اصلاح ابلاغیه‌های قدیمی صندوق‌های درآمد ثابت با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاران

محمد خبری‌زاد گفت: با تغییر ریاست سازمان بورس، به منظور کاهش ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابلاغیه‌های قدیمی در مسیر اصلاح قرار گرفت؛ به نحوی که در این رابطه می‌توان به تغییر سقف خرید سهام از ۲۵ به ۱۵ و از ۱۵ به ۱۰؛ برداشت حداقل کف سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام و نیز ممنوعیت معامله آپشن‌ها اشاره کرد.

به گزارش بیداربورس محمد خبری‌زاد عضو هیئت مدیره کارگزاری بانک کارآفرین، در خصوص عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از همان ابتدای تاسیس، عملکردشان مانند سپرده‌های بانکی بود یعنی سهامدارانی که شرایط بازار را در کوتاه مدت مناسب ارزیابی نمی‌کردند از این صندوق‌ها استفاده می‌کردند.

وی افزود: با افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت این صندوق‌ها رقیب جدی برای سپرده‌های بانکی محسوب شدند و به سمت جذب منابع بانکی حرکت کردند.

عضو هیئت مدیره کارگزاری بانک کارآفرین در ادامه بیان کرد: از جمله سیاست‌های مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت این است که منابع این صندوق‌ها صرف مواردی همچون خرید اوراق‌های با درآمد ثابت به منظور کمک به تامین مالی دولت و شرکت‌های خصوصی، سپرده‌های بانکی و تزریق به منظور خرید سهام می‌شود.

خبری‌زاد تصریح کرد: متاسفانه طی سالیان اخیر حدنصاب‌هایی را بر مبنای شرایط بازار سهام برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تعیین می‌کردند که این مسئله مغایر با فلسفه وجودی این صندوق‌ها بود و ریسک آن‌ها را افزایش می‌داد، به نحوی که در این رابطه می‌توان به الزام صندوق‌ها برای خرید سهام (۱۵ درصد پرتفوی) در اواخر سال ۹۹ اشاره کرد.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری که منابع خود را در صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند به دنبال ریسک نیست؛ اما ابلاغیه‌هایی که طی سال‌های گذشته منتشر شد، مدیران برخی از صندوق‌های سرمیه‌گذاری با درآمد ثابت را دچار مشکلات متعددی کرد و ‌NAV آنها دست‌خوش تغییرات منفی قابل توجهی شد.

عضو هیئت مدیره کارگزاری بانک کارآفرین گفت: خوشبختانه با تغییر ریاست سازمان و تغییر اعضای معاونت مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابلاغیه‌های قدیمی در مسیر اصلاح قرار گرفت؛ به نحوی که در این رابطه می‌توان به تغییر سقف خرید سهام از ۲۵ به ۱۵ و از ۱۵ به ۱۰ و برداشت حداقل کف سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام را اشاره کرد.

خبری‌زاد گفت: ممنوعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بحث معاملات آپشن نیز ذیل ابلاغیه‌های اصلاحی فوق قرار گرفت زیرا وقتی تصمیم بر این است که این صندوق‌ها وارد بازار سهام نشوند پس دلیلی مبنی بر ورود آنها به بازار آپشن نیست.

وی گفت: به نظر می‌آید سیاست کلی معاونت مربوط به صندوق‌های سرمابه‌گذاری این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت دیگر درگیر ریسک بازار سرمایه نشوند و به سمت فلسفه تاسیس خود حرکت کنند.

عضو هیئت مدیره کارگزاری بانک کارآفرین گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به نسبت سپرده‌گذاری در بانک‌ها چند حسن دارند؛ نخست اینکه این صندوق‌ها نرخ شکست ندارند، در حالی که بانک‌ها کاملا عملکردشان برعکس است یعنی اگر سرمایه‌گذاری سرمایه‌ خود را زودتر موعد مقرر برداشت کند از مبلغ سود آنها کم می‌شود، یعنی عملا می‌توان گفت سرمایه اشخاص در بانک‌ها قفل می‌شود.

خبری‌زاد تصریح کرد: سقف و کف مبلغ برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اهمیتی ندارد و اشخاص با هر مبلغی می‌توانند به سوددهی مطلوب خود دست پیدا کنند در حالی که این مسئله برای بانک‌ها بسیار اهمیت دارد و مبالغ پایین به تناسب، سود کمتری دریافت می‌کنند.

منبع: سنا
کد خبر 32060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =