۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
اروپا در شوک افزایش قیمت گاز

به خاطر اعتصاب در تاسیسات گازی استرالیا، قیمت گاز برای تحویل در ماه سپتامبر در بازار اروپا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بیداربورس به نقل از CNBC، آمارهای بورس بین قاره‌ای لندن نشان می‌دهد که در معاملات روزهای اخیر، قیمت گاز در اروپا به بالاترین میزان در چند ماه گذشته رسیده است.

درواقع قیمت هر مگاوات ساعت گاز خانگی در اروپا برای تحویل در ماه سپتامبر با ۴۰ درصد افزایش فقط در یک روز معاملاتی به ۴۷ دلار رسید. البته پس از ساعتی قیمت گاز در اروپا کمی عقب‌نشینی کرد و کارشناسان می‌گویند از آنجا که استرالیا در کنار قطر و آمریکا از جمله بزرگ‌ترین صادرکنندگان LNG در جهان به‌شمار می‌رود، خبر اعتصاب احتمالی در تأسیسات گازی این کشور قیمت گاز در اروپا را بالا برده است.

رسانه‌های محلی در استرالیا اعلام کرده‌اند که کارگران شرکت‌های وودساید و شورون، برای بهبود امنیت شغلی و دریافت حقوق بیشتر قصد اعتصاب دارند و گفته می‌شود به احتمال زیاد این اعتصاب چند روز دیگر در ۵ تأسیسات گازی در استرالیا آغاز خواهد شد.

زونگ کیانگ لو، کارشناس مؤسسه ریستاد انرژی اعلام کرد: اعتصاب می‌تواند نیمی از صادرات LNG استرالیا را مختلف کند.

وی تأکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها ما انتظار بازار افزایشی برای گاز در اروپا را داریم؛ چراکه واردات LNG به این قاره کاهشی خواهد بود.

اگرچه ظرفیت ذخیرگاه‌های گازی اروپا ۸۸ درصد پر شده است، اما کمبود صادرات گاز از سوی استرالیا به کاهش عرضه به بازار جهانی و متعاقباً بالا گرفتن رقابت برای خرید این حامل انرژی بین مشتریان آسیایی و اروپایی منجر خواهد شد و می‌تواند به افزایش قیمت منجر شود.

منبع: مهر
کد خبر 32868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =