بازارهای ارز، طلا و سکه نقدینگی را سرگردان می‌کنند

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بازارهای ارز، طلا و سکه جزو بازارهای مولد نیستند و نقدینگی را سرگردان می‌کنند.

به گزارش بیداربورس، برنامه «رویداد» با حضور آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی به موضوع بایدها و نبایدهای نظام حکمرانی  برای تحقق اقتصاد مردمی در سالی که مزین به شعار مهار تورم و رشد تولید پرداخت.

بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی در راستای شعار امسال و نقش مردم گفت: مردم دو نهاده نیروی کار و سرمایه را می توانند در اختیار تولید قرار دهند، مردم با سرمایه کوچک در مسئله پس انداز و در صورت توان به شکل تعاونی می توانند به راه اندازی یک مجموعه تولیدی بپردازند.

وی به مسئله پس انداز تاکید کرد و گفت: مسلما در نیروی کار این همکاری در کارمند و کارگر وجود دارد و همان نیروی کاری هستند که در اختیار تولید قرار می گیرند که متاسفانه دعوا همواره بر سر دستمزد است که این مسئله بر پیشروی بهره وری اثر گذار است. بنابراین به سراغ سرمایه های بزرگتر و مجموعه ای از مردم است که با داشتن سرمایه توانایی پرداختن به امر تولید هستند. بنابراین؛ مشارکت مردم و سرمایه های بزرگ آنها می تواند از طریق ورود به بورس و تملک عرضه های اولیه باشد که  تهیه کننده سرمایه در گردش تولیدکننده ها یا رونق به بورس برای تشویق سایرین برای ورود و ماندگار بودن در آن است. همچنین در این راستا صندوق هایی هم می توانند به تامین منابع مالی پروژه ها کمک کنند.

بغزیان در ادامه به نقدینگی سرگردان اشاره کرد و گفت: نقدینگی سرگردان اصطلاحی است که بیشتر در ایران مد شده و واژه سرگردانی به معنای سرمایه نگران است و به دنبال مکانی برای بازدهی است. بازار ارز، طلا و سکه جزو بازارهای مولد نیستند و کمکی به تولید نمی کند. باید گفت تا زمانی که جذابیت بازارهایی مانند بازار ارز، سکه و طلا کم نشود نباید انتظار رود که این سرمایه خود را در مکان های مولد مانند بانک یا در بحث سرمایه گذاری و بحث تامین سرمایه نشان دهد.  به دلیل اینکه بازدهی آن بخش ها معقول تر و دارای بازدهی ارز و نوسانی است و از سوی ریسک پذیر است  باید گفت که نوسانات مثبت افراد را فریب می زند که در این بازار یا بمانند یا منتظر باشند تا اینکه ورود پیدا کنند که خوشبختانه بانک مرکزی با ریاست جدید این جذابیت را کاهش داده است.

کد خبر 28549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =