بازار در فاز رکودی؟! 

ولیدهلالات درخصوص شرایط بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات خرد در بازار سهام طی هفته منتهی به ۲۶ خرداد ماه در سطحی پایین‌تر از میانگین ماه‌های قبل باقی ماند تا نشان دهد که بازار از فضای هیجان فاصله گرفته و تا حدی در رکود به سر می برد. ازآن جهت که شاخص کل نسبت به آبان ۱۴۰۱ بازده با اهمیتی داده است، ارزش معاملات نیز نسبت به آن مقطع، باید به صورت نرمال، بالاتر باشد تا بازار بتواند در تعادل باقی بماند ازین زاویه بر اساس یک تناسب ساده، ارزش معاملات کمتر از ۵همت رکود عمیق، تا ۸میلیارد تومان رکود، ارزش معاملات حدود ۸الی ۱۰همت تعادل پایدار و ارزش معاملات بالاتر ازآن فضای رونق و امکان صعود را علامت خواهد داد. 

ولیدهلالات، رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار درخصوص شرایط بازار سرمایه به بیداربورس گفت: ارزش معاملات خرد در بازار سهام طی هفته منتهی به ۲۶ خرداد ماه در سطحی پایین‌تر از میانگین ماه‌های قبل باقی ماند تا نشان دهد که بازار از فضای هیجان فاصله گرفته و تا حدی در رکود به سر می برد. ازآن جهت که شاخص کل نسبت به آبان ۱۴۰۱ بازده با اهمیتی داده است، ارزش معاملات نیز نسبت به آن مقطع، باید به صورت نرمال، بالاتر باشد تا بازار بتواند در تعادل باقی بماند ازین زاویه بر اساس یک تناسب ساده، ارزش معاملات کمتر از ۵همت رکود عمیق، تا ۸میلیارد تومان رکود، ارزش معاملات حدود ۸الی ۱۰همت تعادل پایدار و ارزش معاملات بالاتر ازآن فضای رونق و امکان صعود را علامت خواهد داد. 

**چرا فدرال رزرو نرخ بهره را بالا نبرد؟ 
وی با اشاره به تصمیمات فدرال رزود ادامه داد: در سطح بازار جهانی، فدرال رزرو پس از ۱۰نوبت افزایش نرخ بهره، در جلسه اخیر خود نرخ بهره را تغییر نداد و همین مساله منجر به تقویت کامودیتی‌ها و تضعیف شاخص دلار شد. چین نیز از یک بسته حمایتی رونمایی کرد که در بازگشت رونق فولاد بی تاثیر نبود. البته گراف دات‌پلات نشان می‌دهد که فدرال رزرو هدف نرخ بهره را نیم‌درصد بالاتر از عدد فعلی دیده و این مساله باعث شد تا با انتشار خبر مزبور شاهد تضعیف اونس طلا باشیم. اگر فرض کنیم که رکود دامن‌گیر شود، احتمالا فد، تصمیم میگیرد که نرخ بهره را بیش ازین افرایش نداده و یک دوره چندماهه نظاره‌گر بازار باشد.

**توافق در هاله‌ای از ابهام
این کارشناس بازار با تاکید بر اثر اخبار بر بورس اضافه کرد: در سطح داخلی، اخبار مرتبط با توافق ایران و غرب پررنگ‌تر شده و موضع‌گیری آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص توافق احتمالی با نگهداشت سخت‌افزارهای غنی‌سازی این فضا را ایجاد کرد که مذاکراتی در جریان است‌. مقامات ایران و آمریکا هرگونه توافق موقت را تکذیب کرده‌اند اما نتانیاهو، حتی جزئیاتی ازین توافق را به زعم‌ خود افشا نموده که علت انتشار آن و هدف نشریاتی اسرائیلی، شک و شبهه‌های فراوانی وجود دارد.
**مقاومت‌ها مقابل عرضه خودرو 
هلالات افزود: در سطح داخلی، گزارش زمستان و ماهانه بانکی‌ها بسیار مطلوب بوده و فضای مثبتی خلق کرده و این گروه پذیرای یک توافق حتی نیم‌بند هستند تا یک بازده مطلوب خلق کنند. خودروسازان با لیدری گروه بهمن قصد بازگشت به بورس کالا داشتند که با مخالفت شورای رقابت و معاون وزیر صمت مواجه شد. این در حالی است که مجلسی‌ها مدافع سرسخت عرضه خودرو در بورس کالا هستند. وزیر صمت که پیشتر مدیرعامل مپنا بوده، باید بتواند یک رای نهایی و توافق در زمینه روش عرضه خودرو را به تصویب سران‌قوا برساند تا این کشمکش‌ها در بحث عرضه خودرو، به‌پایان برسد. این کارشناس رویکرد وزارت صمت در ماه‌های اخیر را عجیب توصیف و بیان کرد:  این وزارتخانه به‌عنوان مدافع دلارزدایی از بورس کالا، مجددا به روش تعیین قیمت پایه بر اساس قیمت جهانی و البته دلار ۲۸۵۰۰ تومانی بازگشته که در خیر بودن نیت آن‌ها شبهات جدی وجود دارد.
**بازدهی بهتر از نرخ تورم 
وی ادامه داد: اما در این سو، یعنی صنایع متوسط و کوچک، هیچ کدام ازین نگرانی‌ها و ابهامات موضوعیت ندارد. چندان کاری با دلار، دولت و مجلس و برجام و فرجام ندارند. بازار در این سو همچنان ارزش معاملات مطلوبی داشته و نقدشوندگی کاملا حفظ شده است. می‌توان امیدداشت که شرکت‌های pe محور این گروه که قادر به تقویت سود در سال جاری هستند بازدهی بهتر از نرخ تورم را تجربه کنند ضمن اینکه نرخ اوراق بدهی کاهش یافته و از pe بازار حمایت می‌کند.
**وزن‌دهی به شرکت‌های کوچک و متوسط
هلالات تاکید کرد: نهایتا، با کاهش ارزش معاملات، کاهش قیمت‌ها آسان‌تر و سهل‌تر از رشد قیمت‌هاست. باید از شرکت‌هایی که با شایعه رشد کرده‌اند و تحلیل دقیقی روی‌ آنها وجود ندارد، فاصله گرفت و در مقابل به شرکت و صنایع متوسط و کوچک که pefw آن‌ها در محدوده کمتر از میانگین بازار است وزن داد. ضمنا با توجه به کاهش ارزش معاملات، سطح ریسک باید کاهش یابد و در انتخاب گزینه خرید، وسواس به خرج داد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =