۱۴۲۱ قرارداد آتی شمش طلا منعقد شد

در روز نخست معاملات قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالا، تعداد ۱۴۲۱ قرارداد آتی شمش طلا منعقد شد.

به گزارش بیداربورس به نقل از کالاخبر، در پایان نخستین روز معاملات قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالای ایران ۱۴۲۱ قرارداد با قیمت تسویه روزانه برای هر گرم ۳.۳۹۵ میلیون تومان منعقد شد.

قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالای ایران به عنوان یکی از ابزارهایی که با هدف پوشش ریسک سرمایه‌گذاران طراحی شده است، در روز نخست راه‌اندازی با استقبال سرمایه‌گذاران روبه رو شد؛ به طوریکه در همان دقایق ابتدایی با موجی از حجم معاملات همراه بود.

البته استقبال از این قراردادها به پشتوانه حضور گواهی سپرده شمش طلا که ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده بود، به همین جا ختم نشد و اکنون خبر رسیده که راه‌اندازی قرارداد آتی شمش طلای خام با سررسید خرداد ۱۴۰۲ از یکشنبه هفته آینده (۲۷ فروردین) انجام می‌شود.

همین شروع خوب معاملات آتی شمش طلا در روز نخست، نوید روند جذاب و پر رونقی را برای قراردادهای آتی شمش طلا در روزهای آینده است.

از نگاه کارشناسان به دلیل شفافیت و سازوکار منحصر به فرد عرضه و تقاضا در بورس کالا، باید شاهد ظهور یک بازار کارآمد و نقدشونده همسو با بازار نقدی باشیم که می‌تواند از ریسک سرمایه‌گذاران را پوشش دهد.

البته یکی از خاصیت‌های مهم در بازار قراردادهای آتی شمش طلا، مسئله «اهرم» است. اهرم به عنوان یکی از جذابیت های اصلی قراردادهای آتی از آن یاد می‌شود؛ اهرم به زبان ساده به معنای آن است که ما با پول کمتر امکان سرمایه گذاری بیشتر و حتی چندبرابری را پیدا کرده و برای محاسبه آن، کافی است ارزش قرارداد را تقسیم‌بر وجه تضمین اولیه قراردادها کنیم. برای مثال اهرم مالی در قراردادهای آتی شمش طلا که امروز در بورس کالای ایران راه اندازی می‌شود، نزدیک ۴ است. به این معنا که با ۹۰۰ هزار تومان می‌توان یک قرارداد آتی یک گرمی شمش طلا که هر گرم شمش طلا حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، منعقد کرد؛ پس با پول کمتر می‌توان در ارقام بالاتری سرمایه‌گذاری کرد که به این ترتیب سود و زیان نیز حدودا ۴ برابر خواهد بود.

کارشناسان پیش بینی کرده‌اند با توجه به شرایط اقتصاد جهان، طلا در شرایط کنونی به عنوان سرمایه امن شناخته شده و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها به این سمت شیفت کرده است. طلا در بازار داخلی نیز متاثر از اونس طلای جهانی و نوسان قیمت ارز و سکه می‌تواند یکی از زمینه‌های امن سرمایه‌گذاری تلقی شود.

اطلاعات مهم قرارداد آتی شمش طلا

زمان راه اندازی: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲

زمان سررسید: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

دارایی پایه: شمش طلای خام

اندازه هر قرارداد: یک گرم

حداکثر حجم هر سفارش: ۲۵ قرارداد

کد خبر 28611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =