۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
قیمت تضمینی گندم اعلام شد

پس از کش‌وقوس‌های فراوان امروز قیمت گندم اعلام شد و بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری، قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم با احتساب شرایط زیر ۱۵ هزار تومان مصوب شد.

به گزارش بیداربورس سال ۶۸ دولت برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی، قانون خرید تضمینی کالاهای اساسی کشاورزی را روی کار آورد که بر اساس آن اگر کشاورز یکی از کالاهای استراتژیک را کاشت و نتوانست محصول تولید شده خود را بفروشد، دولت بر اساس نرخ تورم آن سال با یک قیمت حداقلی اما سودده محصول را از کشاورز میخرد.

این قانون مخالفان زیادی داشت و تخلفات مکرری که رخ می‌داد موجب دلسردی کشاورزان شده بود که در نتیجه آن سال ۹۸ "خرید تضمینی گندم" جای خود را به "قیمت تضمینی" داد و بر اساس آن اگر قیمت کشف شده محصول در هر بازار شفافی از جمله بورس‌کالا پایین‌تر از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت بود، وجه حاصل از فروش محصولات در بورس طی مدت کوتاهی به حساب کشاورز واریز و مابه‌التفاوت قیمت نیز از سوی دولت پرداخت شود.

قیمت تضمینی گندم قرار بود اسفند ماه سال گذشته اعلام شود اما جلسات برای قیمت‌گذاری گندم بیش از ۴ بار لغو شد و سرانجام امروز ۱۷ اردیبهشت ماه قیمت نهایی اعلام شد.

مسئولین در خصوص چرایی لغو این جلسات حاضر نشدن وزیر کشاورزی، به‌عنوان رئیس شورا را بیان کرده‌اند.

**قیمت گندم در سال‌های گذشته

سال

قیمت

۹۷

یک هزار و ۳۰۰ تومان

۹۸

یک هزار و ۷۰۰ تومان

۹۹

۲ هزار و ۵۰۰ تومان

۱۴۰۰

۵ هزار تومان

۱۴۰۱

۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان

**گندم در سال ۱۴۰۲، ۱۵ هزار تومان شد

سال گذشته به دلیل وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه قیمت مواد غذایی از جمله گندم در دنیا با افزایش همراه شد و در داخل کشور نیز شاهد رشد بیش از ۱۵۰ درصدی آن بودیم؛ اگر سال جاری نیز این قیمت مانند سال گذشته افزایش می‌یافت حدودا به ۲۵ هزار تومان می‌رسید.

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد گندمکاران کشور در خصوص قیمت گندم در سال ۱۴۰۲ گفته بود که قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو باشد چرا که قیمت گندم در کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق بین ۱۹ تا ۲۵ هزار تومان است اگر قیمت مناسب نباشد قاچاق در کشور اتفاق می‌افتد.

در نتیجه پس از کش‌وقوس‌های فراوان امروز قیمت گندم اعلام شد و بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری، قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم با احتساب شرایط زیر ۱۵ هزار تومان مصوب شد.

**جزئیات قیمت گندم

با تاکید بر مصوبه شماره ۰۲۰.۲۱۴۶۲ موضوع «بسته سیاست حمایت قیمتی و غیرقیمتی محصول گندم» مبنی بر قیمت تضمینی گندم به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کاشت (تأمین بخشی از هزینه‌های کود و بذر) و به منظور ارتقا و افزایش انگیزه تولید در کشاورزان، رعایت قیمت نسبی محصولات اساسی کشاورزی و تعادل‌بخشی در الگوی تولید، جزء (۳) به ذیل بند (الف) "سیاست حمایت غیرقیمتی" مصوبه مذکور، مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» نیز پرداخت می‌شود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =