۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
ریزش وحشتناک بورس بدون دلیلی خاص!

بازارسرمایه در حال گذراندن رویایی‌ترین روزهای خود بود و هر روز شاهد رکوردزنی‌های جدید از فتح کانالی تازه برای شاخص گرفته تا ورود نقدینگی به بازار بودیم؛ اما به یکباره ورق بورس برگشت و ریزش‌های سنگین برای سهامداران یادآور سال ۹۹ شد. با این حال بیشتر کارشناسان معتقدند که نه صعود بورس و نه افت آن هیچ شباهتی با سال ۹۹ ندارد و به آینده این بازار خوشبین هستند.

به گزارش بیداربورس بازارسرمایه در حال گذراندن رویایی‌ترین روزهای خود بود و هر روز شاهد رکوردزنی‌های جدید از فتح کانالی تازه برای شاخص گرفته تا ورود نقدینگی به بازار بودیم؛ اما به یکباره ورق بورس برگشت و ریزش‌های سنگین برای سهامداران یادآور سال ۹۹ شد. با این حال بیشتر کارشناسان معتقدند که نه صعود بورس و نه افت آن هیچ شباهتی با سال ۹۹ ندارد و به آینده این بازار خوشبین هستند.

یکی از اتفاق‌های کم سابقه بورس که امروز رخ داد نزول این بازار تا بیش از ۵ درصد بود که این مهم از سال ۹۳ تا کنون تکرار نشده بود؛ براساس قانون سازمان بورس بعد از این ریزش می‌تواند معاملات را متوقف و ابطال کرده و تا ۳ روز این بازار را متوقف نگه‌دارد.

شاید برخی از سهامداران خواهان توقف بازار به دلیل جلوگیری از آب شدن سرمایه خود باشند اما کارشناسان خلاف این موضوع را می‌گویند و معتقدند که بسته شدن بورس نه تنها کمکی نمیکند بلکه ممکن است شرایط را از چیزی که هست بدتر کند.

**کاهش ۱۰ درصدی بورس تنها در ۲ روز

میلاد محمدی، تحلیلگر سبدگردان آرمان اقتصاد در خصوص روند بازار به بیداربورس گفت:در ۲ روز گذشته ارزش کل بازار بطور میانگین حدودا ۱۰ درصد کاهش داشته که در نوع خودش یک رکورد تاریخی برای بورس ایران محسوب میشود.

او ادامه داد: از منظر تکنیکالی نوسان یکی از اجزاء اصلی بازار است و ما مطلقا نمی‌توانیم در بازار درباره‌ی این صحبت کنیم که یک روند بشکل یکنواخت در حال حرکت کردن است.

**ریزش وحشتناک بورس بدون دلیلی خاص!

وی با اشاره به اینکه در ۲ ماه اخیر بازار رشد خوبی داشته طبیعی است که انتظار یک اصلاح و کمی نفس گرفتن را از بازار داشته باشیم، خاطر نشان کرد: وقتی به دو روز گذشته نگاه میکنیم و شدت عرضه‌ها را میبینیم به این نتیجه میرسیم که حتما باید دلایل مهمی از نظر بنیادی و پایه‌ای وجود داشته باشد که بازار به آن بشکل وحشت زده‌ای پاسخ داده اما وقتی شرایط و پارامترهای حاکم بر محیط بازار، اقتصاد کلان و سیاست را مرور میکنیم هیچ دلیل خاصی برای این رفتار پیدا نمیکنیم.

**شرایط کنونی بازار مانند سال ۹۹ نیست

محمدی اضافه کرد: البته میتوانیم این رفتار را دربُعد روانشناسی بازار پیدا کنیم که ترس از تکرار مجدد اتفاق های سال ۹۹ و دخالت‌های دستوری در بازار باعث بروز هیجان در رفتار فعالین بازار شد و این مهم در حالی رقم می‌خورد ‌که شرایط کنونی بازار مانند سال ۹۹ نیست و نمیتوان این دو سال را با هم مقایسه کرد.

**بسته شدن بازار هیچ دردی را دوا نمی‌کند

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص قانون امکان توقف معاملات بورس بعد از نزول یا صعود ۵ درصدی بازار بیان کرد: این قانون وجود دارد و اگر قرار بر اجرای بی چون و چرای قانون باشد باید این اتفاق رخ بدهد اما در شرایط موجود بسته شدن بازار هیچ دردی را دوا نمی‌کند چرا که بازار حافظه دارد و در نهایت در صورت بسته شدن ۳،۲ روز با تاخیرهمین رفتارها را شاهد خواهیم بود بعلاوه اگر سیاستگذار در دخالت درون بازار نقش داشته باشد قطعا این اتفاق نخواهد افتاد.

او درباره احتمال ظن دستکاری در عرضه و تقاضا از طریق نهاد ناظربازارسرمایه گفت: در این خصوص میتوان احتمال داد که سیاستگذار هم متقابلا تمایل ندارد که اتفاق‌های سال ۹۹ تکرار شود و بخواهد با اقدام‌ها و دست بردن در نحوه معاملات دخالت کند که اصلا این اتفاق بعید و دور از ذهنی نیست و قطعا برای بازار ضرر دارد چرا که هرگونه دست بردن در بازار مانند تجربیات گذشته معمولا نتیجه‌ای عکس خواهد داشت.

**محرک اصلی سودآوری بورس چیست؟

وی درپیشبینی روند بازارسرمایه عنوان کرد: اگر بخواهیم منطقی و بنیادی به بازار نگاه کنیم یکی از محرک‌های اصلی سودآوری شرکت‌ها دلاراست که در حال حاضر هیچ شواهدی از روند نزولی آن نمیتوان پیدا کرد.

محمدی در ادامه گفت: از طرف دیگر هنگامی که معاملات در بورس کالا را دنبال میکنیم متوجه نرخ‌های افزایشی در اکثر محصولات مانند شمش می‌شویم که همین موضوع گزارش‌های ماهانه شرکت‌های این گروه را جذاب خواهد کرد.

**کلیت بازارسرمایه حباب ندارد

به گفته تحلیلگر سبدگردان آرمان اقتصاد، وقتی به تراز بانکی وافزایش کارمزد آن‌ها نگاه میکنیم مناسب بنظر می‌رسند یا وقتی به سودسازی شرکت‌های بزرگ بازار نگاه میکنیم آن‌ها مستعد ارزیابی می‌شوند و به عبارتی با قراردادن این پارامترها در کنار رشد نرخ تورم ماهیانه و رشد نقدینگی متوجه میشویم که بازار در بلند مدت باید به این اتفاقات واکنش نشان دهد.

او معتقد است در حال حاضر سهم‌هایی در بازار وجود دارند که بشکل سفته بازی بالا رفته‌اند و حباب دارند اما کلیت بازار اینگونه نیست.

**بازارسرمایه ارزنده است

وی همچنین خاطرنشان کرد: p/e ttm بازار در حال حاضر حدود ۱۱ واحد است که اصلاح دو روز گذشته و فصل مجامع پیش رو باعث تعدیل این نسبت شده‌اند و این در حالیست که در بازارسهام میتوان سهم‌هایی پیدا کرد که حتی p/e ttm آنها زیر این عدد قرار دارد

محمدی ادامه داد: وقتی درباره‌ی نسبت p/e fw و سود سازی آتی آن‌ها بررسی میکنیم، نتیجه میگیریم که بازار ارزنده است و باتوجه به حجم معاملات راهی جز متعادل شدن بازارو ادامه‌ی روند صعودی‌اش در بلند مدت وجود ندارد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =