واگنرها چه‌کسانی هستند؟

گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر با مدیریت یوگنی پریگوژین (Yevgeny Prigozhin) که یک الیگارش روس است و به دلیل فعالیت در زمینه رستوران‌داری و تامین غذای کاخ کرملین با نام مستعار "سرآشپز پوتین" شناخته می شود، یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. اگرچه نیروهای مزدور در روسیه غیرقانونی هستند، گروه واگنر در سال 2022 به عنوان یک شرکت ثبت شد و دفتر مرکزی جدید خود را در سن پترزبورگ افتتاح کرد. مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است.این مجموعه شبه نظامی خصوص از سوی کشورهای غربی تحریم شده و رسانه‌های طرفدار غرب آنان را متهم به ارتکاب جنایت‌های سازمان یافته به نفع روسیه می‌کنند.

به گزارش بیداربورس گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر با مدیریت یوگنی پریگوژین (Yevgeny Prigozhin) که یک الیگارش روس است و به دلیل فعالیت در زمینه رستوران‌داری و تامین غذای کاخ کرملین با نام مستعار "سرآشپز پوتین" شناخته می شود، یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. اگرچه نیروهای مزدور در روسیه غیرقانونی هستند، گروه واگنر در سال 2022 به عنوان یک شرکت ثبت شد و دفتر مرکزی جدید خود را در سن پترزبورگ افتتاح کرد. مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است.این مجموعه شبه نظامی خصوص از سوی کشورهای غربی تحریم شده و رسانه‌های طرفدار غرب آنان را متهم به ارتکاب جنایت‌های سازمان یافته به نفع روسیه می‌کنند.

به گفته فرمانده واگنر تعداد نیروهای او 25 هزار نفر است و او از روس‌ها می‌خواهد به نیروهای واگنر بپیوندند تا به این «ننگ» پایان دهند.

**علت اختلاف میان واگنرها و ارتش روسیه چیست؟ 

اخیراً اختلافاتی میان رئیس این گروه با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه پدید آمده که موضوع آن در خصوص تحولات جنگ اوکراین است.

ارتش روسیه این گروه را به فروش اطلاعات جنگی به ارتش اوکراین متهم کرده است. فرمانده واگنر مدعی است که ارتش، پوتین را با اخبار غلط درباره پیشرفت‌های جنگی در اوکراین گمراه کرده است.

اخباری که از ساعتی پیش درباره بروز تنش میان این گروه و ارتش روسیه منتشر شده حاکی از بالا گرفتن درگیری‌ها است.گرچه برخی تحلیل‌گران از احتمال بروز چیزی شبیه کودتا در روسیه سخن می‌گویند، اما پوتین اعلام کرده که اوضاع را زیر نظر دارد.

**در روسیه چه‌خبر است؟

با شروع پیشروی واگنرها مسکو وارد فاز امنیتی شد و خیابان‌های منتهی به کرملین مسدود شدند. نفربرها و تانک های نظامی در خیابان ها مستقر شدند و منابع خبری روس گزارش دادند «طرح قلعه» در مسکو اجرا شده است.

طرحی که به مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق امنیتی، مستلزم تجمع اضطراری نیروهای پلیس و آمادگی برای دفع حمله خارجی اطلاق می‌شود.

در ساعات پایانی شب و تا طلوع خورشید شنبه ، نیروهای واگنر توانستند مناطقی استراتژیک در شهر روستوف را محاصره کنند و به نخستین هدف نظامی خود برسند. حالا روستوف محل رویارویی نیروهای ارتش و مزدوران واگنر در روسیه است.

بعد از این درگیری ها ارزش بازار سهام روسیه به پایین ترین حد خود رسیده و مردم در شهرهای بزرگ صبح روز تعطیل شان را با سردرگمی و ترس از کشیده شدن زبانه های جنگ به خاک شهرهای بزرگ شان آغاز کرده اند.

کد خبر 31002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =