شفافیت اطلاعات شرکت‌ها با تجدید ارزیابی دارایی‌ها

لادن شنطیا گفت: با توجه به شرایط تورمی در کشور و رشد قیمت اسمی اقلام و کالاها که در ارزش دارایی‌های ثبت شده در دفاتر شرکت‌ها نمودی ندارد، شرکت‌ها از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌توانند صورت وضعیت مالی خود را در وضعیت مناسب‌تری از اقلام تاریخی نشان داده و اطلاعات مفیدتری به سهامداران درباره دارایی‌های خود ارائه دهند.

به گزارش بیدار بورس، لادن شنطیا، مدیر عامل سبدگردان سپینود، در رابطه با مزایای تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها، اظهار کرد: شناسایی مازاد ارزش تمامی گروه‌های دارایی با ماهیت مشابه و مورد استفاده در یک نهاد همچون (زمین، ساختمان‌ ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری، وسایل و تجهیزات اداری، حتی دارایی نامشهود و... ) و از سوی دیگر طبقه‌بندی افزایش مبلغ دفتری ناشی از آن در قسمت حقوق صاحبان سهام در ترازنامه را تجدید ارزیابی تمام دارایی‌های شرکت می‌نامند.

وی ضمن تاکید بر مزایای تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌های بورسی، بیان کرد: با توجه به شرایط تورمی در کشور و رشد قیمت اسمی اقلام و کالاها که در ارزش دارایی‌های ثبت شده در دفاتر شرکت‌ها نمودی ندارد، شرکت‌ها از طریق تجدید ارزیابی می‌توانند صورت وضعیت مالی خود را در وضعیت مناسب‌تری از اقلام تاریخی نشان داده و اطلاعات مفیدتری به سهامداران درباره دارایی‌های خود ارایه دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: شرکت‌ها می‌توانند از طریق اصلاح ساختار سرمایه و بهبود نسبت‌های بدهی، تامین مالی ارزان‌تر و گسترده‌تری داشته و در سایر اقدامات توسعه‌ای نظیر عرضه سهام یا ادغام و تملیک، عملکرد مناسبی‌تری را ارائه دهند.

شنطیا تاکید کرد: بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها همواره در جهت آراسته‌کردن وجهه شرکت‌ها نزد موسسات اعتباری عمل نمی‌کند و گاهی با واقعی‌تر شدن وضعیت مالی شرکت و عیان شدن سود اقتصادی آنها، بازده واقعی شرکت که پیش از این صرفا از سوی تحلیلگران بازار قابل محاسبه بود، برای عموم مشهود می‌شود.

وی در مورد مزایای تجدید ارزیابی دارایی‌ها گفت: شناسایی مازاد ارزش دارایی‌ها، مستقیما بر ارزش شرکت تاثیرگذار نبوده و آثار غیرمستقیمی در ارزش‌گذاری شرکت دارد. بنابراین استقبال بازار سرمایه از تجدید ارزیابی شرکت‌ها را تا حدودی می‌توان ناشی از شرایط روانی و تورمی حاکم بر کشور دانست.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه عنوان کرد: براساس نگاه استانداردهای حسابداری مورد قبول، نسبت به بازار سرمایه در سایر کشورها رویکردهای متنوعی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها وجود دارد. برای مثال با وجودی که این موضوع در استاندارد IFRS پذیرفته شده، از سوی برخی دیگر از استانداردهای حسابداری نظیر GAAP آمریکا مجاز نبوده و در نتیجه در بورس‌های این کشورها محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

کد خبر 32518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =