دو روی تصمیمات مجلس

یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است که اخبار مجلس درباره بازار سرمایه امروز منجر به افزایش عرضه‌ها در بازار شد و بخشی از سخنان رئیس مجلس در این راستا تاثیرگذار بود و به عبارتی، استفاده از اصطلاح رفع ایراد مصوبه نرخ خوراک موجب شد تا این شائبه ایجاد شود که احتمالا از نظر هیات تطبیق، نرخ خوراک تثبیت شده و این خبر بد برای چندمین بار منجر به کاهش قیمتی در نمادهای پتروپالایشی گردید.

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند امروز بازارسرمایه به بیداربورس گفت: ارزش معاملات پایین و همچنین ابهامات موجود در کنار اخبار مربوط به بازار سرمایه در مجلس موجب گردید تا در نیمه دوم بازار شاهد افزایش فشار عرضه‌ها باشیم.

**نوسان، دامن تمامی بازارها را گرفته است

او با بیان اینکه در بازار امروز عملکرد حقوقی‌ها در دو خودروساز بزرگ که عملا نشان دهنده استراتژی کنترل هیجان بازار است منجر به تردید خریداران شد، افزود: روند نوسانی بازارسرمایه همانند چند هفته اخیر و پس از ریزش شدید از اردیبهشت ماه ادامه دارد و این روند تنها شامل بازارسهام نیست بلکه می‌توان گفت دامن بازارهای موازی را نیز گرفته است و در خصوص دلار روند نوسانی محدود به وضح دیده می‌شود.

**تصمیمات مجلس بدون در نظر گرفتن هزینه سنگین آن

وی به بررسی صحبت‌های امروز مجلس، پیرامون بازارسرمایه پرداخت و در خصوص تصمیمات اتخاذ شده، عنوان کرد: تعریف مشوق برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی که عمدتا بورسی‌ها جز مطرح‌های این حوزه هستند می‌تواند بر روند بلندمدت بازار سرمایه تاثیر مثبت داشته باشد.

حسین‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه منعطف مجلس به طور مثال در وجه تزریقی به صندوق تثبیت و الزام آور نبودن آن نشان دهنده جدیت در حمایت قیمتی از بورس نیست! آنچه در شرایط حال مشهود است اتخاذ تصمیم‌های سخت همچون عوارض مالیاتی، نرخ خوراک و گاز صنایع بدون در نظر گرفتن هزینه سنگین آن بر صنعت و سرمایه‌گذار است که در مقام عمل شرایط دشواری را برای سودآوری شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس بازارسرمایه معتقد است که اخبار مجلس درباره بازار سرمایه امروز منجر به افزایش عرضه ها در بازار شد و بخشی از سخنان رئیس مجلس در این راستا تاثیرگذار بود و به عبارتی، استفاده از اصطلاح رفع ایراد مصوبه نرخ خوراک موجب شد تا این شائبه ایجاد شود که احتمالا از نظر هیات تطبیق، نرخ خوراک تثبیت شده و این خبر بد برای چندمین بار منجر به کاهش قیمتی در نمادهای پتروپالایشی گردید.

**خوشبینی به رشد نماگرهای بازار در ادامه سال

 حسین‌نیا ادامه داد: با توجه به کش و قوس‌های این مصوبه و کسری بودجه دولت و عدم توفیق در فروش اوراق برای تامین کسری در قسمت اول می‌توان گفت اثرات سوء بر پیکره بازار ملموس است ولی با توجه به ریزش کلیت بازار در صورت ادامه نداشتن کنترل قیمتی در بازار توسط حقوقی‌ها می‌توان به رشد نماگرهای بازار در ادامه سال خوشبین بود .

به عقیده این کارشناس بازارسرمایه، دو نماد خودرو و خساپا همچنان در بازار لیدر محور ما تاثیرگذاری بالایی دارند که شرایط خاص آن‌ها و اخبار و شنیده‌های روز گذشته حول عرضه بلوک دولتی قابل بررسی و مهم است.

**کسری بودجه دولت، تسریع بخش عرضه بلوک خودرویی‌ها

او با بیان اینکه کسری بودجه دولت را می‌توان به عنوان یک عامل جهت تسریع در عرضه بلوک یاد شده عنوان کرد، گفت: لازمه پیشبرد این مهم آزادسازی قیمت کارخانه‌ای خودروها خواهد بود که شاید تصمیم سختی برای دولت ارزیابی شود.

وی با یادآوری این مهم که نحوه افزایش سرمایه خودرو و خساپا از دو طریق تجدید ارزیابی دولت و یا از محل صرف سهام امکان پذیر خواهد بود، بیان کرد: این شرکت‌ها برای افزایش از محل تجدید ارزیابی با منع قانونی ( فاصله ۵ ساله ) مواجه خواهند بود و برای افزایش از طریق صرف سهام با کاهش درصد سهامداری دولت که عملا جذابیت آن را نیز کاهش میدهد، مواجه می‌شوند و قطعا در این زمینه نیز امکان تصمیم‌گیری برای مستثنا شدن و یا تبصره در قانون وجود دارد .

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =