اقتصاد با کاهش تولید اوپک پلاس از ریل رشد خارج می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود هشدار داد کاهش جدید تولید نفت از سوی اوپک پلاس ممکن است کمبود عرضه تشدید کرده و قیمت‌ها را بالاتر ببرد.

به گزارش بیداربورس، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز جمعه منتشر شد، پیش بینی کرد کاهش تولید غیرمنتظره اوپک پلاس ممکن است بازار نفت را با کمبود عرضه بزرگتری در سال میلادی جاری روبه‌رو کرده و مصرف کنندگان، روند احیای اقتصاد جهانی و رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.

در گزارش بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: توازن بازار نفت از قبل هم محدودیت عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ را نشان می‌داد و احتمال کمبود عرضه قابل توجه پدیدار شده بود. جدیدترین دور کاهش تولید اوپک پلاس، محدودیت‌ها را تشدید کرده و قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی را بالاتر می‌برد. مصرف کنندگان در حال حاضر تحت محاصره تورم قرار دارند و با بالاتر رفتن قیمت‌های نفت به خصوص در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، رنج بیشتری خواهند دید.

بعضی از بزرگترین تولیدکنندگان اوپک پلاس اوایل ماه میلادی جاری اعلام کردند علاوه بر ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش تولید که از سوی روسیه تا پایان امسال اعلام شده است، ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز دیگر تولید شان را از ماه مه تا دسامبر سال ۲۰۲۳ کاهش خواهند داد.

آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که رشد اخیر ذخایر نفت، ممکن است در تصمیم اوپک پلاس برای محدود کردن بیشتر عرضه نقش داشته باشد. خود اوپک در گزارش ماهانه‌اش که پنجشنبه گذشته منتشر شد، اعلام کرد ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در ماه‌های اخیر رشد کرده و به محدودیت کمتر عرضه بازار در این وقت از سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی درباره تصمیم اوپک پلاس اعلام کرد: هرچند ظاهرا این اقدام برای پشتیبانی از قیمت‌های کاهشی در بحبوحه آشفتگی مالی در اواسط مارس صورت می‌گیرد، اما رشد ذخایر جهانی نفت هم ممکن است در این تصمیم تاثیر داشته باشد.

روند رشد ذخایر تا مارس معکوس شد و طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به میزان ۳۹ میلیون بشکه کاهش یافت که بزرگترین کاهش ماهانه در بیش از یک سال گذشته بود.

بنا بر پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، رشد دوباره تقاضای چین به خصوص در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، تقاضای جهانی برای نفت را به میزان دو میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش داده و به رکورد ۱۰۱.۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند که نسبت به برآورد قبلی این آژانس بدون تغییر است.

اما کاهش تولید اوپک پلاس، ریسک ایجاد کمبود عرضه قابل توجه را به دنبال دارد. آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان‌ کرد تامین تقاضای روبه رشد ممکن است چالش برانگیز باشد زیرا کاهش جدید تولید اوپک پلاس ممکن است تولید را به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز از مارس تا پایان سال کاهش داده و افزایش یک میلیون بشکه در روز تولید غیر اوپک را جبران کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد رشد صنعت نفت شیل آمریکا که معمولا تولید آن به سرعت به قیمت واکنش نشان می‌دهد، در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های زنجیره تامین و هزینه‌های بالاتر محدود شده است.

کد خبر 28707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =