۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

کف‌سازی بازارهای موازی

الهام اسرعی_کارشناس بازار سرمایه
کف‌سازی بازارهای موازی

بازارهای موازی در هفته ای که گذشت، با پمپاژ اخبار به خصوص در حوزه سیاسی و توافق برجام با شیب نزولی همراه شدند. دلار تا کانال ۴۶ هزار تومان برگشت و سکه امامی پس از مدتها به کانال ۲۷ میلیون تومان عقبگرد کرد. در این میان بورس نیز روزهای خوبی نداشت و شاخص بورس با ریزش های سنگین به ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار واحد رسید. با این حال روند نزولی ادامه پیدا نکرد و خریداران پای میز معامله آمدند.

**کف‌سازی بازارهای موازی

الهام اسرعی در خصوص روند بازارها در بیداربورس نوشت: بازارهای موازی در هفته ای که گذشت، با پمپاژ اخبار به خصوص در حوزه سیاسی و توافق برجام با شیب نزولی همراه شدند. دلار تا کانال ۴۶ هزار تومان برگشت و سکه امامی پس از مدتها به کانال ۲۷ میلیون تومان عقبگرد کرد. در این میان بورس نیز روزهای خوبی نداشت و شاخص بورس با ریزش های سنگین به ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار واحد رسید. با این حال روند نزولی ادامه پیدا نکرد و خریداران پای میز معامله آمدند.

**افزایش تقاضا در بورس

روند کاهش نرخ دلار بازار آزاد طی روزهای گذشته بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد و بازار سهام نیز از این موضوع مستثنی نبود و نماگرهای تالار شیشه‌ای با افت نسبتا زیادی همراه شدند. اکنون اما نرخ دلار بار دیگر گارد صعودی به خود گرفته و این موضوع می‌تواند در کنار عواملی دیگر، موجب رشد معاملات شود. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه اگر درآمدهای دلاری شرکت‌های صادراتی افزایش یابد و این سهم‌ها محصولات خود را با نرخ بالاتری به فروش برسانند، موجب خواهد شد تا هفته آینده شاخص کل بازار سرمایه روند صعودی را طی کند. همچنین دور از انتظار نیست که اخبار خوش و نزدیک شدن به مجامع بسیاری از شرکت‌ها در تیرماه بتواند به کمک روند صعودی بازار سهام بیاید و در نهایت سطح تقاضا را افزایش دهد.

**منتظر کاهش نرخ طلا نباشید

روند صعودی قیمت اسکناس آمریکایی از روز دوشنبه آغاز شده و همچنان نیز ادامه داشته است. متعاقب رشد قیمت دلار، بازار طلا و سکه نیز در مسیر صعودی قرار گرفته است. در روزهای گذشته فعالان بازار طلا و سکه روند تقاضا را در پایین‌ترین حد اعلام کردند. آنها معتقدند فصل ریزش قیمت در بازار فلز زرد به پایان رسیده و مردم نباید منتظر تغییرات خاص در روند قیمت‌ها باشند. در حال حاضر بازار فلز زرد به مسیر اصلی خود برگشته و تاثیر اخبار خنثی شده است. بنابراین انتظار افزایش یا کاهش شدید و معناداری در بازار وجود ندارد. تنها اخبار نسبتا موثق از روند مذاکرات، چه مثبت و منفی می‌تواند اثر جدی بر قیمت‌ها بگذارد.

**شرایط بحرانی بازار مسکن

وضعیت ملک به حدی بد شده است که حتی دیگر افراد پردرآمد نیز نمی توانند اولین خانه خود را خریداری کنند. می­توان گفت شکاف بزرگی میان خانه اولی ها و چند خانه‌ای‌ها به وجود آمده است و اصلی ترین مقصر هم سیاستگذارانی هستند که در حوزه مسکن نقش‌آفرینی می­کنند. تحقیقات نشان می­دهد که مقصر اصلی این وضعیت بحرانی، دولت و شهرداری­ها هستند. گرچه در سال­های گذشته، این دو نهاد سیاست­هایی را دنبال­اند که تعداد خانه­ها افزایش پیدا کند اما به جای بهبود وضعیت، به بحرانی­تر شدن حوزه­ی مسکن افزوده­اند. می­توان گفت تصمیماتی که تا به امروز در حوزه مسکن گرفته شده، همگی دارای تبعات مختلفی بوده­اند که تنها وضعیت بازار مسکن را بدتر کرده است. امروزه حتی اگر درآمد بسیار خوب و مناسبی هم داشته باشید از چرخه­ خرید مسکن حذف شده­اید. چرا که قیمت خانه به قدری بالا رفته که حتی درآمدهای بالا هم نمی­تواند کفاف خرید خانه را بدهد.

** خودرو در سراشیبی قیمت

قیمت خودروها در سه هفته اخیر روز به روز کمتر می‌شود و پیش بینی بازار خودرو به تداوم این روند کاهشی اشاره می‌کند. آغاز آزادسازی ۱۰۰ میلیون بلوکه شده متقاضیان سامانه یکپارچه و ریزشی شدن بازار ارز، نمودار قیمت خودرو را پس از دو هفته کاهشی کرد. به نظر می­رسددولتمردان به این نتیجه رسیده‌اند که واردات خودرو موجب کاهش التهاب در بازار شده و همانند قبل مخالفت قطعی با این فرایند ندارند. اگرچه واردات خودرو اکنون روند بسیار کُندی در پیش گرفته، اما شکسته شدن این تابو که سایه شوم خود را بر سر صنعت خودروسازی انداخته، بدون شک نقش بسزایی در کاهش قیمت خودروها ایفا می‌کند. ناگفته نماند که نرخ دلار نیز روی قیمت خودروها تأثیر می‌گذارد. با این حال نمی‌توان پیش بینی بازار خودرو را بر اساس قیمت فعلی دلار انجام داد، چراکه با کوچک‌ترین اتفاق سیاسی، نوسان شدیدی در قیمت ارز به وجود می‌آید.

**دلار از کف قیمتی برگشت

در هفته­ های اخیر قیمت دلار روند نزولی گرفته و بار دیگر به قیمت پایینتر از ۵۰ هزار تومان رسید و حتی در روزهای اخیر در نرخ ۴۶ هزار تومان هم خرید و فروش شده است.کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر تحت تاثیر خبرهای برجام و رایزنی‌های جدید برای توافق ایران و آمریکا است و به دنبال آن آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در برخی کشورهاست و این نشان می دهد که متغیرهای درباره ارز وابسته به تحریم هاست و اگر این تحریم‌ها برداشته شود و افق مثبتی پیش روی کارگزاران اقتصادی و مردم بگذارد منجر می شود روی کنترل نرخ و تورم اثر مثبتی داشته باشد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =