حقیقی‌ها به بازار بازمی‌گردند؟

یک کارشناس ارشد بازارسرمایه در خصوص عملکرد حقیقی‌ها در بازارسرمایه توضیح داد: اتفاقاتی که در دوماه گذشته در سمت عرضه بازار رخ داد به‌نوعی گویای این است که اعتماد به بازارسرمایه اندکی کاهش پیدا کرده و حقیقی‌ها با افت ارزش بازار و شاخص‌کل ترجیح دادند در سمت فروش قرار بگیرند و خروج نقدینگی از بازارسرمایه هم در روزهای اخیر عمدتا هیجانی است و با بهبود شرایط مجددا شاهد ورود سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار خواهیم بود.

کامل ابراهیمیان، تحلیلگر ارشد بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند امروز بازارسرمایه و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد بازارسرمایه به اتفاقات سیاسی که حتی ربطی به کشور ما ندارد بیش از حد واکنش نشان می‌دهد.

**رفتار بازارسرمایه هیجانی است

 او با یادآوری این موضوع که در روزهای گذشته شاهد گشایش‌های سیاسی و خبرهای خوش از مذاکرات بودیم، خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد رفتار بازار بیشتر هیجانی است و در روزهای آینده این روند تغییر خواهد کرد و به عبارتی با توجه به اینکه در دو ماه گذشته شاهد افت سنگین شاخص‌کل و ریزش ارزش بازار اکثر شرکت‌ها بودیم انتظار می‌رود در روزهای آتی معاملات اکثر صنایع و سهام بهبود پیدا کنند.

به عقیده وی تصمیمی که در خصوص افزایش میانگین نرخ دلار فرآورده‌های نفتی در بورس‌کالا و همچنین کشف قیمت با نرخ نیمایی گرفته شده اتفاقات مثبتی است اما این انتظار وجود دارد که سیاست‌گذاری به نحوی باشد که سهامداران و مصرف‌کنندگان هر دو منتفع شوند.

**قیمت دلار تعادلی شده است

ابراهیمیان با اشاره به این مهم که طی سه ماه اخیر شاهد اصلاح نرخ دلار بودیم، عنوان کرد: این کاهش نرخ به دلیل مخابره شدن اخبار مثبت سیاسی بوده و به تبع تقویت ریال در برابر دلار شاهد بودیم که این نرخ به سطح مقاومتی رسید و به‌نظر می‌رسد قیمت‌ها تعادلی شده باشند.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه ادامه داد: باتوجه به اینکه در اقتصاد کشور این روزها شاهد تورم و رشد نقدینگی هستیم به‌نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی دلار تعادلی باشد مگر اینکه در تحولات سیاسی شاهد گشایش‌های بزرگتری باشیم که در نتیجه آن درآمدهای ارزی کشور افزایش پیدا کند.

**کدام صنایع گزارش‌های خوبی ارائه کردند؟

او با بیان اینکه اکثر شرکت‌ها گزارش‌های سال ۱۴۰۱ خود را منتشر کردند، گفت: در بسیاری از شرکت‌ها شاهد تحولات مثبت در سودآوری بودیم که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع بانکی، پالایشی، داروسازی و سیمانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: صنایع مذکور جز گروه‌های پیشرو در گزارشات عملکرد بودند و انتظار می‌روند امسال هم در این صنایع شاهد افزایش نسبی سودآوری باشیم.

ابراهیمیان در خصوص عملکرد حقیقی‌ها در بازارسرمایه توضیح داد: اتفاقاتی که در دوماه گذشته در سمت عرضه بازار رخ داد به‌نوعی گویای این است که اعتماد به بازارسرمایه اندکی کاهش پیدا کرده و حقیقی‌ها با افت ارزش بازار و شاخص‌کل ترجیح دادند در سمت فروش قرار بگیرند و خروج نقدینگی از بازارسرمایه هم در روزهای اخیر عمدتا هیجانی است و با بهبود شرایط مجددا شاهد ورود سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار خواهیم بود.

**نقدینگی به سمت کدام بازار می‌رود؟

این کارشناس ارشد بازارسرمایه با بیان اینکه در شرایط فعلی شاهد رکود سنگین در بازارهای موازی از جمله مسکن و خودرو هستیم، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد نقدینگی در حال حاضر ترجیح می‌دهد در بازارهای کم‌ریسک از جمله  صندوق‌های بادرآمد ثابت و سپرده‌های بانکی پارک شود و در شرایط بهتری وارد بازارسهام شود.

به گفته وی باتوجه به اینکه در اکثر بازارها شاهد اعمال مالیات بر درآمد هستیم بازارسرمایه فرصتی است برای سرمایه‌گذاران تا از این معافیت مالیاتی استفاده کنند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =