تحلیل سه کارشناس از وضعیت فعلی بورس و پیش بینی تعادل به شرط عدم افت دلار

سه کارشناس بازار سرمایه با ارائه تحلیلی کوتاه از وضعیت اخیر بورس، پیش بینی کردند بازار در صورت عدم‌ افت نرخ ارز در روزهای آینده، شرایط متعادل‌تری را تجربه کند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با ارائه تحلیلی کوتاه از وضعیت اخیر بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند بازار در صورت عدم‌ افت نرخ ارز در روزهای آینده، شرایط متعادل‌تری را تجربه کند.

مریم محبی: بازار سرمایه این روزها در سردرگمی عجیبی فرو رفته ‌است. در این بین روحیه لطیف بازار به‌شدت نسبت به انتشار اخبار حساس‌شده و در شرایط کنونی نسبت به اخبار مثبت و منفی واکنش عجیب و غریبی نشان می‌دهد. به‌طوری‌که واکنش منفی به کاهش و افزایش نرخ ارز در دو روز گذشته نشان داد.

از این‌رو می‌توان به این نتیجه نصفه و نیمه رسید که در شرایط کنونی بازار سهام کاملا بی‌ثبات و ناپایدار شده و عوامل دیگری به غیراز عوامل بنیادی و تکنیکال بر حال این روزها اثرگذار است. همچنین به دلیل افزایش نااطمینانی‌ها نسبت به آینده بازار، کوچ نقدینگی قوت گرفته‌ است. شنبه نیز صف‌های فروش هیجانی در گروه خودرویی تشکیل شد.

ترس سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت آینده این گروه و نامتوازن‌ بودن قیمت سهام این صنایع از جمله عواملی است که سایه سنگینی بر شرکت‌های خودروسازی می‌اندازد. سیاست گذاری‌های یک بام و دو هوا، بزرگ‌ترین ضربه را به بازار سرمایه وارد کرده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند کم‌رمق کنونی برای روزهای آینده نیز ادامه‌دار باشد. مادامی‌که سایه ترس عزم سفر نکند، کمتر می‌توان روزهای درخشانی را برای بازار سهام متصور بود.

برزو حق شناس: هفته گذشته اخبار مثبت بین‌المللی اثر بسزایی بر کاهش نرخ ارز داشت. به‌طوری‌که بازگشت نرخ ارز به کانال ۴۸‌ هزارتومانی در نخستین روز هفته‌ موجب نزول ۲.۴ درصدی شاخص بورس و سرخ‌پوشی تابلو معاملات بازار سهام شد. با این‌وجود تنفس دلار در کانال ۴۸‌ هزار تومانی دوام زیادی نداشت و دیروز به ۴۹.۲‌ هزار ‌تومان رسید.

دیروز بازار به تناسب افزایش نرخ ارز روز متعادل‌تری را به‌ثبت رساند. بورس تحت‌تاثیر ریسک‌های مهمی از جمله تغییر ناگهانی قوانین و نوسانات نرخ ارز است. در این بین نوسان قیمت سهام گروه خودرویی در دو روز گذشته را می‌توان به کاهش نرخ ارز و نامه وزارت صنعت نسبت داد. تامین نیاز ارزی خودروسازان چالشی برای بازار و سرمایه‌گذاران بوده و سیاست گذاران باید با اهتمام بیشتری دست به سیاست گذاری بزنند. با توجه به اینکه بخش‌ اعظمی از بازار تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز است در پیش‌بینی روند آتی بازار سرمایه باید منتظر ماند و دید نرخ ارز چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

نیما میرزایی: توافق‌های بین‌المللی و مذاکراتی که در دولت دنبال شده از جمله موضوعات اثرگذار بر شرایط اقتصادی و بازارهای مالی است. پنج‌شنبه نیز انتشار اخباری پیرامون توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه‌ ایران در کره، موجب کاهش نرخ ارز شد. به‌طوری‌که با انتشار این اخبار نرخ ارز به کانال ۴۸‌ هزار تومانی سلام مجدد هرچند کوتاهی کرد.

کاهش ۶۰۰‌ تومانی نرخ ارز موجب شد بازار سرمایه نخستین روز هفته سرخ فام و هیجانی باشد. یکشنبه دلار روند صعودی گرفت و افزایش ۴۵۰‌ تومانی آن موجب تحریک گیرنده‌های بازار شد. از همین‌رو باوجودی که شاخص‌ بورس بیست و دومین روز مرداد را با افت به پایان رساند اما وضعیت پایدارتری بین صنایع حکفرما بود. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم‌ افت نرخ ارز در روزهای آتی بازار شرایط متعادل‌تری را تجربه کند.

کد خبر 32930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =