دو عامل موثر در تغییر نوسان بورس و جلوگیری از خروج پول حقیقی ها

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیشروی خروج پول حقیقی‌ها، دو عامل را در تغییر روند بورس و قرار گرفتن در مدار تعادل موثر دانست.

به گزارش بیداربورس، احمد اشتیاقی درباره وضعیت آشفته بازار سهام با انتشار مطلبی با عنوان "چه عواملی ذائقه بازار را تغییر می‌دهند؟" به دنیای اقتصاد اعلام کرد: شاخص بورس در سومین هفته‌ تابستان  ۹۵. ۵ درصد دیگر را از دست داد تا سرانجام پس از کش‌ و قوس‌های فراوان با مقاومت مهم ۱. ‌۲ میلیون واحد خداحافظی کند.

بورس در حالی با نوسانات منفی دست به گریبان است که کمبود نقدینگی به آفتی بزرگ مبدل شده و نشانه‌ای متقن مبتنی بر امکان ورود پول به بازار نیز وجود ندارد. بنابراین روند خروج پول حقیقی در حال پیشروی است.

عدم محرک جدی برای ورود پول به بورس یکی از معضلات بازار محسوب می‌شود. به این ترتیب با توجه به اینکه تغییری در وضعیت متغیرهای موثر دیده نمی‌شود، ممکن است سطوح بیشتری از دست برود.

یکی از خوش بینانه‌ ترین سناریوه هم حفظ وضعیت فعلی شاخص بوده و اگر نماگرها بتوانند در همین سطح باقی بمانند تا حدودی از روند پرشتاب خروج پول جلوگیری خواهد شد اما وضعیت متغیرهای بیرونی سبب شده این سناریو با اما و اگر روبرو باشد.

شواهد نشان می‌دهد قرار گرفتن بازار در مدار تعادلی نیازمند تغییر برخی از سیاست گذاری‌ها است. چرخش بانک مرکزی از برخی سیاست گذاری‌ها می‌تواند ناجی بازارر شود. سیاست‌های دستوری در خصوص نرخ دلار نیمایی موجب شده سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب را به بورس ارجحیت دهند. یکی از راه‌های رونق بورس انتقال پول از بازارهای رقیب به این بازار است اما تا زمانی که سیاست‌های دستوری بانک مرکزی اجرا شود، پول وارد بازار سرمایه نخواهد شد.

بارها دیده شده به دنبال تدابیر سیاست گذار، نه‌تنها پول وارد بورس نشده بلکه به سوی بازارهای دیگر هدایت شده و بررسی رفتار حاکی از ناتوانی مطلق در کنترل دلار آزاد است. همین امر سبب شده سرمایه‌گذار دلار ۵۰ هزارتومانی را به بازار سهام ترجیح دهد.

در سه ماه گذشته نرخ نیمایی دوم که قرار بود بر اساس عرضه و تقاضا مشخص شود در محدوده مشخصی قابل معامله است که کشف قیمت آن برای صنایع توجیه اقتصادی ندارد. با توجه به این وضعیت و با اتمام فصل مجامع و انتشار گزارش‌های فصل بهار ممکن است تا حدودی سرمایه‌گذاران کوتاه‌ مدت جذب بازار شوند. حال باید دید آیا این دو عامل می‌تواند ذائقه بازار را تغییر دهد یا نمی‌تواند؟

به‌رغم مصائبی که بازار سهام با آنها دست‌ و پنجه نرم می‌کند از نظر ارزندگی اکثر سهام در وضعیت معقولی به سر می‌برند. این مهم از یک سو و از طرفی نتایج گزارش‌های سه‌ماهه می‌توانند روند بازار را تغییر دهند. با توجه به وضعیت تورمی حاکم بر اقتصاد، P/ E بازار ارزنده محسوب می‌شود و با عقبگرد سیاست گذار از سیاست‌های چکشی، سرمایه‌گذاران می‌توانند با ریسک حداقلی وارد بازار شوند.

کد خبر 31881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =