دلایل افزایش ورود نقدینگی به بورس و پیش بینی تداوم سودآوری مناسب شرکت ها

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایل افزایش جریان ورود نقدینگی به بورس، پیش بینی کرد سودآوری مناسب سال گذشته شرکت‌ها در سال جاری و آینده هم ادامه یابد.

به گزارش بیداربورس، کامل ابراهیمیان درباره شرایط روزهای اخیر بازار سهام که با تقویت طرف تقاضا و رشد شاخص به محدوده ۲.۴ میلیون واحدی همراه شده با انتشار متنی تحت عنوان "چه صنایعی برای سرمایه‌گذاری بهترند؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سرمایه روند مثبت سال گذشته را ادامه داد که ناشی از عوامل مختلفی مانند افزایش دلار، افزایش قیمت محصولات و خدمات شرکت‌ها، پایداری بازارهای جهانی، تورم و نقدینگی بود.

از سوی دیگر درصد پول در نقدینگی بهمن ماه به بیش از ۲۵ درصد رسید که در بازارهای کالایی موثر بوده و منجر به شکل‌گیری حباب‌های بزرگ در بازارهای دارایی از قبیل مسکن و خودرو شد و سرمایه‌گذاران بعد از رشد آن بازارها و اشباع قیمتی به دنبال بازار کمتر از ارزش بودند. بازار سرمایه ویژگی‌های مدنظر صاحبان سرمایه را دارد و محلی با تنوع صنایع زیاد صنایع و شرکت‌ها و سودآوری و همگام با تورم است. لذا سرمایه‌گذاران می‌توانند ریسک ناشی از تورم را پوشش دهند.

به همین دلیل در هفته های اخیر منجر به ورود پی‌درپی پول و نقدینگی به بازار سرمایه و افزایش ارزش معاملات شد و حتی دیروز رکورد یک‌ و نیم‌ ساله ارزش معاملات شکسته و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان داد و ستد شد.

پیش بینی می شود وضعیت مناسب سودآوری سال گذشته شرکت‌ها در سال جاری و آینده هم ادامه یابد. از سوی دیگر نقدشوندگی این بازار بسیار سریع بوده و سرمایه‌های خرد به‌ راحتی می‌توانند جابجا شوند. علاوه بر این ارزش دارایی بسیاری از شرکت‌ها به دلیل تورم دو سال گذشته رشد کرده است. این‌ موارد عوامل زمینه ساز تمایل سرمایه‌گذاران به بورس است.

اکثر شرکت‌ها تا چند روز آینده عملکرد سال ۱۴۰۱ را منتشر می‌کنند و طبیعتا شرکت‌های دارای سودآوری مناسب مورد توجه سرمایه‌گذاران خواهند بود. از سوی دیگر با توجه به اطلاعات بازارهای جهانی، روند آتی تورم و رشد احتمالی نرخ ارز شرکت‌های صادرات‌ محور و شرکت‌های ماتثر از نرخ ارز یا قیمت‌های جهانی، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار خواهند گرفت. انتظار می‌رود شرکت‌های ریالی یا خدمات‌محور هم با افزایش تورم تحت‌تاثیر قرار گیرند و این شرکت‌ها نیز تا انتهای سال رشد را تجربه کنند.

سرمایه‌گذاران در وضعیت فعلی بازار اید در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که متغیرهای ارزندگی از قبیل سودآوری مناسب، عملکرد ماهانه تولید و فروش، وضعیت طرح‌های توسعه‌ای، نسبت قیمت به سود گذشته‌نگر و قیمت به سود آینده را دارا باشند یا می‌توانند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام که توسط مدیران دارایی خبره مدیریت می‌شود استفاده کنند. همچنین سرمایه‌گذاران باید تجربه سال ۹۹ را در شرکت‌های دارای حباب‌ و بیش از ارزش واقعی مدنظر قرار دهند.

کد خبر 29167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =