جدیدی برای بانک مرکزی، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و بانک‌های بورسی و دولتی ایجاد شد.

به گزارش بیدار بورس، مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با چند پیشنهاد دیگر موافقت کرد که مربوط به تکالیف جدید بانک مرکزی، سازمان بورس و وزارت اقتصاد است.

بر اساس این گزارش، طبق بند الحاقی تبصره ۱۶ ماده واحده، بانک مرکزی مکلف است گزارش تسهیلات پرداختی بانک ها در بخش مسکن را از بخش ساختمان تفکیک کرده و ماهانه و به تفکیک بانک ها منتشر کند. همچنین باید گزارش تسهیلات پرداختی جدید از گزارش تسهیلات امهال شده به طوری تفکیک شود که مبلغ تسهیلات جدید، مشخص و آمار تجمیعی به تفکیک بانک ها ماهانه منتشر شود.

وزارت اقتصاد هم طبق بند الحاقی ۵ با همکاری بانک مرکزی موظف است در راستای توسعه دامنه وثائق بانکی و تسهیل دریافت تسهیلات خُرد بانک ها، زیر ساخت‌های توثیق برخط (آنلاین) اوراق بهادار نظیر سهام، اوراق مالی اسلامی، واحدهای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، گواهی سپرده های کالایی و طلا نزد بانک ها را فراهم و تا شهریور سال ۱۴۰۲ تمام بانک های بورسی و دولتی را به این سامانه متصل کند.

همچنین طبق الحاق یک بند به تبصره ۱۶، بانک مرکزی موظف به ایجاد شفافیت پرداخت تسهیلات کلان و شناسایی اموال مازاد شد.

براساس این بند الحاقی: الف- بانک مرکزی موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی و اطلاعات دریافتی از بانک ها و موسسات، موارد ذیل را به تفکیک بانک ها و موسسات، منتشر و حداکثر ۳ هفته پس از اتمام هر فصل بروزرسانی کند.

۱- اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط با تعریف شورای پول و اعتبار (مرتبط با ذینفع واحد) به تفکیک هر یک از اشخاص شامل میزان پرداختی و مانده به تفکیک ارزی یا ریالی، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک الوصول)، نوع و میزان وثیقه دریافت شده در صورتی که به دلیل عدم کفایت سرمایه بانک یا موسسه از حدود و مصادق تسهیلات کلان قابل استفاده نباشد، بانک مرکزی موظف است تسهیلات و تعهدات بالای ۵۰۰ میلیارد ریال هر ذینفع واحد را منتشر کند.

۲- اطلاعات مربوط به اموال غیرمنقول به تفکیک هر یک از آنها شامل سال و نحوه تملک، ارزش دفتری و برآورد ارزش روز، کاربری، وضعیت بهره برداری فعلی (شعبه، ستاد، منازل سازمانی، استیجاری و...) و اقدامات انجام شده برای واگذاری یا مولدسازی

۳- اطلاعات مربوط به مالکیت بیش از ۲۰ درصد (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم) سهام شرکت یا سایر اشخاص حقوقی به تفکیک هر یک از آنها شامل سال و نحوه تملک، ارزش دفتری و برآورد ارزش روز و شاخص های کلیدی عملکرد اعم از نرخ بازدهی، سرمایه بانک ها و موسسات اعتباری با همکاری بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت ها را در سامانه کدال منتشر کنند.

۴- میزان تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هر یک از دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه (به تفکیک دستگاه) توسط بانک مرکزی یا بانک ها و موسسات به همراه نرخ سود، میزان دوره بازپرداخت و تنفس، وثیقه یا ضمانت نامه دریافتی، وضعیت بازپرداخت (به تفکیک جاری، سررسید گذشته معوق یا مشکوک الوصول) و مقرره مبنای پرداخت را در تارنمای بانک مرکزی و در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی به روز رسانی کند.

ب- بانک ها و موسسات موظفند اطلاعات مندرج در جزء یک این بند را با قابلیت خوانش رایانه ای به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. در صورت استنکاف از ارسال تمام یا بخشی از اطلاعات در موعد مقرر، موسسه اعتباری حسب مورد به تشخیص بانک مرکزی به یکی از جرایم مندرج در ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی یا اجزای ۳ یا ۴ بند الف ماده ۱۴ قانون برنامه پنج ساله ششم و با رعایت ترتیبات مندرج در مواد محکوم می شود.

بانک مرکزی موظف است گزارش همکاری یا تخلف بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی را به صورت فصلی به کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و دیوان محاسبات کشور ارائه دهد.

کد خبر 27714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =