وضعیت حال و ماه آینده بورس : خسته، ناتوان ، صفر و یک و کاملا رکودی !

وضعیت فعلی بورس از سوی دو کارشناس بازار سرمایه خسته، ناتوان، صفر و یک و کاملا رکودی توصیف و پیش شد تا پایان شهریور هم اتقاق خاصی رخ نخواهد داد.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام در حال رسیدن به مرز خستگی است و شاخص هم توان صعود را ندارد به دنیای اقتصاد اعلام کردند: دو عامل می‌تواند به بهبود وضعیت گروه خودرو و تقویت کوتاه مدت بورس کمک کند.

**بورس خسته و صفر و یکی

علی عصاری: بازار در حال رسیدن به مرز خستگی است به این معنی که تعادل‌های مثبت و منفی، سهامداران را خسته خواهد کرد و این موضوع وضعیت را برای بورس شکننده می‌کند. طبق روال دوره‌های قبل در این حالت ارزش معاملات به‌شدت پایین می‌آید، بازار یک‌ هفته مثبت و یک‌ هفته منفی شده و خریداری وجود ندارد.

هفته گذشته در برخی سهم‌ها تا میانه‌های بازار، هیچ معامله‌ای ثبت نشد. بازارسرمایه در حال ورود به مرحله بحران است و برخی سهامداران به دلیل سر رسیدهای مالی مجبور به فروش سهام می‌شوند و از آنجا که خریداری هم نیست قیمت سهام پایین و پایین‌تر می‌آید. کما اینکه برخی سهام با حدود ۳۰‌ درصد ریزش پس از رشد شارپی به کار پایان دادند.

در این میان اتفاق اخیر بانک‌های دولتی تا حدی رعب و وحشت به بازار وارد کرد. هفته گذشته خبر انحلال بانک آینده منتشر و اگرچه تکذیب شد اما موضوع انحلال بانک‌ها به‌ شدت به اعتماد بازار ضربه زده و می‌تواند خطرناک باشد. اگر انحلال یا ورشکستگی بانک‌ها، مخصوصا بانک‌های بزرگ، اتفاق بیفتد به‌ مراتب بیشتر از افزایش نرخ خوراک بر بازار سرمایه اثر خواهد گذاشت.

بازار در شرایط فعلی، صفر و یکی است و اکثر صنایع با هم حرکت می‌کنند. بنابراین اگر قرار باشد حرکتی هم در بازار سرمایه اتفاق بیفتد باید از مسیر شاخص‌ سازهایی مثل خودرویی‌ها و پالایشی‌ها عبور کند. اگر زمان فروش اوراق تمام شود که همچنان این اتفاق نیفتاده و هنوز نصف اوراق فروش نرفته، می‌توان به بازار امید داشت اما بعید به نظر می‌رسد تا پایان شهریور اتفاق خاصی در بورس بیفتد.

نمی‌توان زمان حرکت بازار سرمایه را پیش‌بینی کرد. مثلا در بازار رمزارزها به‌یکباره بیت‌ کوین ۴ هزار دلار ریخت اما این اتفاق قابل پیش‌بینی نبود. طبیعتا بازار سرمایه هم وضعیت مشابهی دارد. فقط کافی است سیاست گذار تصمیم بگیرد پول اوراقی را که فروخته وارد بازار کند یا اتفاقی از این دست در بازار بیفتد. ورود نقدینگی و پول‌های درشت، مهم‌ترین و پررنگ‌ترین عامل برای حرکت بورس است و احتمال دارد در هفته‌های آینده اتفاق بیفتد.

**ادامه روند رکودی

نیما میرزایی: بورس در وضعیتی کاملا رکودی و کم‌رمق به سر می‌برد و توان صعود ندارد. به‌رغم اینکه بسیاری از سهام در نقطه ارزندگی هستند و از نظر تکنیکال هم بازار در مکان قابل قبولی قرار دارد اما دلایل روان‌شناسی برای رشد بازار همچنان مشاهده نمی‌شود. بازار بعد از رشد پاییز سال گذشته تا اوایل سال به دنبال محرکی برای ادامه آن روند است.

بخش عمده‌ای از دلیل عدم‌حرکت بازار به رکودی مربوط می‌شود که دولت و مجلس عمدا در تمام بازارها ایجاد کردند و گریبان بازار سرمایه را نیز گرفت. بورس برخلاف سایر بازارها امکان رشد در صورت عدم‌ رشد دلار را نیز دارد و چنانچه به هر دلیلی در ماه‌های آینده قیمت ارز دوباره رشد کند، طبیعتا رشد بازار سرمایه هم پرشتاب‌تر و باثبات‌تر اتفاق می‌افتد و با اطمینان بیشتری می‌توان در مورد احتمال رشد و شدت آن خوش‌بین بود.

در هفته جاری احتمالا وضعیت رکودی کماکان ادامه پیدا می‌کند. ضمن اینکه با توجه به افت اندک قیمت‌های جهانی و بازگشت نرخ دلار در بازار آزاد به کانال ۴۸‌ هزار تومانی احتمالا درمجموع بازاری منفی با ارزش معاملات نسبتا پایین و نوساناتی که مشابه آن را در هفته‌های اخیر مکررا دیده شده، خواهد بود.

در ماه‌های گذشته گروه خودرویی و نمادهای لیدر تا حد زیادی روی جهت بازار به سمت بالا و پایین موثر بودند و اکنون نیز افت زیادی را تجربه کرده‌اند اما در وضعیت فعلی اخبار مثبت متعددی وجود دارد که می‌تواند این گروه و نمادهای بزرگ آن را از وضعیت اصلاحی خارج کند و مجددا در وضعیت صعودی قرار دهد. از جمله مهم‌ترین اخبار، افزایش سرمایه برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت و ورود مجدد فروش خودرو از طریق بورس‌کالا است.

چنانچه این دو موضوع به شکل جدی اجرایی شود می‌تواند به بهبود وضعیت گروه خودرویی و تقویت قابل‌توجه جبهه خریداران کمک کند و بر کلیت بازار سرمایه نیز موثر باشد و شاهد پیشروی شاخص در کانال ۲ میلیون واحدی باشد اما رشد بازار به دنبال گروه خودرویی باثبات و ادامه‌دار نیست و بیشتر به یک‌موج شبیه است.

این برخلاف رشدی است که می‌تواند به دنبال رشد دلار اتفاق بیفتد و در بلندمدت بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد. موضوع دیگر این است که سازمان بورس در کنار مجلس تا حدودی به دنبال تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی است. در این راستا با حذف مالیات برای شرکت‌هایی که قصد تجدید ارزیابی را دارند مشوق‌هایی ایجاد شده تا صورت‌های مالی شرکت‌ها به‌روز شود. این موضوع نیز می‌تواند تا حدودی جبهه خریداران را در بازار سرمایه تقویت کند اما هر دو اتفاق نسبت به رشد در نتیجه افزایش نرخ دلار رشدهای کوتاه‌مدت‌تری هستند.

کد خبر 33075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =