۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
 
فرصتی برای مطالبه‌گری

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فعالین بازار سرمایه باید در شرایط مثبت بازار سهام از مسئولین مطالبه‌گری کرده و نگذارند بازار مجدد به روزهای منفی خود بازگردد، گفت: اهالی بازارسرمایه باید روزهای مثبت را فرصتی طلایی دانسته و از مسئولین خواستار تغییراتی از جمله افزایش دامنه نوسان و تغییر قوانین رشد ۲۰ و ۵۰ درصدی سهام باشند.

مبین ناظمی- کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط کنونی بازار سرمایه به بیدار بورس، گفت: انتظار می‌رفت، اهالی بازارسرمایه در روزهای مثبت در خصوص اصلاح قوانین و شرایط بازار مطالبه‌گری کنند اما برخلاف انتظار، واکنشی از سمت آن‌ها شکل نگرفت.

به گفته وی عمده مطالباتی که اهالی بازار باید از مسیولین داشته باشند آن است که  در شرایط منفی بازار گوش شنوایی برای حل مشکلات باشند.

** مطالبه‌گری از مسئولین در روزهای خوش بازار

 این کارشناس بازار سرمایه از جمله اقدامات موثر و صحیح در فضای مثبت بازار سرمایه را مطالبه‌گری در خصوص اصلاح قوانین مربوط به حجم مبنا و قیمت پایانی دانست و تصریح کرد:  این امر مستقیما به اصلاح فرمول شاخص جهت محاسبه و نماگری در بازار سرمایه منجر می‌شود؛ اتفاقی که باید با پیگیری از سمت اهالی بازار و سازمان بورس رخ دهد.

** اهالی بازار سرمایه روزهای غبارآلود بورس را فراموش کرده‌اند

ناظمی با بیان اینکه اصلاح فرمول بازارگردان‌ها و شرایط مربوط به آن‌ها در روزهای منفی بازار سهام یکی از موارد حائز اهمیتی است که اهالی بازار سرمایه باید به آن بیشتر توجه کنند، افزود: این امر از عواملی است که در این روزهای خوش بازار باید اهالی بازار از مسئولین طلب کنند که گویا از یاد بسیاری رخت بسته است.

وی ایجاد ابزار معاملاتی بیشتر و عمق بخشی به آن‌ها را که پیشتر در بازار نیز وجود داشت، از جمله مواردی دانست که به پویایی و عمق بخشی بازار سرمایه کمک خواهد کرد و افزود: علاوه بر این عوامل استقبال اهالی بازار سرمایه منجر به ایجاد فضایی رقابتی و جذاب برای اهالی دیگر بازارها خواهد شد.

** افزایش دامنه نوسان و یک دست شدن دامنه عملی خواهد شد؟

این کارشناس بازارسرمایه معتقد است که افزایش دامنه نوسان و یک دست شدن دامنه در تمام بازارها از جمله بورس و فرابورس با توجه به اینکه این روزها شاهد افزایش چشم‌گیر میانگین معاملات خرد در بازار هستیم، می‌تواند موضوع حائز اهمیت و از موارد مورد مطالبه اهالی بازار سرمایه باشد.

وی ادامه داد: افزایش دامنه نوسان در گذشته مورد استقبال بوده و در نتیجه آن شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بوده‌ایم.

او معتقد است که قوانین مربوط به رشد ۲۰ و ۵۰ درصدی در معاملات باید اصلاح و حتی حذف شود و به عبارتی بهتر است که شاهد کاهش زمان توقف و از سرگیری معاملات در زمان معالات بازارسرمایه باشیم.

ناظمی در انتهای گفت‌وگوی خود اشاره کرد: امید است که اهالی بازار سرمایه تاملی در این خصوص داشته باشند و مطالبات خود را در روزهای مثبت و فرصت طلایی بازار از مسئولین خواستار باشند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =