عرضه دلارهای بلوکه شده؛ تنها راه سرکوب نرخ ارز 

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: تنها راه سرکوب نرخ ارز عرضه دلارهای بلوکه شده است.

سجاد بور بور، مدرس و معامله‌گر بازارهای مالی با اشاره به تفاوت ارزش با قیمت در نخستین همایش چشم انداز بازارهای مالی در سال ۱۴۰۲ به بیدار بورس، گفت: برای ارزش گذاری هر کالا یا سهامی باید ۲ فاکتور مهم را بررسی کنیم. ابتدا قدرت واحد پولی که با آن معامله می‌شود و سپس عرضه و تقاضا را باید بررسی کنیم.  
بور بور در ادامه با اشاره به تعریف تورم افزود: درواقع تورم واقع با  تفاضل رشد نقدینگی با رشد اقتصادی برابر است.  
وی توضیح داد: بررسی دهه‌ ۸۰ شمسی نشان می‌دهد که میانگین رشد اقتصادی ۴.۴ درصد و میانگین رشد نقدینگی ۲۷.۴ درصد است. میانگین نرخ رشد ارز نیز در این دهه ۲.۶ درصد بوده است. همچنین میانگین تورم بانک مرکزی ۱۴.۴ و تورم واقعی ۲۳.۰۰ درصد بوده که سرکوب تورم در این دوران ۸.۶ درصد بوده است.
همچنین به گفته این معامله گر بازارهای مالی در دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی، میانگین رشد اقتصادی ۲/۸، تورم بانک مرکزی ۱۶.۸۹، تورم واقعی ۲۵.۷۴ و نرخ رشد ارز ۱۸.۱ درصد بوده؛ همچنین طبق بررسی‌ها سرکوب تورم هم ۸.۸ درصد بوده است.
بور بور درمورد ارزش گذاری دلار بر اساس قدرت برابری خرید اضافه کرد: بر اساس تورم واقعی، سال پایه ۱۳۸۰ و رشد نقدینگی ۸۸۰۰ همت و رسد اقتصادی حدود ۳ درصد تا پایان سال ارزش دلار روی کاغذ ۵۷۵۰۰ تومان است.  
او تاکید کرد: ما با کمک قدرت برابری خرید ارزش دلار را محاسبه می‌کنیم و قیمت دلار را عرضه و تقاضای آن مشخص می‌کند. به این صورت که تمام ارزی که وارد کشور می‌شود منهای ارزی که از کشور خارج می‌شود، قیمت ارز را تشکیل می‌دهد.
این معامله گر بازارهای مالی در ادامه تصریح کرد: تمام ارزی که وارد کشور می‌شود از محل عرضه یعنی صادرات نفتی، صادرات غیر نفتی و صادرات خدمات بوده و تمام ارزی که از کشور خارج می‌شود از محل تقاضا یعنی واردات رسمی، واردات غیر رسمی و واردات خدمات است.
وی اشاره کرد: پیش بینی می‌شود صادرات غیر نفتی در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ میلیارد دلار باشد. همچنین با توجه به واردات رسمی یعنی کالاهای مصرفی، کالاهای واسطه‌ای و کالاهای سرمایه‌ای واردات رسمی هم در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود.  
در ادامه بور بور افزود: واردات غیر رسمی نیز از جمله موارد تاثیرگذار بر قیمت ارز هستند. بر این اساس سایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برآورد کرد که در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار قاچاق داشتیم که البته مرکز پژوهش‌های مجلس همیشه رقم بزرگتری را اعلام می‌کند.  
به گفته وی برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۲ قاچاق کالا حدود ۱۵ میلیارد دلار باشد.  
او در سخنان خود اشاره کرد که خروج سرمایه یعنی دلارهای که از مدار واردات در اقتصاد خارج شدند.  
همچنین وی افزود: تنها راه سرکوب نرخ ارز عرضه دلارهای بلوکه شده است ولی خروجی آن باعث نابودی تولید، درست نشدن زیرساخت‌ها، فاصله گرفتن ارزش از قیمت، خروج سرمایه و جامپ ارزی می‌شود.  
بور بور با بیان انتظارات تورمی ادامه داد: خبر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده در کره جنوبی، سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان برای بررسی احتمال توافق با ایران، ادعای دیدار مستقیم نماینده آمریکا با سفیر با نماینده ایران در سازمان ملل، سفر سلطان عمان به تهران و رد و بدل شدن پیام‌های مهم بین ایران و مصر، مبادله زندانیان، خبر سفر وزیر خارجه عربستان به ایران، خبر تفاهم ایران و آژانس بر سر برخی موارد اختلافی و سفر رئیس بانک مرکزی به واشنگتن و ملاقات رئیس صندوق بین المللی پول و حق برداشت ویژه ۶.۷ میلیارد دلار باعث تعدیل انتظارات تورمی می‌شود.  
این مدرس بازارهای مالی با بیان اینکه سه سناریو برای قیمت دلار تا پایان ۲۴۰۲ متصور است، گفت: در صورت بهبود اوضاع سیاسی نقدینگی حدود ۸۱۰۰ همت و کف قیمت دلار حدود ۴۵ هزار تومان و سقف قیمت دلار حدود ۵۱ هزار تومان است. سناریو دوم اینکه در صورت شرایط سیاسی خاکستری نقدینگی حدود ۸۸۰۰ همت و کف قیمت دلار حدود ۵۲ هزار تومان و سقف قیمت دلار حدود ۷۵ هزار تومان است. سناریو دیگر اینکه در صورت شرایط سیاسی سیاه کف قیمت دلار ۷۵ هزار تومان و سقفی ندارد.

کد خبر 30639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =