تحقیقات جدید اتحادیه اروپا از رفتار ضد رقابتی مایکروسافت

اتحادیه اروپا رسما از مایکروسافت بر سر باندلینگ اپلیکیشن کنفرانس ویدئویی تیمز (Teams) با نرم افزار آفیس (Office)، تحقیقات خواهد کرد.

به گزارش بیداربورس، روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از چهار منبع آگاه در کمیسیون اروپا نوشت: این کمیسیون هفته آینده تحقیقات رسمی را پیرامون این ادعاها که مایکروسافت از موقعیت برتر خود، سوءاستفاده کرده است، خواهد گشود. این نخستین تحقیقات کمیسیون اروپا از مایکروسافت در بیش از یک دهه گذشته، به شمار می‌رود. دو منبع آگاه اظهار کردند که کمیسیون اروپا ممکن است تا پاییز، اتهامات رسمی را علیه مایکروسافت اعلام کند.

فایننشیال تایمز در آوریل گزارش کرده بود که مایکروسافت در مذاکراتش، به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است مجبور کردن مشتریان آفیس به نصب خودکار اپلیکیشن Teams در دستگاه‌هایشان را متوقف کند. این پیشنهاد پس از آن مطرح شد که شرکت "اسلک" (Slack) در سال ۲۰۲۰ از مایکروسافت به اتحادیه اروپا شکایت برد و مدعی شد باندلینگ این دو سرویس، برخلاف قانون رقابت این بلوک بوده است.

اما منابع آگاه می‌گویند: مذاکرات بر سر این که آیا امتیازات پیشنهاد شده توسط مایکروسافت، تنها شامل اتحادیه اروپا خواهد داشت، در بن‌بست مانده و بروکسل، خواستار اجرای جهانی آنها شده است. این منابع آگاه افزودند: هر چند مذاکرات برای رسیدن به توافق، هفته جاری ادامه پیدا خواهد کرد اما خیلی بعید است که مایکروسافت موفق شود از تحقیقات رسمی در این خصوص، اجتناب کند.

مشکلات ضد انحصارطلبی مایکروسافت در اتحادیه اروپا، در حالی نمایان شده است که به نظر می‌رسد این غول نرم افزاری، به اعتراضات رگولاتورها نسبت به خرید ۷۵ میلیارد دلاری شرکت بازی "اکتیویژن بلیزارد"، فائق خواهد آمد.

دادگاه‌های آمریکایی هفته گذشته، اقدام کمیسیون تجارت فدرال برای جلوگیری از نهایی شدن این قرارداد را باطل کردند. این قرارداد خرید مورد تائید اتحادیه اروپا قرار گرفته است و همزمان، سازمان بازارها و رقابت انگلیس، با وجود تحقیقات اولیه، زمینه را برای موافقت با این قرارداد، فراهم کرده است.

بروکسل اقدامات ضد انحصارطلبی علیه سایر شرکت‌های فناوری آمریکایی بزرگ را مضاعف کرده است. اپل، گوگل و متا به دلیل رفتار ضد رقابتی، با تحقیقات کمیسیون روبرو هستند. اما اقدام علیه مایکروسافت، نخستین تحقیقات بروکسل از این شرکت نرم افزاری از سال ۲۰۰۹ است که کمیسیون اروپا، مایکروسافت را به دلیل عرضه مرورگر اینترنت اکسپلور در سیستم عامل ویندوز، هدف قرار داد.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، مایکروسافت در سال‌های اخیر تلاش کرده است از مبارزات حقوقی در اروپا که به حدود دو میلیارد یورو جریمه در گذشته بالغ شده است، اجتناب کند. اقدام به دادن امتیاز در خصوص اپلیکیشن Teams، برخلاف رویکرد سابق مایکروسافت در زمان روبرو شدن با شکایت‌های رقابتی قبلی در بیش از دو دهه قبل است.

کد خبر 32039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =