سیاست انقباضی دولت خطرناک‌تر از افزایش تورم

یک اقتصاددان با اشاره به این موضوع که سیاست انقباضی ملزم به موفقیت نیست، خاطر نشان کرد: این سیاست ممکن است که بتواند تورم را کنترل کند اما موجب رکود خواهد شد و آثار منفی که بر معیشت مردم دارد کمتر از تورم نیست چرا که به موجب آن شاهد کاهش تولید و در نتیجه افزایش بیکاری خواهیم بود.

مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص سیاست‌های اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: می‌توان گفت که این روزها دولت سیاست انقباضی را در پیش گرفته به عنوان مثال پیش فروش‌های خودرو که این روزها اجرا می‌شود نقدینگی را از میان مردم جمع کرده و موجب کند شدن سرعت تورم و نه کاهش آن خواهد شد.

**نقدینگی ریشه تورم است؟

به گفته وی برخلاف اینکه برخی‌ها فکر میکنند نقدینگی ریشه تورم است نقدینگی خود معلول عواملی است که دولت یا نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد که آن‌ها را از بین ببرد، بنابراین نقدینگی پمپاژ می‌شود و دولت چاره را در این می‌بیند که نقدینگی را به سمت دیگری هدایت کند.

به عقیده او این راهکار دولت طولانی مدت نخواهد بود و به عبارتی مشکل حال کشور مشکلات ساختاری است و اگر در کوتاه مدت حل نشود، مشکلات تورم رفع نخواهد شد.

افقه با اشاره به این موضوع که سیاست انقباضی ملزم به موفقیت نیست، خاطر نشان کرد: این سیاست ممکن است که بتواند تورم را کنترل کند اما موجب رکود خواهد شد و آثار منفی که بر معیشت مردم دارد کمتر از تورم نیست چرا که به موجب آن شاهد کاهش تولید و در نتیجه افزایش بیکاری خواهیم بود.

به گفته این اقتصاددان در نتیجه اینکه دولت نتوانسته سیاست روشنی را در پیش بگیرد بازارها و کارگزاران اقتصادی سردرگم شده‌اند و این مهم به جز آثار اقتصادی آثار روانی زیادی از خود برجای گذاشته‌است.

**نوسان در بازارهای موازی با سیاست دولت

افقه معتقد است که سرمایه‌های در دست مردم به دلیل بی ثباتی دولت از بازاری به بازار دیگر در حال کوچ کردن است و همین مهم موجب آشفتگی ذهنی زیادی برای مردم و کارگزارها می‌شود و از سویی در بازارهای موازی نوسان ایجاد می‌کند و تمامی این عوامل به دلیل سیاست‌های زیگزاگی دولت است.  

**بانک‌ها سودی بیشتر از عرف می‌دهند؟

بعد از اینکه سال گذشته شاهد سود ۳۰ درصدی اوراق گام بودیم، صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز سود حدودا ۲۷ درصدی می‌دهند اما این روزها شایعاتی به گوش می‌رسد که بانک‌ها به مشتریان خصوصی خود سودی بیش از عرف می‌دهند، وی در این خصوص عنوان کرد: اگر بانک‌ها سودی بیشتر از عرف به مشتریان خود بدهند در نتیجه باید درآمدی داشته باشند که جوابگوی این سود باشند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر به صورت غیر مستقیم و خارج از ضوابط بانک‌مرکزی با دستکاری فرمول‌های نرخ سود، آن را بالا برده و این مهم موجب شده تا بانک‌ها به سوداگری روی بیاورند و در شرایط رکودی دست به خرید املاک بزنند تا سرمایه و سود خود را حفظ کنند.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 30625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =