مشکل مدیریت اقتصاد است؛ نه تفکیک و ادغام وزارتخانه

یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: به جای ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها باید به مشکلات اساسی توجه شود. مشکلات کشور با گذاشتن وزیر جدید، ادغام و یا تفکیک وزارتخانه و کارهای این چنینی، حل نخواهد شد. مساله ما، مشکل اساسی مدیریت اقتصاد کشور است.

به گزارش بیدار بورس، چند ماهی است که زمزمه‌های تفکیک مجدد وزارت صمت و بازرگانی به گوش می‌رسد و دولت سیزدهم، تنها راهکار حل مشکلاتی که در حوزه تجارت و بازرگانی وجود دارد را تفکیک وزارتخانه می‌داند. راهکاری که بسیاری از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی بدان خوشبین نیستند و معتقدند مشکل تفکیک و ادغام نیست و باید مسائل را پایه‌ای‌تر و بنیادی‌تر مورد بررسی قرار داد.

با این وجود در روزهای اخیر دولت و مجلس، یک گام دیگر به تفکیک وزارتخانه‌ها نزدیک شده و دو فوریتی تفکیک وزارت بازرگانی در مجلس رای آورده است.

**در این رابطه فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی تهران و فعال اقتصادی پرداخته است تا نظر او در این خصوص را جویا شود

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در پاسخ به این سوال که آیا تفکیک وزارتخانه بازرگانی تصمیم درستی است یا خیر، گفت: ما ظرف سال‌های گذشته در کشور، بارها و بارها وزارت‌خانه‌های صمت و بازرگانی را ادغام و تفکیک کردیم و با وجود گذشت سالیان سال، هنوز در این خصوص به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم و کارمان تنها به آزمون و خطا بدل شده است. کسی نیامده تا یکبار برای همیشه این مساله را بررسی کند که آیا ادغام و یا تفکیک این دو وزارتخانه، خوب است یا بد؟

او افزود: در این باره لازم است که باتوجه به شرایط کشور، یک کار پژوهشی انجام شود که متاسفانه نمی‌شود و به همین دلیل است که به نتیجه‌ای دقیق در این باره نرسیده‌ایم و چاره مشکلات را ادغام و یا تفکیک وزارتخانه‌ها می‌دانیم. اصل موضوع کوچک شدن دولت است. دولت باید چابک شود. وزارتخانه‌ها زمانی که بزرگ شوند، مسلما کارایی ندارند. اما می‌بایستی سیاستی چون ژاپن را اتخاذ کنیم. این کشور وزاتخانه‌ها را ادغام و دولت را کوچک کرد. ما در ایران وزارت صمت، بازرگانی و... را داریم و دولت هم روز به روز بزرگتر می‌شود.

مستوفی با بیان اینکه با بزرگ شدن دولت، کسری بودجه و دیگر مشکلات اقتصادی ایجاد می‌شود، گفت: فارغ از همه این مسائل، مشکلات کشور با گذاشتن وزیر جدید، ادغام و یا تفکیک وزارتخانه و کارهای این چنینی، حل نخواهد شد. مساله ما، مشکل اساسی مدیریت اقتصاد کشور است. این موضوع باید مورد نظر قرار بگیرد. تا زمانی که به این مساله توجه نکنیم، این که وزارتخانه‌ها ادغام و تفکیک شوند و... و. ، اهمیتی ندارد. نظر من این است که یک برنامه‌ریزی منسجم و درست برای اقتصاد کشور داشته باشیم. متاسفانه در ایران اقتصاد فدای سیاست شده است؛ این در حالی است که سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به اینکه بزرگترین مشکل فعالان اقتصادی در حال حاضر چیست، اظهار کرد: بزرگترین مشکل کشور، نبود قوانین و مقررات است که هر لحظه در حال تغییر است. این وضعیت به شکلی است که شما به عنوان فعال اقتصادی وقتی صبح بیدار می‌شوید، باید بررسی کنید که چه قوانین جدیدی وضع شده است. روزانه شما با تغییر مقررات بسیاری که بدون برنامه‌ریزی هم هستند، سر و کار دارید و این موضوع یکی از بزرگترین مشکلات فعالان اقتصادی است.

او گفت: فساد گسترده، بی‌برنامگی و نبود برنامه‌ریزی درست و دخالت مسائل سیاسی در اقتصاد و نداشتن روابط با سایر کشورها، از دیگر مشکلاتی است که ما فعالان اقتصادی را تهدید می‌کند. متاسفانه ما به یک جزیره جدا بدل شده‌ایم. تحریم‌ها ضرر زیادی به اقتصاد کشور زده و هزینه‌ها را برای کشور و فعالان اقتصادی افزایش داده است. دولت باید در گام نخست، مشکلاتی را که بر سر راه فعالان اقتصادی وجود دارند را بردارد و پس از آن، به سیاست‌های دیگر روی آورد.

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 29428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =