نیاز بورس به چند شوک مثبت و انتقاد از دولت و انفعال سازمان

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رکود بورس، ارزش پایین معاملات و دیکته سیاست منفعلانه به نهاد ناظر معتقدند، بازار به چند شوک مثبت نیاز دارد.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رکود بورس، ارزش پایین معاملات و دیکته سیاست منفعلانه به نهاد ناظر به دنیای اقتصاد اعلام کردند: بازار به شوک های مثبت از جمله رشد نرخ دلار، لغو مصوبات اخیر، اخبار مثبت در خصوص صنایع خودرویی و اتفاقاتی از این دست نیاز دارد.

*بورس محکوم به رکود است

علی عصاری: هفته‌ گذشته با ۵ کندل منفی آغاز و آخر هفته بدنه کندل بلندتر شد. به طوری که در دو روز معاملاتی پایانی هفته اخیر منفی‌های بیشتری دریافت شد. عرضه‌ها به شدت زیاد بود و روند حمایتی به جایی رسید که سال ۹۹ بود. تقریبا بیشتر نمادها حتی پایین‌تر از سقف سال ۹۹ بودند و نسبت به شاخص کل زیان بیشتری را متحمل شدند. جالب‌تر اینکه شاخص کل در ابتدای هفته دو درصد منفی خورد اما اکثر سهام منفی‌های بیشتری دریافت کردند.

به نظر می‌رسد دلیل عمده این موضوع وجود عرضه اولیه‌ها و صندوق‌هایی که در دو روز ابتدایی معاملاتی نقدینگی موجود در بورس را جمع‌آوری کردند باشد اما با توجه به معاملاتی که بعد از ساعت ۱۲:۳۰ چهارشنبه در صندوق‌ها و بخصوص صندوق‌های اهرمی دیده می‌شد احتمالا شرایط در این هفته مقداری بهتر باشد.

شاخص نه قرار است به قدری ریزش کند که داستان سال ۹۹ تکرار شود و نه آن‌قدر افزایشی شود که عده‌ای سود ببرند. گویی بازار سرمایه محکوم است مانند سایر بازارها در رکود به سر ببرد و این رکود به معنی نوسان‌های کوتاه‌ مدت، کندل‌های کوتاه‌ مدت منفی و بلافاصله چند مثبت است. این جریان فقط بهشت نوسان‌گیرها است و هیچ دلیل منطقی برای سهامداری نیست.

خرید و فروش‌های روزانه و هفتگی شاید بازگردد و روال هفته جاری کمی بهتر از هفته گذشته باشد و اگر مجددا رمق بازار با عرضه اولیه‌ها و صندوق‌ها گرفته نشود می‌توان مثبت‌های محدودی را در ابتدای هفته داشت و مجدد به روال قبل برگشت.

در این میان سازمان بورس هم توانایی و ظرفیت حل مشکلات بورس را ندارد. البته اتفاقاتی که بر سر بازار آمده از سمت نهادهای بالادستی است اما سازمان بورس نیز به‌ شدت منفعل است و انگار در زمین حریف بازی می‌کند. در این میان شکایت سازمان بورس به دادستانی درباره ارسال اطلاعات گمراه‌ کننده به سهامداران نیز بیشتر حرکتی نمادین بود.

طبق سیاست کلی قرار نیست بورس حرکت مثبت یا منفی شدیدی داشته باشد و به نظر می‌رسد این موضوع را ریاست سازمان بورس هم می‌داند و این سیاست به آنها نیز دیکته شده اما در منفعل بودن ریاست سازمان شکی وجود ندارد. به طور کلی امید است ارزش معاملات افزایش پیدا کند تا حداقل بازار به کما نرود و ترس در بازار مسری نشود.

*دولت متهم ردیف اول

مهدی رضایتی: تمامی اتفاقات منفی اخیر نشات‌ گرفته از تصمیمات نابجای دولت است. هفته گذشته دولت به صورت مداوم اخبار بدی به بازار مخابره کرد و باعث شد بی‌اعتمادی مجددا بر بازار سرمایه حاکم شود و سرمایه‌گذارانی که در جو مثبت اواخر سال گذشته به سمت بورس آمدند از آن فراری شوند.

بعد از ۲.۵ سال رکود، بدبینی نسبت به بازار اندکی رفع شده بود اما تصمیمات اخیر دولت باعث شد بی‌اعتمادی مجددا نسبت به بازار شکل بگیرد. در کنار این اتفاقات، افت نسبی دلار و اصلاحی که کامودیتی‌ها داشتند نیز به اصلاح شدید بازار دامن زد اما مهم‌ترین دلیل ریزش‌های اخیر بی‌اعتمادی‌ است که دولت در سهامداران ایجاد کرده است. مصوبات متعدد، اخبار بد و ... باعث شد خریداران عقب بنشینند و حضور فروشنده‌ها پررنگ شود.

تا زمانی که شرایط فراهم و اعتماد سهامداران مجددا به بازار جلب نشود بعید است بازار روند رو به‌ رشد بگیرد اما در مجموع طی دو روز اخیر به دلیل تصمیمات فدرال رزرو کامودیتی‌ها مقداری رونق گرفتند. گزارش‌های سه‌ماهه نیز در راه است، صنایع داخلی و ریالی گزارش‌های عمدتا مناسبی دارند. این دو امیدواری می‌تواند جو مثبتی در بازار ایجاد کند اما در مجموع بازار در رکود، قدرت خریدار کم و ارزش معاملات پایین است و بازار به شوک مثبتی نیاز دارد تا اعتماد برگردد. این شوک می‌تواند رشد نرخ دلار، لغو مصوبات اخیر، اخبار مثبتی در خصوص صنایع خودرویی و اتفاقاتی از این دست باشد.

سازمان بورس دنباله‌رو است و دست بازی برای تصمیم‌گیری ندارد. به همین دلیل دولت همواره مسائلی از قبیل کسری بودجه را در اولویت قرار می‌دهد و جبران آن از روند بازار اهمیت بیشتری دارد. در این میان سازمان بورس هم توانایی مقابله ندارد و و نهایتا چند بیانیه بی‌تاثیر منتشر می‌کند. سازمان بورس در ریزش بورس از سقف سال ۹۹ مقصر است.

سازمان می‌خواهد بورس را به تعادل برساند تا رشد شارپی در این بازار نداشته باشد. بعد از عرضه‌هایی که صورت گرفت و دستوراتی که در خصوص عرضه بیش از تعهد به بازارگردان‌ها داده شد ترس دوباره ایجاد شد و در نتیجه به سقف سال ۹۹ رسید. شاخص بعد از ۲.۵ سال دوباره به همان نقطه برگشته‌ اما  بازارهای رقیب از جمله دلار رشد زیادی داشتند.

سودآوری شرکت‌ها رشد داشته و در مجموع شرایط با سال ۹۹ متفاوت است. بازار در نقطه ارزندگی است و خیلی از صنایع از نقطه ارزندگی فاصله دارند و در نقاطی به مراتب پایین‌تر از ارزش واقعی معامله می‌شوند. به همین دلیل این شرایط پایدار نخواهد ماند اما رشد به یک محرک نیاز دارد. رشد بازار جهانی، اخبار منفی برجامی و افزایش قیمت دلار، ازسرگیری تجدیدارزیابی‌ها و ... می‌تواند برای رشد بورس محرک باشد.

در مجموع ریزشی مانند آنچه سال ۹۹ اتفاق افتاد به دور از انتظار است و احتمالا بازار در همین حوالی به تعادل می‌رسد. در هفته جاری گزارش‌های سه‌ ماهه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود چند شرکت گزارش‌های مطلوبی ارائه و صنایع را مثبت کنند. احتمال اینکه بازار به تعادل برسد و به سمت مثبت حرکت کند وجود دارد.

کد خبر 31887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =