سردرگمی کشاورزان به‌دلیل نبود وزیر!

سال ۶۸ دولت برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی، قانون خرید تضمینی کالاهای اساسی کشاورزی را روی کار آورد که بر اساس آن اگر کشاورز یکی از کالاهای استراتژیک را کاشت و نتوانست محصول تولید شده خود را بفروشد، دولت بر اساس نرخ تورم آن سال با یک قیمت حداقلی اما سودده محصول را از کشاورز میخرد.

به گزارش بیداربورس سال ۶۸ دولت برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی، قانون خرید تضمینی کالاهای اساسی کشاورزی را روی کار آورد که بر اساس آن اگر کشاورز یکی از کالاهای استراتژیک را کاشت و نتوانست محصول تولید شده خود را بفروشد، دولت بر اساس نرخ تورم آن سال با یک قیمت حداقلی اما سودده محصول را از کشاورز میخرد.

این قانون مخالفان زیادی داشت و تخلفات مکرری که رخ می‌داد موجب دلسردی کشاورزان شده بود که در نتیجه آن سال ۹۸ "خرید تضمینی گندم" جای خود را به "قیمت تضمینی" داد و بر اساس آن اگر قیمت کشف شده محصول در هر بازار شفافی از جمله بورس‌کالا پایین‌تر از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت بود، وجه حاصل از فروش محصولات در بورس طی مدت کوتاهی به حساب کشاورز واریز و مابه‌التفاوت قیمت نیز از سوی دولت پرداخت شود.

قیمت تضمینی گندم قرار بود اسفند ماه سال گذشته اعلام شود اما از آن زمان تا کنون بیش از ۴ بار لغو شده و موکول به زمانی دیگر شده و این امر کشاورزان را سردرگم کرده است چرا که آن‌ها می‌خواهند برای کشت سال زراعی بعد خود برنامه‌ریزی کنند.

مسئولین در خصوص چرایی لغو این جلسات حاضر نشدن وزیر کشاورزی، به‌عنوان رئیس شورا را بیان کرده‌اند و به تازگی نیز شاهد برکناری این وزیر بوده‌ایم و به گفته آن‌ها سرپرست جدید هم هنوز جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نداده‌است.

این بی‌نظمی‌ها موجب می‌شود که دولت فرصت خرید گندم را از دست داده و از سویی دیگر مجبور به واردات گندم شود.

**قیمت گندم در سال‌های گذشته

سال

قیمت

۹۷

یک هزار و ۳۰۰ تومان

۹۸

یک هزار و ۷۰۰ تومان

۹۹

۲ هزار و ۵۰۰ تومان

۱۴۰۰

۵ هزار تومان

۱۴۰۱

۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان

**پیشبینی قیمت گندم در سال‌ ۱۴۰۲

سال گذشته به دلیل وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه قیمت مواد غذایی از جمله گندم در دنیا با افزایش همراه شد و در داخل کشور نیز شاهد رشد بیش از ۱۵۰ درصدی آن بودیم؛ اگر سال جاری نیز این قیمت همانند سال گذشته افزایش داشته باشد، حدودا به ۲۵ هزار تومان می‌رسد اما تا کنون کمیسیون کشاورزی مجلس و بنیاد ملی گندمکاران قیمت ۱۷ هزار تومان را پیشنهاد داده‌اند.

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد گندمکاران کشور در خصوص قیمت گندم در سال ۱۴۰۲ گفته که قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو باشد چرا که قیمت گندم در کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق بین ۱۹ تا ۲۵ هزار تومان است اگر قیمت مناسب نباشد قاچاق در کشور اتفاق می‌افتد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =