چند دلیل برای عقب گرد شاخص بورس به کانال ۲ میلیون واحدی

کارشناس بازار سرمایه عقب گرد شاخص به کانال ۲ میلیون واحدی ناشی از عواملی چون روند نامطمئن مذاکرات، بلاتکلیفی عرضه خودرو در بورس، موانع صنایع و سوء‌مدیریت اعلام کرد.

به گزارش بیدار بورس، حسن رضایی‌پور درباره اوضاع ناخوش روزهای اخیر بازار سهام که با عقب گرد شاخص به کانال ۲ میلیونی همراه شده به دنیای اقتصاد اعلام کرد: بلاتکلیفی در بازار سرمایه موج می‌زند و هرچند شاخص در نخستین روز هفته جاری با رشدی محدود مواجه شد اما این روند برای گذر از یک هفته پرتلاطم، نتوانست انتظارات در این بازار را برآورده سازد.

شاید بتوان مهم‌ترین عامل در حرکت لاک‌ پشتی نماگرها به سمت ارتفاعات بالاتر را به بلاتکلیفی سهامداران و ناشی از عوامل مختلف نسبت داد. این بلا تکلیفی مختص روزها و هفته‌های اخیر نیست و به دوره‌ای بازمی‌گردد که سیاست گذار به انحای مختلف اقداماتی را در این بازار پیاده کرد که حتی راهبردهای حمایتی نیز در بورس جوابگو نبود.

این شرایط به‌گونه‌ای نماگرها را هدایت کرده که معامله‌گران عمدتا خرد در سال‌های گذشته به‌کرات شاهد آب‌شدن سرمایه در بخش مولد اقتصاد بودند. بر این اساس می‌توان به‌وضوح دلیل چنین رویدادی را در بلاتکلیفی‌های کنونی یافت.

تداوم مخابره اخبار ضد و نقیض از دامنه برخی سیاست گذاری‌ها در حالی به قوت خود باقی است که اقتصاد به‌ شدت متاثر از روند نامطمئن مذاکرات هسته‌ای و ادامه‌دار شدن بلاتکلیفی ناشی از آن توانسته بر کم‌ رمقی بورس و رکود تقاضا در شرایط فعلی بیفزاید. از این‌ رو باید اذعان کرد چشم‌انداز تاریک از سیاست گذاری‌های اقتصادی به عنوان یکی از موانع جدی، بورس را از مسیر صعودی باز داشته است.

هفته گذشته نیز این موضوع به‌وضوح رؤیت شد. به طوری که انتشار اخبار آزادسازی بخشی از منابع مسدود شده از حساب وکالتی متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نتوانست بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار دهد. این درحالی است که در شرایط عادی، بخش عمده این منابع باید وارد بازار سهام می‌شد اما  سبب رونق بازارهای موازی و افزایش قیمت ارز و طلا شد.

این موضوع به‌ وضوح از نا اطمینانی سرمایه‌گذاران در خصوص سرنوشت ورود پول به بازار سهام حکایت می‌کند. یکی از مسائلی که طی دو سال گذشته لطمات فراوانی به بازار سهام وارد کرده اختلاف وزارت صنعت، شورای رقابت و سیاست گذار بخش قیمت‌گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا است.

انتشار اخبار متزلزل و ۲۴ ساعته و حتی در این مورد لحظه‌ای به قدری بورس را با نوسانات کاهشی مواجه کرده که نه خودروسازان تکلیف را می‌دانند و نه فعالان اقتصادی و سهامداران.

علاوه بر ابهامات بازار خودرو، قرار گرفتن صنایع بورس در حصار اما و اگرها، سبب شده فعالان و بنگاه‌های اقتصادی نتوانند دست به اقدامات مهمی بزنند. موانعی همچون نرخ خوراک در صنعت پتروشیمی، بهره مالکانه در صنایع معدنی، تعرفه‌های دولتی در گروه‌های خدماتی، قیمت‌گذاری دستوری‌ و سهمیه‌ بندی برق و گاز در فصول گرم و سرد سال بر بلاتکلیفی‌های موجود دامن زده است.

طبعا در چنین شرایطی و از محل اختلاف سلیقه‌ها، ناکارآمدی و سوء‌مدیریت در اعمال سیاست گذاری‌های اقتصادی، عبور کامل از زیاندهی بورس با اما و اگرهای فراوانی مواجه است. با توجه به اینکه در بازار سهام، آینده خرید و فروش می‌شود (P/ E آینده‌نگر) هر تصمیمی که باعث شود این اعداد مخدوش شود بازار را ملتهب جلوه می‌دهد.

کد خبر 30788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =