ارزیابی ۳ کارشناس از بورس، حجم معاملات، ورود نقدینگی و روند میان مدت

سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند هفته گذشته بورس، حجم معاملات و ورود نقدینگی را مناسب و استراحت‌ های شاخص را طبیعی دانسته و روند میان‌مدت بازار را پیش بینی کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند هفته گذشته بازار سهام که با تثبیت شاخص در کانال ۲.۲ میلیون واحدی همراه شده بود، حجم معاملات و ورود نقدینگی را مناسب و استراحت‌ های شاخص را طبیعی دانسته و روند میان‌مدت بازار را در گفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند.

**برتری بازار سرمایه

کامل ابراهیمیان: ارزش معاملات بورس مخصوصا در سال جدید روند رو به‌ رشدی داشته و رکود نسبی در سایر بازارها منجر شده وضعیت بازار سرمایه از نظر حجم معاملات و ورود نسبی پول رشد پیدا کند. تثبیت قیمت‌های جهانی و روند رو به رشد نسبی کامودیتی‌ها هم به این رشد معاملات کمک کرده است. پیش‌بینی می‌شود کماکان روند معاملات و افزایش حجم معاملات و احتمالا تثبیت شاخص کل در اعداد فعلی و روند رو به رشد ادامه‌دار باشد.

بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر بازارها به چند دلیل شرایط مناسبی دارد. وضعیت بازار جهانی و قیمت کامودیتی‌ها، تورم موجود در اقتصاد و پیش‌بینی موجود از وضعیت آتی نرخ ارز که می‌تواند اثر را در درآمد شرکت‌ها و در نتیجه رشد ارزش شرکت‌ها به جا بگذارد از جمله دلایل این برتری بشمار می‌رود.

علاوه بر تا دو ماه آینده مجامع شرکت‌ها شروع می‌شود. شرکت‌ها سال گذشته ۸۰۰ هزار میلیارد تومان سود ساختند که بخشی از این سودها در مجامع تقسیم می‌شود و دوباره به بازار برمی‌گردد و در بازار سرمایه‌گذاری می‌شود. این فصل معمولا برای سرمایه‌گذاران و سهامداران سنتی که دوست دارند در مجامع شرکت داشته باشند نیز فصل جذابی است.

طبیعتا زمانی که بورس رشد می‌کند و مقاومت روانی شاخص کل را می‌شکند برخی سرمایه‌گذاران که از نیمه دوم سال گذشته وارد بازار شده بودند نسبت به شناسایی سود اقدام می‌کنند و این طبیعتا منجر به اصلاح بازار می‌شود و این اصلاحات طبیعی است. با عبور از این نوسانات کوتاه‌مدت، بازار روند رو به رشد را در میان‌مدت و تا انتهای سال ادامه خواهد داد. در میان‌مدت می‌توان روند آتی بازار را بهتر پیش‌بینی کرد. احتمالا این هفته بازار روند بهتری از هفته قبل خواهد داشت و بخشی از اصلاحات هفته اخیر را جبران خواهد کرد اما در نگاه میان‌مدت وضعیت بازار سرمایه مناسب و رو به رشد خواهد بود.

**اصلاحات جدی نیست

مریم محبی: ارزندگی بازار سرمایه باعث می‌شود بازار با شنیدن کوچک‌ترین اخبار مثبت روند صعودی بگیرد که این موضوع اول هفته گذشته مشاهده شد. روند مثبت اوایل هفته گذشته به این دلیل بود که بازار ظرفیت ورود سرمایه را دارد اما از دلایل مهم منفی شدن بازار در ادامه هفته گذشته توافقات بین‌الملل ایران و چشم‌انداز کاهش نرخ ارز است. چرا که ارزش دلاری بازار می‌خواهد به محدوده‌های مثبت برسد.

از طرف دیگر چون دولت نشان داده در اتخاذ سیاست‌های نظارتی بر بازار سهام معمولا رویه ثابتی پیش نمی‌گیرد هر نوع تغییر اساسی در تجارت ایران مانند توافقات بین‌المللی می‌تواند برای تمامی بازارها از جمله بازار سهام ریسک به دنبال داشته باشد و بازار خود را با این ریسک‌ها سازگار می‌کند.

بنابراین دلیل کاهش یا اصلاح در درجه اول توافقات تجاری و احتمال کاهش نرخ ارز است. علاوه بر این از نظر تکنیکال نیز بورس در محدوده سقف تاریخی به سر می‌برد و در منطقه مقاومت چارتی است. این موارد باعث شد بورس کمی اصلاح داشته باشد اما این اصلاحات جدی نیست و سایر عواملی که می‌تواند نوید رشد بازار بدهد بسیار قوی‌تر هستند. عوامل رشد بازار شامل ارزش جایگزینی شرکت‌ها، ارزنده بودن بازار، جاماندگی از سایر بازارها و شرایط عمومی مطلوب اکثر سهم‌ها می شود.

اظهار نظر مسئولان در رابطه با بازارهای مختلف مانند وزارت صنعت در رابطه با قیمت خودرو ، بانک مرکزی درباره قیمت ارز یا وزیر اقتصاد درخصوص بورس دیگر اثری بر بازارها ندارد. چون این اظهارنظرها از حالت کارشناسی خارج شده است. بازار سرمایه مسیر را بدون توجه به اظهارنظر مسئولان طی خواهد کرد. وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری متعادل بوده و انتظار منفی زیادی نمی رود اما شرایط برای اصلاح جبران هم هنوز مهیا نشده است.

**حجم مطلوب نقدینگی

علی عصاری: به نظر می‌رسد روال صعودی بازار سرمایه ادامه‌دار باشد و منهای چند روز منفی معاملاتی هفته  گذشته کلیت روال بازار مثبت است. در هفته جاری نیز همین وضعیت پیش‌بینی می‌شود. در هفته جاری گروه شیمیایی مستعد رشد است. با توجه به اخبار مثبتی که برای خودرویی‌ها به گوش می‌رسد این گروه هم مستعد رشد است. البته از گروه‌های دیگری که راه را از بازار جدا کردند و روال مثبتی در تک‌سهم‌های بنیادی دارند نیز نباید غافل شد. تک‌سهم‌های کوچک و متوسط و گروه خودرو و شیمیایی پیشتازان هفته جاری خواهند بود.

با توجه به نزدیکی به فصل مجامع و جذابیت سودهای نقدی به عنوان گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاران روند بازار در میان‌مدت نیز مثبت ارزیابی می‌شود. در هفته‌ای که گذشت ابتدای هفته مثبت و پرقدرت و با ورود نقدینگی بسیاری همراه بود اما دو روز آخر و مخصوصا دوشنبه منفی نسبتا سنگینی داشت که بیشتر به استراحت و تنفس شاخص تشبیه می‌شود.

احتمال اینکه آخر هفته جاری نیز چنین حالتی وجود داشته باشد، هست. چرا که سهامدارانی که نوسانی کار می‌کنند معمولا پول‌ها را در درآمد ثابت‌ها می‌گذارند و استراحتی به سهام می‌دهند اما در روال و کلیت سهام به نظر نمی‌رسد مشکل جدی پیش رو باشد.

کد خبر 28706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =