خروج سهامداران از بازار با تداوم سیاست‌های دستوری/ دلایل ریزش دیروز شاخص

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل ریزش ۷۳ هزار واحدی شاخص، اعلام کرد: سرمایه‌گذاران با پر رنگ‌ شدن سیاست‌های دستوری، قید خرید و فروش سهام را می زنند.

به گزارش بیداربورس، حسن رضایی‌پور با انتشار مطلبی با عنوان "تسلیم سهامداران در مقابل سیاستگذار" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: روند منفی شاخص‌های بورسی و تسلیم اجباری‌ سهامداران در مقابل سرخ پوشی تابلوها نشان از آن دارد که بازار متاثر از خبری منفی در حوزه خودرو عقب‌ نشینی کرده‌ است.

۲۶ روز رویایی بورس‌بازان از پنجم فروردین تا ۱۶ اردیبهشت، تداوم چندانی نداشت و حالا سهامدارانی که شاهد کانال پیمایی‌های شاخص‌های بورسی بودند، چند هفته‌ای است گرفتار کاهش فرسایشی شدند. نوسان‌هایی که برخی آن را به شرایط ناپایدار اقتصادی و برخی دیگر به دخالت سیاست گذار ارتباط دادند.

هفته گذشته نیز که بازار سهام هفته کم‌رمقی را پشت‌سر گذاشت به‌وضوح قابل پیش‌بینی بود تالارشیشه‌ای این هفته‌ را سرخ‌پوش و رو به افول آغاز کند. به این ترتیب با نمایش ضعیف نماگرها در نخستین روز هفته باید خروج بیشتر سهامداران خرد از ترس بازنده‌ بودن را سناریویی محتمل دانست. این در حالی است که رقبای این بازار نیز نوسانی و عمدتا منفی هستند.

آنچه سبب ریزش بیش از ۳ درصدی دیروز شاخص‌ شد رابطه مستقیم با اتفاقات چهارشنبه مبنی بر افشا و شناسایی زیان ۲۱ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو در قالب تعدیلات سنواتی سال‌۱۴۰۰ و ۹ ماهه ۱۴۰۱ دارد. فعل و انفعالاتی که پیرامون این مهم حادث شد مصداق‌ بارزی از نتیجه دخالت در فرآیند قیمت‌گذاری خودرو و دخالت در ساز و کار عرضه و تقاضا است.

از آنجا که نمادهای خودرویی به‌عنوان لیدر سنتی بازار سهم بسزایی در سمت و سوی شاخص‌ کل دارند، دیروز بازار با ریزش بیش از ۷۳ هزار واحدی مواجه شد. علاوه‌ بر این موضوع دلیل بی‌اقبالی سهامداران در روز شنبه را می‌توان نشات‌ گرفته از تداوم بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران در راستای دخالت سیاست گذار در ساز و کار بازار دانست که می‌تواند بخشی از جریان نقد را به سمت بازارهایی که عمدتا با ریسک کمتری مواجه هستند سوق دهد. 

شاخص‌کل وابستگی شدیدی به شرایط چند نماد بزرگ دارد. از این‌رو اتفاقات این نمادها می‌تواند بر جو کلی بازار اثرگذار باشد اما یکی از نکات حائز اهمیت در مورد روند آتی بازار سهام این است که اخبار مرتبط با گشایش‌های سیاسی می‌تواند روند بازار را متعادل کند.

تجربه‌ عملکرد بورس در سال‌های گذشته حاکی از آن است بازار سرمایه نسبت به اخبار سیاسی و اقتصادی معمولا بصورت سریع واکنش نشان می‌دهد. بنابراین اخبار مثبت درخصوص آزادسازی منابع بلوکه‌ شده ایران در عراق تا حدود زیادی می‌تواند اخبار منفی زیان خودروسازان را تحت‌الشعاع قرار دهد اما سرمایه‌گذاران همزمان با پر رنگ‌ شدن سیاست‌های تثبیتی و دستوری برای شرکت‌ها به‌مرور قید اقبال به جریان خرید و فروش سهام را خواهند زد.

کد خبر 30554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =