پیش‌ بینی بورس فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس تهران در اولین روز کاری خود در اردیبهشت ۱۴۰۲ توانست بار دیگر با بازدهی مثبت همراه شود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش بیداربورس به نقل از فردای اقتصاد بورس امروز هماهنگ با پیش بینی‌ها عمل کرد و در ابتدا شاهد برتری عرضه‌ها به خصوص در سمت شاخص کل بودیم و این روند تا اواسط معاملات نیز ادامه داشت. با این حال اما بار دیگر خریداران نشان دادند که قصد عقب‌نشینی از خرید سهام را ندارند و فعلا چشم‌انداز پیش روی بازار سهم مثبت ارزیابی می‌شود. از این رو شاخص کل بورس که در ابتدا نزدیک به نیم درصد از ارتفاع خود را از دست داده بود، توانست با بهبود تقاضا به بازدهی مثبت ۰.۱ درصدی برسد و از سمت دیگر شاخص هم‌وزن همچنان با ثبت عملکردی بهتر از ابتدا با رنگ سبز کار خود را آغاز کرد و در انتها نیز بازدهی مثبت ۱.۰۲ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد سهام طی معاملات روز جاری عدد ۱۵۵۵۰ میلیارد تومان را به نمایش گذاشت که نشان از تداوم رونق بورس تهران دارد و از طرفی شاهد ورود پول ۳۵۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

طی گزارش‌های قبلی نیز بارها اشاره شده بود که روند صعودی و بدون توقف بورس تهران نمی‌تواند برای مدت زیادی ادامه داشته باشد و یک مسیر پررونق پایدار به استراحت‌های کوتاه‌مدت نیز نیاز دارد تا شاهد ورود پول‌های جدید و چرخش سرمایه در بین گروه‌های مختلف باشیم. به نظر می‌رسد این موضوع که از اواسط هفته گذشته آغاز شده است برای مدتی ادامه داشته باشد و بازار سهام مسیر متعادل‌تری را نسبت به روزهای ابتدایی سال جدید در پیش بگیرد و هر گروه یا نماد متناسب با شرایط مختص به خود، ادامه مسیر معاملاتی را در پیش بگیرد. از این رو می‌توان بازار امروز را بازاری منطقی و به دور از هیجانات مثبت و منفی دانست که اتفاقی مثبت قلمداد می‌شود و نگرانی بابت تکرار خاطرات تلخ را بسیار کم‌تر می‌کند. در ادامه با بررسی شرایط موجود و اتفاقاتی که بر روندهای روزانه تاثیرگذار هستند، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

**مسیر صعودی؛ آهسته و پیوسته

معاملات بورس تهران طی روزهای گذشته به خوبی نشان داد که ممکن است از این پس شاهد حرکت یکدست نمادها با یکدیگر نباشیم و هر سهم با توجه به شرایط مختص به خود با قدرت خریداران یا فروشندگان مواجه خواهد شد. اگرچه فعلا شرایط کلی بازار مثبت ارزیابی می‌شود و نگرانی خاصی بابت احتمال کاهش قیمت‌های شدید وجود ندارد اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که خرید سهام درست و در قیمت مناسب می‌تواند به بازدهی نهایی سبد سهام ما کمک بسیاری کند. از این رو احتمالا نگاه بورسی‌ها به هر سهم متفاوت خواهد بود و انتظار می‌رود که به مرور صنایع و سهام در ریل‌های متفاوتی به معاملات خود ادامه دهند. این اتفاق نشان داد که به نظر می‌رسد بورس تهران اکنون منطقی تصمیم می‌گیرد و دیگر خود را در بند رفتارهای هیجانی و به دور از تفکر نمی‌بیند. همین رفتار کافیست تا به مرور بتوان شاهد برگشت اعتماد سهامداران خرد به بورس تهران باشیم و این مسیر صعودی تداوم یابد.

**حضور خریداران در صحنه معاملات

همانطور که اشاره شد، طی روزهای گذشته، هرگونه عرضه در بازار سهام با واکنش سریع خریداران مواجه می‌شود و تقاضا بخش عمده‌ای از کاهش قیمت‌ها را جبران کرده و نمادها را به محدوده مثبت می‌رساند تا به صورت متوالی شاهد افزایش نماگرهای تالار شیشه‌ای باشیم. این موضوع که دلایل متعددی را پشت خود دارد، به خوبی نشان می‌دهد که در روزهای کم‌رمق بازارهای موازی، بورس تهران به مقصد اصلی نقدینگی‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده و افراد ترجیح می‌دهند پول‌های خود در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند که ورود پول‌های روزانه نیز مهر تاییدی بر این ماجراست.

وضعیت تورم سنگین سال گذشته، چشم‌انداز تورمی برای سال جاری، نبود نگاه مثبت به بودجه ۱۴۰۲، تثبیت نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی، سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی و... همگی موجب شده‌اند تا اکنون بازار سهام بتواند پس از گذشت نزدیک به ۳ سال، شرایط مساعدی را برای صعود پیش روی خود ببیند و این موضوع موجب شده است تا سرمایه‌گذاران با قدرت نسبتا خوبی به خرید سهام در قیمت‌های منفی روزانه بپردازند و اجازه کاهش قیمت را به نمادهای بازار ندهند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا بورس تهران بتواند هرچند آرام اما به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

**نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روند روزانه شاخص کل بورس و تعداد صف‌های خرید و فروش نگاهی بیاندازیم، پیداست که معاملات بازار امروز در ابتدا با فشار فروشندگان کار خود را آغاز کرد اما به مرور توانست با بهبود تقاضا همراه شود و در نهایت در محدوده مثبت کار خود را به پایان برساند که نشان از عدم عقب‌نشینی خریداران دارد. بنابراین با توجه به نکات ذکر شده در بالا می‌توان انتظار داشت که بورس فردا، معاملاتی متعادل و مثبت را سپری کند و سهم بیشتری از نمادها در محدوده مثبت به کار خود ادامه دهند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

 روند روزانه تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش

پیش‌ بینی بورس فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

 روند روزانه شاخص کل و هم‌وزن

کد خبر 28987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =