۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
پایان بهار ولی قرمز

الناز جمالی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: بلاتکلیفی بازار سهام بر سر عرضه خودرو در بورس‌کالا ادامه دارد و می‌توان گفت بازار بی‌رمقی که این روزها نظاره‌گر آن هستیم، متاثر از اخبار داخلی و سیاسی حاکم شده در این روزها است.

الناز جمالی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: بلاتکلیفی بازار سهام بر سر عرضه خودرو در بورس‌کالا ادامه دارد و می‌توان گفت بازار بی‌رمقی که این روزها نظاره‌گر آن هستیم، متاثر از اخبار داخلی و سیاسی حاکم شده در این روزها است.

**علت عقب‌نشینی بازارسرمایه
وی در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، بازار سهام از سویی با اخبار سیاسی و زمزمه‌های توافق در این هفته روبرو بود و از سویی دیگر متاثر از کاهش قیمت دلار شاهد عقب نشینی قیمت‌ها در بازار سهام بودیم. 

او اضافه کرد: از سوی دیگر اصلاح عمیق خودرویی‌ها و نبود خریدار در این صنعت بر سر کشمش‌های عرضه خودرو در بورس کالا و بلاتکلیفی این صنعت، موجب بی رمقی و کم حجم شدن معاملات نه تنها در این صنعت بلکه در کلیت بازار سهام شد. 

**مثبت شدن شاخص بورس به کمک پالایشی‌ها
جمالی با یادآوری این موضوع که  در این هفته شاهد اخباری در محوریت صنعت پالایشی ها بودیم، گفت: رسانه بانک مرکزی اعلام کرد که صرفا ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ارزی است که دولت از طریق فروش نفت و گاز کسب می‌کندو به بانک مرکزی می‌فروشد و سایر ارزها شامل پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و صادرکنندگان غیرنفتی با نرخ حواله ۳۸ هزار تومانی و اسکناس ۴۱ هزار تومانی به فروش می‌رسند و از طرفی دیگر در روز دوشنبه خبر تعدیل مثبت سود پالایشی‌ها موجب تحرکات مثبت و به صف خرید رسیدن این گروه شد و این موضوع موجب رنج‌کشی مثبت در شاخص کل شد و این نماگر را از حدوده منفی در مدار مثبت قرار داد. 

**خودروسازها در یک‌قدمی ورشکستگی
این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در آخرین هفته بهار ۱۴۰۲، شاهد راهی شدن عملکرد سالانه شرکت به سامانه کدال بودیم و این در حالی است که گزارشات خودرویی ها بازهم موجب ناامیدی سهامداران خود گردید و ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو فقط یک قدم تا ورشکستگی کامل را در گزارش سالانه خود نمایان کردند.
به گفته او در بین خودروسازان، ایران‌خودرو دارای بیشترین زیان انباشته با رقمی حدود ۷۵هزار میلیارد تومان بود و در راستای این گزارشات زمزمه تجدید ارزیابی شرکت‌های این صنعت به گوش بازار می‌رسید. 
این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت شاهد راهی شدن بزرگان صنعت بانکی از جمله بانک ملت، بانک صادرات و بانک تجارت برای برگزاری مجمع سالانه ۱۴۰۱ بودیم، عنوان کرد: در گزارش مجمع سالانه بانک ملت خبر افزایش سرمایه به سهامداران این نماد داده شد و از طرفی دیگر حسابرس بانک تجارت هم موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک تجارت را بند کرد و گفت به روزرسانی آن ضروری است که این مهم می تواند خبر خوبی برای سهامداران این نماد باشد.

**بررسی اخبار مهم
جمالی معتقد است در مجموع اخبار مهمی که در هفته پایانی خرداد در محوریت بازار سرمایه قرار داشت، که از جمله می‌توان به تغییرات نرخ ارز بدلیل مخابره اخبار سیاسی، اختلافات خودرویی ها بر سر عرضه خودرو در بورس کالا با شورای رقابت و پررنگ شدن مجدد تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها بورسی اشاره کرد. 
او در پایان گفت‌وگوی خود با بیدار بورس گفت: بازار سهام با توجه به تورم حاکم شده در کشور و همچنین اخبار مثبتی که با آن تا حدودی روبرو هستیم باز هم با کم لطفی سهامدارانش، با حجم پایین و در پایین ترین سطح قیمتی قرار دارد و درنتیجه بنظر می‌رسد بازار سهام بدنبال شفاف شدن موارد فوق است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =