چرا نقدینگی به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه حرکت کرده است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اقبال بازار سرمایه برای رشد بیشتر از سایر بازارها است و شاخص‌های بورس هر روز رکود زنی می‌کنند.

به گزارش بیداربورس احسان رضا پور نیکرو، کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر بنیادی جذابیت بازار سرمایه نسبت به بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن بیشتر است.
این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: اگر از نظر ارزش دلاری شرکت‌ها را بررسی کنیم و یا این که اگر از نظر سود آوری شرکت‌های بورسی را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی بسیار عقب مانده‌تر است، در نتیجه نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده و حرکت خواهد کرد و اقبال بازار سرمایه برای رشد بیشتر از سایر بازارها است.
این تحلیل گر بازارهای مالی ابراز داشت: در هفته‌های اخیر بازارهای جهانی و کالاهای جهانی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده است و قیمت کالاهای جهانی افزایش یافته است، ضمن این که گزارش عملکرد سه ماه پایانی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های بورسی و همچنین عملکرد فروردین ماه شرکت‌های بورسی حاکی از وضعیت خوب شرکت‌ها در تولید و فروش دارد.
رضا پور تصریح کرد: یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری است و انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده قیمت گذاری دستوری کاهش یابد، در این صورت در آینده نزدیک بنیاد شرکت‌های بورسی و کلیت بازار سرمایه وضعیت بسیار مناسب تری نسبت به امروز تجربه خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت مولد سازی و مدیریت دارایی تجارت افزود: عوامل ذکر شده موجب ورود پول به بازار سرمایه و تقویت ارزش معاملات شده است، در نتیجه شاخص‌های بورس هر روز رکود زنی می‌کنند.
این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: رشد بازار سرمایه در گروه‌های بورسی متفاوت است، به عنوان نمونه شرکت‌هایی که از تغییرات جهانی نرخ کالاها و همچنین از تغییرات نرخ ارز بیشتر تاثیر می‌پذیرند، در کوتاه مدت مورد توجه ویژه اهالی بازار سرمایه خواهند بود و در این بین شرکت‌هایی که عضو این گروه نیستند، ممکن است که مدت کوتاهی استراحت قیمتی را سپری و پس از آن یک دوره نوسانی را طی کنند. در ادامه این گروه با تجهیز منابع و تغییر ذائقه و تغییر گرایش سرمایه گذار به مدار صعودی باز خواهند گشت.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: نمادهای بزگ و شاخص ساز دو هفته‌ای بود که روند استراحت قیمتی را طی می‌کردند، اما این روزها شاهد اقبال به سهم‌های بزرگ هستیم و تغییرات قیمت نرخ ارز در مرکز مبادله ارزو طلا و همچنین افزایش قیمت کامودیتی‌ها موجب شده است تا سهام‌های بزرگ رشدهای قیمتی خوبی را ثبت کنند.
وی افزود: رشد بازار سرمایه که از زمستان ۱۴۰۱ شروع شده است، به دلیل شفاف‌تر شدن و آزادی عمل نسبی که به شرکت‌ها برای فروش ارزشان داده شده است روی داده است، به عنوان نمونه نرخ ارز از سامانه نیما به مرکز مبادله ارز و طلا تغییر یافت، همین موضوع موجب شد تا توجه‌ها به سمت بازار سرمایه جلب شود.
احسان رضا پور نیکرو در پایان تاکید کرد: به نظر می‌رسد که سیاست کلی دولت این است که نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلا واقعی‌تر شود، در این شرایط بازار سرمایه به راحتی شاخص سه میلیون واحدی را پشت سر خواهد گذاشت.

منبع: ایبنا
کد خبر 29384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =