۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
جزئیات قرارداد آتی شمش طلا

روز گذشته (یکشنبه ۲۰ فروردین) برای نخستین بار قرارداد آتی شمش طلا در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش بیداربورس قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمیتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه مییابد.

**قرارداد آتی چیست؟

قرارداد آتی، قراردادی است که طی آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معینی در آینده، مقدار مشخصی از کالا را به قیمتی معلوم به فروش برساند. در مقابل، خریدار نیز متعهد می‌شود آن کالا را با همان مشخصات خریداری کند؛ در قرارداد آتی برای تضمین انجام تعهد، خریدار و فروشنده مبلغی را نزد اتاق پایاپای بورس کالا قرار می‌دهند که وجه تضمین نامیده می‌شود.

**هر قرارداد آتی شمش طلا چند گرم است؟

  • یک گرم شمش طلای خام که وجه تضمین آن، یک میلیون تومان است.

**زمان سررسید قرارداد

  • قراردادهای آتی مدت دار هستند. هر نماد معاملاتی قرارداد آتی، در یک تاریخ مشخص، سررسید می شود و فرآیند تحویل کالا آغاز می‌شود. معمولا به آخرین روز معاملاتی در هر نماد، سررسید آن قرارداد گفته می‌شود و بر همین اساس زمان سررسید نخستین قرارداد آتی شمش طلا نیز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ خواهد بود.

**نماد معاملاتی این قرارداد چیست؟

نماد معاملاتی متشکل از نام قرارداد، روز، ماه و سال سررسید قرارداد است.

 به عنوان مثال نماد GB۱۹OR۰۲ نشان دهنده قرارداد آتی شمش طلا (GB) ،سررسید ۱۹( ۱۹ )اردیبهشت ماه (OR)،سال ۱۴۰۲(۰۲)است.

**دارایی پایه قراردادهای آتی شمش طلا چیست؟

  • دارایی پایه قراردادهای آتی شمش طلا، شمش طلا است و تحویل قرارداد در قالب ابزار گواهی سپرده انجام خواهد پذیرفت. شمش طلای مذکور توسط آزمایشگاه معتبر عیارسنجی شده و توسط خزانه بانکی نگهداری می‌شود و در بازار گواهی سپرده شمش طلا قابل معامله بوده و حسب تقاضای دارنده گواهی سپرده از خزانه ترخیص خواهد شد.

**حداکثر حجم سفارش برای افراد حقیقی و حقوقی‌

  • حداکثر حجم هر سفارش:  تا ۲۵ قرارداد
  •  سقف مجاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی: ۲ هزار موقعیت در هر نماد معاملاتی
  •  سقف مجاز برای بازارگردان: ۴ هزار موقعیت در هر نماد معاملاتی است که قابل افزایش تا ۱۰ درصد موقعیت‌های تعهدی باز در آن نماد بازار است.
  • سقف مجاز برای صندوق‌ها: سقف مجاز معاملات برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی پشتوانه طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا تا سقف ۱۰ درصد موقعیت‌های تعهدی باز در هر نماد معاملاتی با رعایت حد نصاب ترکیب دارایی‌ها مطابق امیدنامه صندوق سرمایه‌گذاری است.

**مزایا قرارداد آتی شمش طلا

  • سود کردن حتی در زمان نزول قیمت طلا
  • پوشش ریسک فعالان بازار طلا نسبت به تغییرات قیمت طلا در آینده
  • امکان سرمایه‌گذاری اهرمی

**سرمایه‌گذاری اهرمی چیست؟

اهرم به زبان ساده به معنای آن است که ما با پول کمتر امکان سرمایه‌گذاری بیشتر و حتی چندبرابری را پیدا میکنیم و برای محاسبه آن کافی است ارزش قرارداد را تقسیم‌بر وجه تضمین اولیه قراردادها کنیم.

مثال:

برای مثال اهرم مالی در قراردادهای آتی شمش طلا که امروز در بورس کالای ایران راه‌اندازی میشود، نزدیک ۴ است. به این معنا که با ۹۰۰ هزار تومان می‌توان یک قرارداد آتی یک گرمی شمش طلا که هر گرم شمش طلا حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، منعقد کرد؛ پس با پول کمتر می‌توان در ارقام بالاتری سرمایه‌گذاری کرد که به این ترتیب سود و زیان نیز حدودا ۴ برابر خواهد بود.

*جریمه نکول: ۱% ارزش قرارداد بر اساس قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی

*جریمه نکول خریدار: در صورت عدم ارائه گواهی آمادگی تحویل یا عدم واریز وجه ارزش قرارداد بر اساس آخرین قیمت تسویه‌ روزانه‌ی آخرین روز معاملاتی

*جریمه نکول فروشنده: در صورت عدم ارائه گواهی آمادگی تحویل یا عدم ارائه رسید انبار دارایی پایه

*نکته: در صورتی که هر دو طرف معامله نکول کنند، هیچ یک از طرفین جریمه نکول را پرداخت نمی‌کند اما مابه‌التفاوت قیمت تسویه و قیمت گواهی سپرده شمش طلا از شخصی که در زیان بوده کسر و به حساب طرف مقابل واریز می‌شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =